Hej,
Märkte när jag kopplade loss gamla avloppsrör att gjutgärnsröret nästan helt rostat av, alldeles ovan källargolvet där det går ned i betongen.

Gjorde en tillfällig lösning (trodde jag) med asfaltsklister, som misslyckades då det visade sig vara stopp i avloppet vilket fick vatten att hitta sig ut den vägen istället, före det stelnat.

I vilket fall, what to do? Vet att det finns metall-plastic padding, men kan bli svårt att få fast det hela vägen då röret är trasigt alldeles nere vid betongkanten. Dessutom blir det svårt att få bort asfaltsklistret.

Finns det någon anordning för att föra in ett 75mm plaströr i ett lika stort gjutjärnsrör?

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
MultiMan
Det måste ju bytas om det är så slut, allt annat blir bara tillfälliga lösningar som riskerar gå sönder igen och börja läcka. Det kanske är trasigt nere i plattan också, är det kollat med kamera?

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det måste ju bytas om det är så slut, allt annat blir bara tillfälliga lösningar som riskerar gå sönder igen och börja läcka. Det kanske är trasigt nere i plattan också, är det kollat med kamera?
Jo visst, men tills vi en dag ger oss på att bila , gräva och lägga nytt avlopp, vilket förr eller senare krävs så är det tillfälliga lösningar som gäller. Det kan säkert vara trasigt under plattan också. Vi har inte kollat med kamera.

R
Eftersom det är ett 75 rör så är det inte från en toalett ska vara 110 i dag , var kommer röret från kök bad e.t.c.
Ta ett foto så det syns hur ditt problem är

Det är ett kök. Här kommer ett par bilder. Det svarta ni ser längst ned är asfaltsklister jag använt för att täcka över sprickan. Röret är nästan helt av där.

Har köpt en gumminippel enligt bilden nedan som ska kunna klippas till önskad tjocklek. Tänkte använda den för att ansluta plaströr direkt nere vid marken. Hittar dock ingen beskrivning på hur man ansluter sådana. Gissar på att den räfflade insidan ska ligga utanpå plaströret, och den räfflade utsidan inuti metallröret. Kan det stämma? Bör jag använda silikon?

• Avbildar ett skadat rör täckt med asfaltsklister vid köksgolvet, med frågan om anslutning av gumminippel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör längs en kaklad vägg, asfaltsklister nederst, fråga om hur man ansluter gumminippel.
    Skapa konto
  • Svart gumminippel med räfflad yta för anslutning av plaströr i renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Krilleman
Hur ser det ut allra längst ner mot golvet under sprickan. Är det 110mm rör där eller muff?

Den gummibussnigen du visar på bild kan du ej använda till att ansluta ett 110mm plaströr på 110mm gjutjärn. I dessa fall får du flytta ner kopplingen med röd klisterlapp.

Är sprickan ner till golvet får du bila fram avloppsröret och skarva i golv.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Tjaa, det är det nedersta röret på bilden som är ingjutet. Sprickans nedersta del är alldeles vid betongen i övrigt några millimeter till någon centimeter ovan betongen. Sprickan går nästan hela vägen runt röret

• Gilla
Fjanten
  • Laddar…
R
Ett foto i närbild så det syns vad du har vid golvet är bra

R rävlyan skrev:
Ett foto i närbild så det syns vad du har vid golvet är bra
Nja, ni skulle nog inte se något bättre då asfaltsklistret döljer sprickan.

Asfaltsklister löser du upp med diesel eller bensin. Diesel funkar bäst om det ska rengöras.

• Gilla
Webern och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Är sprickan så långt ner mot golvet är nog det enda rätta att bila fram avloppet för att få en OK skarvning.

• Gilla
e-rbe och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Asfaltsklister löser du upp med diesel eller bensin. Diesel funkar bäst om det ska rengöras.
Det kan faktiskt vara bra att veta. Provar nog det så småning om.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är sprickan så långt ner mot golvet är nog det enda rätta att bila fram avloppet för att få en OK skarvning.
Är lite rädd att röret rostat sig så skört att det smulas sönder om jag försöker bila runt det. Därför kör jag hellre på en tillfällig lösning tills det är dags att på allvar lägga om hela avloppet.

Tänker mig en gumminippel som man kan föra in i den rörtopp som ligger vid betongkanten. Sedan plaströr i det.

Om det är från ett kök så räcker ett 50 mm rör och en gumminippel i gjutjärnsröret.
Som temporär lösning

Protte

• Gilla
bleckis
  • Laddar…
Schematisk illustration av järnrör i betong med självvulkaniserande tejp och slangklämma.
Skapa konto
Tag bort asfaltmassan, gör rent röret, skrapa upp golvet runt röret tills du kommer ned til ren betong.
Gjut betong rundt röret, tjockt nere och mycket tunt överst uppe. Använd nån sorts formsättning så att åtminstone översta delen av betongen är rundt och jamn. Linda flera lager själv-vulkaniserande tejp rundt översta delen av gjutningen. Använd slangklämmor för att vatten inte skall smyga ut mellan betongen och järnröret.

• Gilla
Fjanten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.