Hej på er, källarrenovering på G hemma. Bor i ett suterränghus byggt -65. Ska inreda ett tidigare garage som bostadsutrymme, sovrum plus ett badrum. Funderar nu på dragningen av vattenrör, kommoden hamnar på en av ytterväggarna, jag skulle således behöva fräsa in rören i ytterväggen om jag inte ska ha utanpåliggande dragning.

Jag tänker att det borde vara helt lugnt eftersom ytterväggen ligger ca 1,5-2 meter under marknivån. Väggen är inte isolerad på utsidan.

Hur hade ni gjort, hade ni valt utanpåliggande dragning eller infällt trots yttervägg? Vad säger regelverket om dragning i yttervägg i källarplan, vet att man inte inte ska dra rören om ytterväggen hade varit ovan mark?

Synpunkter tas tacksamt emot:)

Jag ska fräsa in golvvärme slang i min källaryttervägg fast det är klart, där cirkulerar ju vattnet....varmt då det är kallt ute...
Hade det varit tappvatten det var fråga om hade jag nog fräst ut lite extra, sedan lagt isolering bakom slangen/rören ut mot utsidan för att vara på den säkra sidan.
Jag kommer köra med rund rörisolering runt mina slangar där de går i väggen...(för att slippa värma ytterväggen...

Infällt, med de förutsättningarna. Kan väl aldrig bli minusgrader kring det röret så länge du inte har ett frysrum i källaren...

Oj, ja jag insåg nu att hans vägg var helt under mark...:)
Permafrost flera meter ned i mark lär inte ske de närmsta årtionden åtminstone...

B b8q skrev:
Infällt, med de förutsättningarna. Kan väl aldrig bli minusgrader kring det röret så länge du inte har ett frysrum i källaren...
Det är så jag resonerar oxå, det kan inte finnas risk för att det fryser med de förutsättningar som är.

Finns det regelverk om vad som gäller för ytterväggar under marknivå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.