Hittade ingen samlingstråd om vattenreningsanläggning
Inspekterade min fars hus och försöker sätta mig in i vattenreningen
Min terminologi är åt fanders, kommer inte ihåg alla ord som stod i manualen

Backspolning
Kan man använda kranar när backspolning görs?
Hörs det när backspolningen görs eller hur märker man det?
Tanken är ju att man ska justera in tiden, just nu är den helt fel så misstänker att backspolningen skulle kunna sätta igång dagtid men min far har aldrig märkt något
Det är en analog anläggning och enligt firman får man byta till digitala tidur om något skulle gå i sönder eftersom reservdelar saknas
I vilket fall låter jag helst bli att pilla om det inte är nödfall, allt har ju funkat de senaste åren

Det var några år sen senaste service, senaste åren har han bara fyllt på salt och den röda vätskan tror jag
Är det ok att använda den så länge vattnet ser och smakar gott?
Och anläggningen verkar funka normalt såklart, för några år sen byttes någon del eftersom det surrade högt

I manualen står bara att man ska justera tiden ibland och plocka isär tiduren och smörja årligen
Saltbehållaren har ett tidur och "gastank"-filtret ett eget tidur, stod något om att de kan hamna ur synk?

Sammanfattningvis undrar jag om det är något underhåll man absolut inte bör låta bli?
Som att man ska byta olja på bilen men man överlever om man inte byter kylvätska
Tack för att du läst ända hit!

O
L Linda Anderson skrev:
Kan man använda kranar när backspolning görs?
Hörs det när backspolningen görs eller hur märker man det?
Det korta svaret är att du kan använda vattnet som vanligt och att du inte märker när det backspolas.

Det lite längre svaret är att:

Har man egen brunn så har man även en hydrofor eller hydropress. Enkelt beskrivet är det en tank där man pumpar in vatten och skapar ett övertryck. När du öppnar kranen pressas vattnet ut. När trycker i tanken går under en bestämd lägstanivå startar en automatiskt tryckstyrd strömbrytare pumpen och fyller upp den igen. En anledning till att man gör så här istället för att pumpa vattnet rakt ut i kranen är att pumpen mår bäst av att köra en gång lite längre och sedan vila, än att slås av och på varje gång du spolar med vattnet. En trycktank innehåller oftast minst 50-60 liter och du kan alltså spola riktigt mycket innan pumpen startar igen. När den väl gör det så fyller den upp hela tanken på en gång.

En annan aspekt på är ledningarna har ett inbyggt motstånd som ökar desto större trycket blir. Det kan helt enkelt inte pressas fram mer än en viss mängd vatten vid en viss rördimension. Det innebär att det i praktiken finns en gräns där du inte får ett större flöde genom kranen oavsett hur stort trycket blir trycktanken. Normalt sett är systemet därför dimensionerat så att pumpen startar vid ett tryck som ligger en liten bit över gränsen där du får ett tillräckligt bra flöde i kranarna. Eftersom pumpen hela tiden jobbar ovanför det trycket märks det oftast inte alls så länge den kan fylla på vatten lika snabbt som du förbrukar det.

Äldre system för backspolning går på en timer och spolar igenom filtret oavsett om det behövs eller inte med jämna mellanrum. Det går alltså på en timer med fasta tider. Modernare filter mäter hur mycket vatten som flödat genom filtret och väntar med backspolningen tills det behövs. Fördelen med de nyare filtren är att de gör av med mindre vatten och inte spolar lika ofta.

L Linda Anderson skrev:
Är det ok att använda den så länge vattnet ser och smakar gott?
Smak och färg räcker långt, men rekommendationen för alla med egen brunn är att man gör en vattenanalys med jämna mellanrum. Det finns många andra saker som kan påverka vattenkvalitén än själva filteranläggningen. Hur ofta man bör göra en analys beror väldligt mycket på brunnens placering och omgivande markförhållanden.

L Linda Anderson skrev:
Sammanfattningvis undrar jag om det är något underhåll man absolut inte bör låta bli?
Det som händer i ett filter är att det sker en kemisk reaktion, ett utbyte av joner, mellan filtermassan och det inkommande vattnet. Ämnen som finns i vattnet fastnar då i filtret. Backspolning handlar om att man istället spolar vatten bakvägen genom en behållare med en kemikalie, t.ex. vanligt koksalt, som innehåller andra joner. De får reaktionen i filtret att gå baklänges och filtret återställs till sitt ursprungliga skick. Det som tidigare fastnat i filtret löser ut i vattnet spolas ut i avloppet. Reaktionen är inte perfekt så filtermassan blir inte helt återställd och åldras därför långsamt till den måste bytas ut helt.

Du skriver att det fylls på salt och en röd vätska. Det är de förbrukningsvaror som används vid backspolningen och som återställer filtret. Så långt tycker att det låter som filtret sköts ordentligt. Som jag nämnde ovan kommer även själva filtermassa behöva byta så småningom. Hur ofta beror väldigt mycket på vad det är för massa, hur stort filtret är, råvattenkvalitén, osv. Det finns helt enkelt för många saker att ta hänsyn till för att ge ett riktigt användbart svar. Man brukar få bra information om det när man köper filtersystemen.

Rekommendationerna i manualen om att ta isär systemet, göra rent, smörja, inspektera, osv. är säker också bra men i ärlighetens namn så får nog majoriteten av alla privata anläggningar så och snurra tills de stannar. Samma sak med byte av filtermassa. Det får gå tills det smakar illa eller vattenanalysen blir dålig. Det är givetvis bättre att ha ett serviceavtal så att man får grejerna inspekterade och filtermassan bytt regelbundet, och det känns bättre att vara på den säkra sidan, men man behöver inte jaga upp sig i onödan om man inte har det så.

Nu blev det här rätt långt, men hoppas du läst ända hit, och att det kan bringa lite klarhet i hur det fungerar!

• Gilla
Obyggare och 1 till
  • Laddar…
Flödesmotståndet i rör är inte beroende av trycket alls. I övrgt ett bra inlägg.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag måste erkänna att strömningslära var en av de mer komplicerade ämnen jag studerade vid universitetet, och att det nog är lätt att gå vilse i förenklingarna när man försöker få fram det väsentliga på ett begripligt sätt utan att krångla till det. Att klockan närmar sig midnatt och man borde sova gör det ju inte direkt enklare! ;-)

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tack!!! har läst en del sammanfattningar men många missar att förklara det mesta

Tänkte inte på att saltet och kaliumpermanganat har med backspolningen att göra
Så behöver man inte fylla på dem längre har kanske timern slutat funka

Häromdan ringde pappa sent på kvällen och sa att det var lågt vattentryck ett tag och vattenreningen lät
Antar att det var backspolningen. Timerklockan går nog lite för fort
Om man ställer in den tidig morgon borde man inte behöva justera den så ofta
Å andra sidan har den aldrig behövts justeras på många år så den går nog bara lite för fort

O
En möjlig orsak är att det är problem med trycktanken. De fungerar i princip så här.

För att det både skall gå att bygga upp ett tryck och pumpa in massor med vatten i en trycktank måste den även innehålla luft. Vatten går nämligen inte att trycka ihop. Finns det ingen luft i tanken och du fyller upp den helt så är den visserligen full men det blir inget tryck att tala om. Öppna kranen och det kommer inte ut något vatten utöver det som rinner ut av sin egen tyngd. Det betyder att pumpen i praktiken skulle stanna så fort tanken blivit helt full. Den kör visserligen ett kort ögonblick extra och skapar då ett övertryck, men det motsvaras nästan inte av något vatten alls. När du då öppnar kranen försvinner övertrycket omedelbart och det kommer inget mer utan pumpen startar istället och pumpar vattnet rakt ut i ledningarna. Flödet du skulle få i det fallet är alltså det som pumpen ger.

Om det däremot finns luft i tanken så kommer den att tryckas ihop när det pumpas in mer vatten. Desto mer vatten du pumpar in desto mer komprimeras luften och desto högre blir trycket. När du öppnar kranen så pressas vattnet ut och luften expanderar igen. Som jag skrev tidigare så är pumpen oftast inställd för att starta någonstans runt 2 bar och stannar vid säg 4,5 bar. Om vi antar att din anläggning har rätt mängd luft och att du tryckskillnaden på 2,5 bar motsvarar 60 liter. Om det då läcker ut luft ur tanken så minskar den mängden och tryckskillnaden motsvarar kanske bara 40 liter. Läcker det ut lite till så blir 20 liter, osv. Så det som kan ha hänt här är att trycktanken tappat luft och så har även mängden vatten som kan fås ut innan pumpen startar har minskat ordentligt. Det dåliga trycket i ledningarna kan då bero på att flödet kommer direkt från pumpen.

Så jag skulle nog rekommendera en inspektion av trycktanken för att antingen bekräfta eller utesluta den som orsaken till problemet.. Om du tar några bilder och lägger upp så kan någon kanske hjälpa till. Första steget är i så fall att lista ut om du har en hydrofor eller hydropress och sedan kan man börja felsöka därifrån .

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.