Ser att flera, men kanske framför allt Vatette hävdar och kräver att bara kopplas ihop/användas med delar från just Vatette.
Spontant känns det som ett sätt att "låsa" kunderna till just det företagets produkter. Och att man då alltid kan skylla på det om något skulle gå sönder och var ihopkopplat från olika fabrikat och därmed frånsäger man sig ansvar.
Men, är inte allt standardiserat? Som gängor, gänglängd, instickslängt i t ex klämringskoppling, vinkel på "fasningen" på klämringskopplingen och även klämringen, diameter på t ex hål i klämringsmutter osv.
Eller är det olika och därmed totalt vansinnigt att blanda delar?
Spontant känns det som ett sätt att "låsa" kunderna till just det företagets produkter. Och att man då alltid kan skylla på det om något skulle gå sönder och var ihopkopplat från olika fabrikat och därmed frånsäger man sig ansvar.
Men, är inte allt standardiserat? Som gängor, gänglängd, instickslängt i t ex klämringskoppling, vinkel på "fasningen" på klämringskopplingen och även klämringen, diameter på t ex hål i klämringsmutter osv.
Eller är det olika och därmed totalt vansinnigt att blanda delar?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Man får se det som system där komponenterna är testade tillsammans. Gängor är en sak men det finns många andra parametrar (konvinklar etc.) Det kan säkert gå bra att blanda i många fall men beroende på hur tillverkningstoleranser etc. är valda av tillverkaren kan man få en olycklig kombination som inte fungerar. En leverantör kan ju inte garantera att vad du än sätter i deras koppling så blir det tätt.
Kan hålla med om att det borde vara standardiserat. Skönt att man inte behöver ha samma fabrikat på skruv och mutter i alla fall
Kan hålla med om att det borde vara standardiserat. Skönt att man inte behöver ha samma fabrikat på skruv och mutter i alla fall
Frågan blir enkel att svara på eftersom en tillverkare tex Vatette aldrig kan ta ansvar för andra produkter än sina egna.
Samarbeten är svåra eftersom konkurrensen är stenhård.
Standardisering skulle jag säga är något som allt mera blir diffust eftersom vi allt oftare inom Europa väljer en gemensam väg som vanligtvis bygger på en majoritet i en omröstning. Standardisering var något som vi var ledande på i Sverige förr och är fortfarande jämfört med andra i Europa.
Samarbeten är svåra eftersom konkurrensen är stenhård.
Standardisering skulle jag säga är något som allt mera blir diffust eftersom vi allt oftare inom Europa väljer en gemensam väg som vanligtvis bygger på en majoritet i en omröstning. Standardisering var något som vi var ledande på i Sverige förr och är fortfarande jämfört med andra i Europa.
Det funkar i allmänhet om det verkar passa, så många fängvarianter finns det inte. Men naturligtvis vill ingen tillverkare ta på sig garantiansvar för en blandad produkt. Och branchreglerna säger att man ska följa tillverkarens anvisning och flrsäkringsbolagen kräver att man följer branchstandard. Så även om det funkar så kan det medföra försäkringsproblem om det händer något.
Det ör ju ännu värre med oex än med koppar, där ska ju slangen vara av rätt märke också, då måste i orincip hela anläggningen vara av samma märke, hur kul blir det vid ombyggnader och renovering.....
Det skulle behövas en standardisering.
Det ör ju ännu värre med oex än med koppar, där ska ju slangen vara av rätt märke också, då måste i orincip hela anläggningen vara av samma märke, hur kul blir det vid ombyggnader och renovering.....
Det skulle behövas en standardisering.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ett exempel som är en bit på vägen är Vatette Plast för anslutning mot plaströr. De har ju inga egna rör så ska de sälja kopplingar måste de fungera ihop med andra leverantörer. Dessa är godkända ihop med rör specificerade endast med dimension men oavsett fabrikat. Det tycker jag nästan är förvånansvärt ”öppet”.
Typgodkännande för nämnda kopplingar:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...godkannande/Sverige/0019-04_Vatette Plast.pdf
Typgodkännande för nämnda kopplingar:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...godkannande/Sverige/0019-04_Vatette Plast.pdf
Man får väl använda lite sunt förnuft. Vatette skriver ju lite luddigt:
"Liknande detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med Vatette"
Men om man hårddrar det, hur skall man kunna koppla på en blandare, en varmvattenberedare, ett befintligt rör, osv. om man inte får koppla ihop delar av olika fabrikat? Den rimliga tolkningen måste vara att man inte skall blanda klämring, mutter, stödhylsa osv., dvs de olika delar som ingår i en koppling.
"Liknande detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med Vatette"
Men om man hårddrar det, hur skall man kunna koppla på en blandare, en varmvattenberedare, ett befintligt rör, osv. om man inte får koppla ihop delar av olika fabrikat? Den rimliga tolkningen måste vara att man inte skall blanda klämring, mutter, stödhylsa osv., dvs de olika delar som ingår i en koppling.
Precis, att inte blanda delar i t.ex. kopplingar. Klämringar som kan ha olika vinklar, förminskningar, etc.
Vissa tillverkare anger åtdragningsmoment utifrån deras toleranskrav på ingående produkter och storlek, så även en vanlig mutter kan få annan friktion mellan två fabrikat beroende av tolerans.
Ta t.ex. Vatette förminskning som först ska dras till till det knäpper till och den delar sig, sedan ska den dras xx,x varv beroende av storlek. Men visst fungerar det i de flesta fall då vi amatörer drar tills det blir tätt och skulle det sedan bli fel får vi själva ta konsekvensen av det. En hantverkare som tar betalt och förhoppningsvis lämnar/ger garanti bör och vill ha bättre koll på det material man använder, samt vet att det fungerar tillsammans, dvs de ska ha en "systemkunskap" hur man löser olika installationer.
Vissa tillverkare anger åtdragningsmoment utifrån deras toleranskrav på ingående produkter och storlek, så även en vanlig mutter kan få annan friktion mellan två fabrikat beroende av tolerans.
Ta t.ex. Vatette förminskning som först ska dras till till det knäpper till och den delar sig, sedan ska den dras xx,x varv beroende av storlek. Men visst fungerar det i de flesta fall då vi amatörer drar tills det blir tätt och skulle det sedan bli fel får vi själva ta konsekvensen av det. En hantverkare som tar betalt och förhoppningsvis lämnar/ger garanti bör och vill ha bättre koll på det material man använder, samt vet att det fungerar tillsammans, dvs de ska ha en "systemkunskap" hur man löser olika installationer.
Det där med delar i kompletta kopplingar köper jag, det är logiskt. Men att inte ”få” blanda fabrikat i en anläggning? Det är bara ren konkurrensbegränsning så att man ens får skriva så utan åtgärd är märkligt. Sen att ett företag inte kan ta ansvar för ett annat om man blandar känns mest som ett sätt att frånsäga sig ansvar. Nej, standarder behövs vekligen . Måste vara ett helvete att vara röris och följa tillverkarnas ”krav”, ska man ut och fixa ett problem måste man ha med sig ett komplett sortiment av aktuella delar från varenda leverantör, och dessutom är det inte alltid lätt att se och avgöra fabrikat på vissa delar.A AndersS skrev:Precis, att inte blanda delar i t.ex. kopplingar. Klämringar som kan ha olika vinklar, förminskningar, etc.
Vissa tillverkare anger åtdragningsmoment utifrån deras toleranskrav på ingående produkter och storlek, så även en vanlig mutter kan få annan friktion mellan två fabrikat beroende av tolerans.
Ta t.ex. Vatette förminskning som först ska dras till till det knäpper till och den delar sig, sedan ska den dras xx,x varv beroende av storlek. Men visst fungerar det i de flesta fall då vi amatörer drar tills det blir tätt och skulle det sedan bli fel får vi själva ta konsekvensen av det. En hantverkare som tar betalt och förhoppningsvis lämnar/ger garanti bör och vill ha bättre koll på det material man använder, samt vet att det fungerar tillsammans, dvs de ska ha en "systemkunskap" hur man löser olika installationer.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Blanda kopplingar i anläggningen får du väl göra. Men inte blanda kopplingsdelar. Så du kan ha en Vatette väggbricka och koppling, sen en snutt rör och sen ansluta en blandare med LK klämringskoppling exempelvis. Fu behöver ha rör mellan fabrikaten helt enkelt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Så här säger monteringsanvisningen för Vatette klämringskoppling:
”Detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med Vatette” kan man ju tolka lite olika hårt men jag läser det som att man avser kopplingsdelar. Är man väldigt konservativ kan man ju tycka att man måste ha blandare, värmepump och vatten från Vatette också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med Vatette” kan man ju tolka lite olika hårt men jag läser det som att man avser kopplingsdelar. Är man väldigt konservativ kan man ju tycka att man måste ha blandare, värmepump och vatten från Vatette också
Klicka här för att svara
