7 255 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Bygga dusch av kopparrör
Hej,
Ny på forumet och relativt ny på renovering, särskilt VVS. Lär mig steg för steg. Är i gång med att fräscha upp ett badrum.
Söker rådgivning kring möjligheten att "konvertera" en befintlig "standard" duschlösning med blandare och dusch till en egenbyggd lösning utav endast kopparrör. Har läst på här på forumet angående dragning av kopparrör vilket i sig verkar rimligt oproblematiskt. Jag tänker jag kan bara byta ut de befintliga rören som är kromade mot koppar och behålla befintliga fästen.
Det jag undrar över är möjligheten att installera en liknande sådan här lösning:
Är det möjligt med dagens standard? Jag tänker kanske inte...
En termostatblandare reglerar väl både tryck och temperatur på ett säkert sätt (vet inte exakt hur)? Utan en standard blandare försvinner dessa säkerhetsaspekter? Finns det något sätt jag kan lösa detta?
Alt. förstår jag att jag behöver köpa in en standard blandare...
Tack för hjälpen

Ny på forumet och relativt ny på renovering, särskilt VVS. Lär mig steg för steg. Är i gång med att fräscha upp ett badrum.
Söker rådgivning kring möjligheten att "konvertera" en befintlig "standard" duschlösning med blandare och dusch till en egenbyggd lösning utav endast kopparrör. Har läst på här på forumet angående dragning av kopparrör vilket i sig verkar rimligt oproblematiskt. Jag tänker jag kan bara byta ut de befintliga rören som är kromade mot koppar och behålla befintliga fästen.
Det jag undrar över är möjligheten att installera en liknande sådan här lösning:
Är det möjligt med dagens standard? Jag tänker kanske inte...
En termostatblandare reglerar väl både tryck och temperatur på ett säkert sätt (vet inte exakt hur)? Utan en standard blandare försvinner dessa säkerhetsaspekter? Finns det något sätt jag kan lösa detta?
Alt. förstår jag att jag behöver köpa in en standard blandare...
Tack för hjälpen

Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Tror att det är kul att reglera värme/kyla i duschen på det där sättet i strax under 15sek. Sen har du nog tröttnat.
Varför inte en färdig lösning i koppar alt. mässing?
Varför inte en färdig lösning i koppar alt. mässing?
Ja du har nog rätt! Tack för svar, jag har tänkt om lite 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det ser ju snyggt ut när det är nytt, med tiden blir koppar tråkigt brunt eller så ärgar det och blir fläckigt grönt.
En stadig klarlack kanske kan behålla den ooxiderade kopparfärgen.
Protte
En stadig klarlack kanske kan behålla den ooxiderade kopparfärgen.
Protte
Klicka här för att svara