Vatten & Avlopp
Krilleman: Det är inga bekymmer med två skruvhål i väggen om du gör dom rätt med silikon efter konstens alla regler. Men vill du ha både hängslen och livrem i LK:s dosor köper du dessa: https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/montage-med-vaggdosa1/vaggdosa-presspex-ingjutning/lk-forstarkningshylsa-uni_77746921.aspx (y)
Immobil: Börja med att stänga av vattnet! Sedan lossar du kopplingarna med hjälp av två skiftnycklar. Undvik polygripen, den använder man bara i nödfall. Mät rördimensionen med ett skjutmått.
prototype: Det är skillnad mellan ISO (16, 20, 25 etc.) och NKB (15, 18, 22 etc.) som är en för Sverige äldre standarddimension. Du kan själv välja om du vill köra ISO eller NKB. ISO verkar bli vanligare och vanligare. Golvvärmerör, som kan anslutas direkt mot en Q&E golvvärmefördelare har dim 17 eller 20. Kika i Uponors prislista på sidan 252 så ser du vad respektive huvud klarar av
taz79: [citat] ja, bra ide. Vi har faktiskt spolat med regnvatten en hel del.. Då vi över sommaren installerade regnuppsamlare på 75% av vårt hustak så har vi nu vatten i överflöd på hösten.. funderar på att köpa en tank och koppla in till toaletten så att man spolar med enbart regnvatten i alla fall de delar av året det är frostfritt ute... Men har inte riktigt kommit så långt än... :)
ninhuo: [citat] Nu är vi på tredje dygnet sedan jag tänkte röret och det luktar ingenting konstigt. Så vi kanske ändå klarar oss med den avluftningsventil som finns under diskho :) :) :)
Shiraz: Ingen säkerhetsventil.... [MEDIA=youtube]9bU-I2ZiML0[/MEDIA]
tobben87: I sann hemmarbyggaranda så kör jag på att "lite snett är också rakt". Om jag får för mig att bila ut plattan i nån annan källare nån gång så tar jag med mig en sak, Montera vattenskåpet och fördelare, eller i alla fall vattenskåpet medans man drar röret, att få de snyggt i efterhand är ren lögn i helv... Nu är i alla fall vattnet omdraget till pex förutom sista biten upp till
rävlyan: [citat] Tänk inte så det fungerar , är nog viktigast [citat] Har väl ingen betydelse hur det ser . är en amatör som gjort det och lyckats få ihop så VV finns är väl bra , ingen altartavla som är fixad , funktionen är rätt
rävlyan: [citat] Verkar inte så :( det var ett tag sen jag behövde 90 men som du säger snurra runt det med 90 till 110 tidigare är inte fel
SueCia: [citat] Sorry! Medger att jag har begränsad erfarenhet av motorskydd. De jag har jobbat med har dock inte löst på avsaknad av en fas. Håller såklart med dig om att asymmetrisk fasbelastning på en motor är mer skadligt än eventuell överlast. Även om båda två kan döda en motor utan överlastskydd.
Krilleman: Märket Ballofix är det Broen som tillverkar och äger rättigheterna till namnet. Just ordet "Ballofix" har blivit någon oskriven standard som alla vet vad det är. En liten kulventil. Så för att göra detta så rätt som möjligt köper du proppar från Kuterlite då man ska använda förminskningar från Kuterlite enligt monteringsanvisningen gör du då inget fel i att köpa proppar från
Krilleman: Bara att lossa den undre muttern och ersätta dina befintliga kopplingar med den ovan. Och om du vill ha ballofixer köper du Vatette 12x10 och kastar mutter+kona på 10mm änden och ansluter slangen där. På Vatettes sortiment av 10mm ände finns det en plan yta som packningen tätar mot! https://www.rskdatabasen.se/kategori/va-armaturstangventiler/stangventiler/kulventiler/vatette-8546961-1
Krilleman: Japp! (y) Tar du bort blandarens mutter så ska det komma fram en plan yta på 10mm-änden!
Claes Sörmland: Japp, avluftning ingår i svensk standard för enskilda avlopp just för att slippa lukt kring slamavskiljaren.
oldswede: [citat] Har verkligen golvbrunnen rostat igenom? Vi bor i ett hus från 62 med betonggolv och brunnarna ser hemska ut men det är väldigt tjockt material enligt gamla rörläggare. Vi skulle snygga till tvättstugan och byta golv men då krävde golvläggaren att brunnen skulle bytas, varför vet jag inte men priset skulle då bli x 3. Jag tillkallade då en remaljerare som kontrollerade brunnen
Johan Enander: Hej, Jag har en trekammarbrunn med filtrering och avluftning men jag har även en avluftning på i huset. Behövs det? Det är dusch, handfat, diskho, diskmaskin, tvättmaskin kopplat till systemet. Jag tror nämligen att avluftningen är kvar efter en mulltoa som fanns för +20 år sedan. //Johan
Peter.Ma: Tack för svaren För bli en sväng in till stor byn på måndag.
LUDDET: [citat] Tack så mycket för synpunkter och tips! Det blir mer och mer mystiskt. Nu har det hänt, sånt som kan hända småfel påpekade av bilprovning, det har självläkt. Bussigt att ni försöker hjälpa. Hoppas jag slipper återkomma. Trevlig helg! Önskar han med dasset.
Ankan: Tack rävlyan, jäkligt vaket av dig med den infon. Skall ta med mig detta såklart när jag snackar med rörmokaren. Tack! Ankan
rävlyan: Går nog att göra , skarven måste vara under valvet , problemet kommer i framtiden när du ska sätta ihop nya rör . annars for du inte gjuta i hela hålet i valvet , utan ha öppet underifrån så röret syns för att trä på ett , det blir en liten kaka bara högst uppe
_Elman_: Brukar vara hörn och runt påstick som innehåller asbest i cementen/färgen Glovebag ..fungerar bra om man skall fixa en rörböj hemma.
Isakare: Min stod under ett gammat 80 kök med tröskel, gissar att den var 30x30 och 50 hög.
gigurra: [citat] Man har dock inte satt silikon just runt stora röret för att täta där. Hade man gjort det skulle jag nog tyckt det kännts lite säkrare. Borde man inte göra det?
Oldfart: Tack! Det var precis så jag tänkte mig, och den där PE-adaptern är ju lysande!
trekky76: [citat] Kan vara så. Enligt föreningen så fick alla en plastmatta på golvet efter stambytet. De tror tidigare ägarna kan ha satt kakel ovanpå mattan. Om det läcker vatten under kaklet så kan det förklara varför ingen läcka skett i lägenheten under. Vattnet kan ha letat sig in mellan mattan och kaklet. Men det vet man först när man river upp skiten.
13th Marine: Jag fick en spolbrunn sonderad av en spolfirma, de hade sändare på kameran och en speciell mottagare som de letade med. Kan inte säga att det funkade jättebra, inkommande el störde en del, samt att man hade lagt ett järnlock på brunnen, så den skärmade väl signalerna.
Jonatan79: Svårt att tyda första bilden. Går det att göra ett hål för ev. läckage, skvallerrör, som mynnar ut nära golvbrunn väl synligt tex? Andra bilden, avlopp från handfat? Lär knappast bli vattenläcka där, håll under uppsikt, täta med silikon om det är glipor mellna rör och golv.
rävlyan: De genomströmmare som finns med lite kraft i går inte att koppla till ett vanligt vägguttag utan som slacker säger 2 eller 3 fas och hastigheten på flödet genom är inte specielt stort , då är det bättre med en 15 liters under bänken