Hej och hå.
Fick ett trevligt takdropp härom veckan i badrummet så jag rev ner innertaket för att se att det är en redig spricka i avloppsröret.
Sprickan såg ut som den varit i MÅNGA år men att det precis just nu hade börjat läka.

Det var dit några rörmockare som provosoriskt försökte laga med lite kemisk metall.
Visst tanken var god men förarbetet var väl sisådär så det fortsätter droppa.

Nu har jag fått i uppdrag att laga det "riktigt" utan att det får kosta några pengar:D

Alltså måste jag göra ungefär samma sak fast mer seriöst.
Så hur gör jag?

Min tanke är att jag:
Ser till att röret är helt torrt innan ja börjar kladda med något.
Kör en sväng med vinkelslipen så jag får upp en ren o fräsch yta istället för som dessa yrkesmännen bara tvätta med en våtservett......

Ev borra ett litet hål i slutet på sprickan för att stoppa/fördröjja att den spricker vidare..

Sen lägga på entingen kemisk metall igen eller något annat bättre?

Så hur skulle ni ha gjort för bästa resultat?

MVH/ Nicklas

• IMG_4015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att spola rent röret med en högtryckstvätt och rensslang? Får man bort bösset på insidan borde vattnet rinna iväg bättre och inte sakta sippra iväg.

Sen tycker jag du ska värma innan för att få bort ev. kvarvarande vatten med värmepistol eller hårtork.

Det enda vettiga är att byte ut det. Det kommer börja läcka på fler ställen i alla fall.

• Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Jo visst, men jag kan inte byta ut det utan att behöva riva golvet på övervåningen enligt rörmockarna iaf..
O de skulle kosta plenty, eller va de bara för att dom ville tjäna massa pengar?

MVH/

Risken med att byta gjutjärn är att man spräcker fel rör när man ska byta ut. De är väldigt dryga att hålla på med när någon del ska vara hel.

En sån här lagning är förståss bara en temporär fix det tror jag alla förstår.

• Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
jo men temporärt hur länge?

Jag är såklart medveten om vansinnet i detta, men pga olika omständigheter är det såhär läget ligger.
Och ja ska försöka laga det på ett så vettigt vis det går.
Men om man skulle ta och laga detta på utsidan och sen relina eller vad det heter?

Det är ju rätt nära toan sprickan är så man kanske själv skulle kunna komma åt och lägga på nån gucka innifrån?

MVH/

Är det en krök som går upp genom golvet där så går tätskiktet sönder om du byter ut rördelen, samma sak om kröken rubbas skulle du bara byta den trasiga sektionen (det går i princip inte lappa tätskickt).

Själva vvs materialet kostar inte så mycket men faran finns där och jag kan förstå varför de är lite tveksamma. Men är badrummet gammalt skulle jag inte tveka - riva ut och stambyta innan resten rostar sönder.

Problemet ligger i att grannen ovan är gammal som gatan och vill varken ha nått bytt i sitt badrum eller ha toalettförbud nån längre tid.
Men om man skulle relina hur länge stoppar sånt innan stambyte blir aktuellt igen?

MVH/

• Gilla
Otto Josefsson
  • Laddar…
som det ser ut på bilden hade iaf jag tvekat med heta arbeten (vinkelslipen, värmepistolen & hårtorken)
om du nu ska lappa & vill göra en typ av fog i sprickan kör med en roterande fil istället

• Gilla
Jocu
  • Laddar…
OK.
Menar du att gjutjärnet är speciellt känsligt för värmen eller?

Jag behöver ju inte värma materialet så mkt, det är ju bara så det garanterat är torrt.

Alltså bortsett från att sprickan lär krypa vidare så är det ju inget tryck etc så det borde ju gå rätt enkelt att få det tätt.

MVH

• Gilla
rbrt_hlgn
  • Laddar…
En enkel fråga.

Till tigersågen finns det blad för gjutjärn, I och för sig tar det en stund.

Men är det omöjligt att kapa bort den trasiga sektionen och skarva i en plastbit?

Till gjutjärn finns det dessutom kedjespräckare.

Relining? Finns ju företag som gör mindre arbeten. Då får du en hållbar lösning och slipper riva.

/John

relining e dyrt kan jag till lägga

• Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
det jag menar med att inte värma är för att det verkar vara trä runt om röret, metaller leder värme längre än du tror

Jag gjorde för länge sen en lagning på en liknande skada.
Gammalt hus, svårt och byta, risk att ska andra delar av röret osv...
Jag slipade rent först och lade sen på ett "plåster" av epoxy och glasfiberremsor.
Detta var för ca 30 år sen - håller fortfarande!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.