Tja
Har pump och hydrofor enligt bild. Har varit avstängda ett par mpnader, dock med frostskydd på så det har varit varmt. Nör de stängdes tömdes vatten ur kranarna.
Nu vid uppstart hur gör jag? Att bara starta genom att strömsätta verkar ej funka.... Nån som kan förklara för novisen?
Har pump och hydrofor enligt bild. Har varit avstängda ett par mpnader, dock med frostskydd på så det har varit varmt. Nör de stängdes tömdes vatten ur kranarna.
Nu vid uppstart hur gör jag? Att bara starta genom att strömsätta verkar ej funka.... Nån som kan förklara för novisen?
Har du tömt pumpen och kärlet så kan luft ha kommit i pumpen , på översidan av pumphuset sitter en avluftningsskruv .
Starta pumpen och prova med att öppna lite grann på skruven, det ska bli som en dimma av vatten där, annars fylla pumpen med vatten, kan bli några gånger
Starta pumpen och prova med att öppna lite grann på skruven, det ska bli som en dimma av vatten där, annars fylla pumpen med vatten, kan bli några gånger
Rätt ställe
Ska fyllas tills det inte får plats mer eller gungar. allt beror på om vattnet har gått tillbaka i brunnshålet, lite otät backventil.
Ca 1,5 liter vatten per meter slangar i borrhålet plus lite i pumpen så klarar du dig nog. Kan du stänga av ut mot tappställena så gör det vid start, du ska få upp trycket i pumpen och öppna lite på luftningen
Ska fyllas tills det inte får plats mer eller gungar. allt beror på om vattnet har gått tillbaka i brunnshålet, lite otät backventil.
Ca 1,5 liter vatten per meter slangar i borrhålet plus lite i pumpen så klarar du dig nog. Kan du stänga av ut mot tappställena så gör det vid start, du ska få upp trycket i pumpen och öppna lite på luftningen
En ejektorpump kan vara svår att få fart på, bara envishet hjälper
Vad händer när du startar,inget vatten kommer . sjunker vattnet i påfyllningen efter varje start, så måste det fyllas upp, glöm inte att det ska vara stängt ut mellan kärlet och tappställen.. Vattnet ska börja gå runt i slangarna för att bygga upp ett tryck
Vad händer när du startar,inget vatten kommer . sjunker vattnet i påfyllningen efter varje start, så måste det fyllas upp, glöm inte att det ska vara stängt ut mellan kärlet och tappställen.. Vattnet ska börja gå runt i slangarna för att bygga upp ett tryck
Inget vatten kommer när jag startar, dock kan jag fylla ca 0,5 l vatten när jag stoppar den efter nån minut.. Men finns risk att man behöver ha i väldigt mkt vatten då kanske.
Ska man låta den köra längre än nån minut mellan påfyllningarna?
Ska man låta den köra längre än nån minut mellan påfyllningarna?
Det kan vara så att langarna har blivit utan vatten på något sätt. Då måste dom fyllas helt, eftersom det har varit avstängt och inte varit i drift en längre tid, ingen frysning då, bara en tanke, annars mera vatten.
Stänger du ner ofta så får du göra lite special med påfyllningen
Stänger du ner ofta så får du göra lite special med påfyllningen
Klicka här för att svara

