Byggahus.se

Planering tappvatten och VVC

1. Koppis
    Medlem · 5 inlägg

Koppis

Medlem
    Hej,

Påbörjat ett husbygge i egen regi och har kommit till planering av tappvatten i grunden (platta på mark). Bergvärmepumpen kommer att placeras utanför byggnaden så värme, tappvarmvatten och VVC (även tappkallvatten i separat ledning) kommer upp tillsammans i tvättstugan där planen är att de ska fördelas vidare.

De frågor som dykt upp är:
    1. Bör vi separera kallvatten och varmvatten+vvc i olika fördelarskåp?
    2. Det är ca 13 meter från fördelarskåpet i tvättstugan till köksön. Hur kan man lösa VVC'n så att det inte blir så långt med stillastående varmvatten? Funderar på om man bör ha ett till fördelarskåp utanför badrummet i hallen som får fördela vattnet till kök och det mindre badrummet om det är lättare att lösa VVC dragningen på detta sätt.

2. J
    Medlem · Stockholm · 269 inlägg

jonas_t

Medlem
    Bygger du åt någon eller bygger du åt dig själv?

3. Koppis
    Medlem · 5 inlägg

Koppis

Medlem
    Bygger åt oss själva

4. J

jonas_t

Medlem
    Ni bör separera kallvattnet från varmvattnet när ni har VVC, man bör också sätta skåpen en bit ifrån varandra för att förhindra värmeläckage mellan skåpen.
    En lättare lösning med VVC'n tror jag är att ta upp den under köksöns diskbänk och koppla ihop den med varmvattnet här men ha kvar fördelningen i tvättstugan. Då slipper du dra in VVC'n i tvättstugan.
    Om du väljer att sätta fördelaren i WC-väggen, tänk på att få dit en indikering mot WC't även om luckan är mot hallen. Jag hade stört mig på en fördelarlucka här, även om det är ett döutrymme bakom dörren.

Kan ju också fundera på om VVC'n verkligen behövs. En tumregel är att 1 m rör innebär 1 s väntetid. Hur mycket är det värt att behöva vänta 13 sekunder på varmvattnet?

5. Koppis
    Medlem · 5 inlägg

Koppis

Medlem
    Tack för svaren Jonas!

Då gör vi nog så att kallt och varmt vatten får gå i egna skåp i tvättstugan :)
    Problemet med att ta upp VVC'n till köksön är att slangen för VVC'n kommer i samma kulvert-rör (Uponor quatro). Kan man ta upp den i fördelarskåpet och "förlänga" den så att den exempelvis går till fördelarskåp2? På så sätt blir det "bara" ca 6-7 meter och även WC'n får dra nytta av VVC'n.

13 sekunder känns som ganska lång väntetid på varmvatten - och eftersom vi ändå har VVC in från förrådet så tänker jag att kostnaden för lite extra rör bör vara relativt liten. Viktigast är ju självklart att det stora badrummet får varmvatten relativt snabbt, men "mycket vill ha mer" :)

Kan hålla med om att skåpet inte blir jättesnyggt på väggen, kanske bättre att lägga den inne i badrummet mellan dörr och handfat :thinking:

Gjorde även en liten skiss på hur jag tänker hur det kunde se ut :)

6. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    VVC alla ggr , vi har 8m mellan värmepump/kök, samt 4m från värmepump/badrum, tycker det tar låååång tid att spola, samt att många värmepumpar har VVC styrning inbyggda med schema mm, onödigt att köra den dygnet runt, alt nån enklare styrning.

Vi har VV/Kv i samma skåp, varför 2st?

7. J

jonas_t

Medlem
    Man separerar varmvattnet mot kallvattnet för att inte ofrivilligt värma upp kallvattnet. Om man bygger in rör i ett skåp med rör med media som har en differenstemperatur om 40-50 grader så försvinner en hel del energi väldigt snabbt och man höjer kallvattnets temperatur till nivåer som legionella trivs väldigt bra i, speciellt eftersom det är svårt att isolera så mycket inne i skåpet.

Om man inte bygger in fördelningen inkapslat i ett skåp i en vägg går det genast mycket långsammare att värma upp kallvattnet.
    Kan man separera VVC-ledningen från kallvattnet och varmvattnets skåp så att cirkulationen sker innan själva skåpet så går det också mycket långsammare.
    I ditt fall Husqvarna uppfattar jag det som att ni inte har någon VVC utan att fördelningen sker efter värmepumpen, då finns det ju inte så mycket kontinuerlig energi för kallvattnet att hämta från varmvattnet, då blir problemet inte heller lika stort.

BBR har skrivit ett relativt nytt allmänt råd om att stillastående kallvatten inte bör överstiga 24 grader under en åttatimmarsperiod, vilket om man räknar på det är ganska svårt.

8. Koppis
    Medlem · 5 inlägg

Koppis

Medlem
    Jag har hört på flera ställen att varmt och kallt vatten bör separeras, speciellt vid VVC pga legionellarisken, så det blir nog så! :)

Frågan kring dragningen av VVC kvarstår däremot - ingen som gjort något liknande?
    Hur brukar man annars göra när man vill ha VVC vid samtliga tappställen?

9. C
    Medlem · Stockholm · 5 272 inlägg

corre

Medlem
    Jag planerar för VVC mot kök och badrum via fördelaren.
    Har en tanke om att mata fördelaren med 20mm PEX, fördela via 16mm till kök och badrum och låta en returledning gå till fördelaren där de gemensamt går via en retur till pannan. Ev kompletera med en returventil för instrypning.

I fördelarskåpet kommer KV och VV dela utrymme, men jag lägger på lite rörisolering på VV-fördelaren för att minska värmeläckaget.

VVC pumpen ska gå på tidur eller eventuelt via en rörelsedäckare som aktiverar pumpen när vi rör oss vid kök och badrum.

Idag har jag ca 30-45sek väntetid på varmvatten beroende på om jag spolar flera tappställen i badrumet, så för vår del är det väldigt efterlängtat att kunna få varmvatten i handfatet snabbare.

10. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 283 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Separera kall- och varmvatten om du har VVC, finns inga skåp som klarar BBR-kraven som kommit.

Min tolkning av din skiss är att du matar allt kallvatten från skåp i tvättstuga och delar upp varmvatten på 2 skåp. Verkar vettigt om du vill minska väntetiden på VVC till kök. Varmvattenskåpen blir inte så stora heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.