Vatten & Avlopp
MoggeS: Ja eventuellt så skulle jag kanske få plats med hela slingor i bjälklaget, kan vara ett alternativ. Skall ta en närmare titt i morgon, och räkna på hur långa slingor jag i såfall behöver.
Stefan1972: [citat] Ja så är det såklart men det lät inte som ts hade den kunskapen eftersom det var biltema som nämndes.
Krilleman: Precis som kulle skriver är dubbelmutter den artikel som man använder till detta. Viktigt är att alla kopplingarna kommer från samma tillverkare! Jag rekommenderar Vatette som vanligt.
jojo123: OK Du sa kontaktorn då tänker man att tryckis styr den och startar pumpen , all belastning ligger på kontaktorn och inte på tryckis
jojo123: Avluftningen kan med fördel svängas med 45 graders upp till nock och där på utsidan sätta en betäckning som passar nockplåten , hittar du inget så knäcker en plåitis till efter dina mått , mycket lättare än att försöka hitta något som passar TP-plåt
PNO: Be en plåtslagare bocka en kåpa åt dig. Skruva fast en list på väggen att hänga den på. Något sådant här, sedd bakifrån: [bild] Hängs upp på väggen genom att häkta fast den nerbockade kanten från översidan på en Z-profil som skruvats fast på väggen. Vid avläsning eller byte av mätaren är det bara att häkta av kåpan. Genom att den inte tätar mot golvet så syns det om det
Frajjanspappa: Man gjuter in såna överallt där man måste skarva. Inget konstigt.
Krilleman: Absolut ska du ha samma prylar från samma tillverkare som slangen. Det blir mycket lättare och korrekt på första försöket om du följer installationsanvisningen! (y)(y)
bomm: https://www.vvsobygg.se/fm-mattsson-nyckeldel-rak-modell.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=Cj0KCQiA6dLgBRDoARIsAJgoM4uXd32GsvLWl6zTrlpT5bLqq-LbYRDxioubWxZeNrcqLnsnY3QK_ikaAlT3EALw_wcB Finns vinklad också, sök på nyckeldel fmm
jojo123: Hänger lådan i taket ca 30 50 cm min från mark så kommer dom inte dit , däremot så klättrar dom bra på plintar om skrovlighet finns , samt någon form av murade väggar , se bara till att det finns avstånd till klätterstege för dom så går det bra
jojo123: Har ni infiltrationsbädd , det skiljer sig lite mellan kommunerna om vd man får , men ni verkar inte fått något förläggande på det . 2 kammare är ute nu , det ska var 3 kammare slamavskiljare nu och något efter den
Självlärd: Tack för snabbt svar! Jag tänker skruva fast en fixturplåt i väggen för att få exakt cc-mått, väggen ska ändå slätputsas. Plåten borde då rimligen fixera bockarna? Vill helst använda Vatettes kopplingar då de verkar ge mest diskret utseende på utsidan. Det är en djungel med alla varianter, hur brukar ni proffs göra vid installation i en massiv vägg utan att bryta mot
BirgitS: Har du kollat om det finns något servitut på det gemensamma avloppet?
mogge_73: Kan du posta analysen så vi får titta på det? Vad är det för järnfilter ni har, vilken teknik och filtermassa har ni?
jojo123: Finns det stående vatten i hålet och bra tillrinning så går det , det måste då vara en sugande pump , teoretisk sughöjd är ca 11 meter , men räkna med ca max 7 för att få bra flöde , det är omöjligt att ha en dränkbar pump tillsammans med brianslangarna finns ingen plats , för båda ett hål som är min 150 mm och då kommer pumpen att gnaga sönder slangarna
karlmb: [citat] De är bara att pumpa max och mäta hur nivån förändras under typ en timme. Har grannen en någorlunda pump så antar ni sedan bara dubbla uttaget.
nombz: Lite längre in i manualen finns fler alternativ till inkoppling, där används faktiskt backventil. [bild]
jojo123: Ta med dig bitarna till varuhuset och se hur det stämmer , sen det med kluck är nog dåligt luftning eller ett begynnande stopp
Daniel 109: Jo, men garantin är tämligen ointressant på en sådan här pryl.
gerogwaa: Jodå. Det funkade helt perfekt både innan och efter att spolbilen var på besök. Trasslet jag hade höll i sig kanske tio minuter. Anledningen till att jag gjorde inlägget var för att jag inte fick ihop trådarna. Framför allt att golvbrunnarna vägrade dra undan vattnet då vattelåset var kvar, men funkade perfekt utan.
Bono_R: Hej Vi har en pemslang från vår borrade brunn (brunnen är ca 120 m djup med pump nedsänkt till 100 m?) med tre vanliga kulventiler på "vägen. En kran alldeles efter hydrofor tanken (jag tror det heter så det är en tank med ca 150 l i) som jag stänger av vattnet med när vi åker därifrån på höst o vinter. Denna installation sitter i ett litet pumphus där borrhålet befinner sig.
jojo123: Slå i en hink vatten samtidigt som du spolar på toa så brukar det följa med
saiter: Jag tror att du löser det när du kommit igång. Du behöver ju inte ta bort de gamla rören, huvudsaken att du får dit dom nya. Ligger gjutjärnsrören djupt så slår du sönder dom med en handslägga så du kommer fram med de nya. Går också att spåra lite med en stor vinkelslip för att lättare bila ner om du behöver för att få fall på rören. //AA
Stefan1972: Annars är det väl enklare att byta ut rören mot vanliga moderna slangar istället. Köps i lagom längd bara.
Lantlolla: Hej! Visade sig vara en nyinpluggad värmebalja till häst som slagit ifrån jordfelsbrytaren, (som inte har belysning ansluten i samma säkringsskåp så felet var inte direkt synbart men ack så lättlöst.)