Vatten & Avlopp
jojo123: Har du bytt den , annars ett foto på anoden , i bland sitter den på topp , ibland sitter den nedtill
jojo123: Svårt att höra , men knastrar det i pumpen är det säkert luft i den , lossa den blanka skruven lite eller mycket som syns så kommer ev, luft att gå ur pumpen , men du måste ha tryck i systemet med ca 0,8 bar minst Det blir inget sprut med vatten ut , ofarligt bara liiiite kommer
Giddelito: Du menar alltså på att det är bra om avloppsvattnet går uppåt från maskinen? Jag som tyckt jag läst att man ska montera ner i golvbrunn på många ställen. Men tack! :) Det hjälpte mycket.
Jarlsgård: [bild] Nemen, se på fan! Någon har varit duktig och dragit sin suckande röv till Rinkaby rör och skåda denna inte speciellt vackra men välfungerande koppling!
A-Man_08: Menafe höger.
singemoller: Jag har en kamera på teleskop som jag köpt på clasohlson. Kopplas till datorn. Den fungera ok, har använt den till både avlopp och annat.
Qiwikula: Jag har börjat planerar för ett Attefallshus. Vi har ett boningshus med gjuten platta och golvvärme. Egen borrad brunn och enskilt avlopp. Tomrör för el finns som går att utnyttja. Men hur löser man vattenförsörjningen? För att få kortast dragning skulle jag vilja koppla på en vattenledning under köksbänken och borra hål genom plattan, är det någon som har erfarenhet av göra
Fotografen: Ungefär som här då, liksom i mitt förra hus. Det bästa är naturligtvis om det är torrt, men vaken betong eller natursten tar skada av lite fukt. Det väsentliga är att fukten inte stiger upp till tex ett bjälklag eller något annat i trä/organiskt material som tar skada av fukt. även rör kan rosta osv.
Mikchr: [citat] Är helt enig med dig där rolir. Blir lite fel med hyra för något som används dagligen, sen om det nu rör sig om en kalibrerings avgift borde den bakas in i ett timpris lr just heta "kalibrerings avgift rörpress". Sen i detta specifika fall har dom förmodligen de mesta material lagerfört på firman då han åkte iväg 2 minuter för att hämta material. Men har helt klart lärt
Thyro89: Jag tror egentligen inte själva jobbet i sig är dåligt, så länge allt med fall och tätskikt är följt. Vad gällande det estetiska kanske det utelämnat en del. OM plattsättaren inte har någon idé/baktanke med detta. Jag menar, han har rent krasst gjort ett bra och kanske ibland svårare jobb, jämnfört med vad som skulle kunna vara ett fullt dugligt och snyggt avslut.
Kalle Turesson: Oki mindre vatten på tiden men högre tryck. Kan ju börja så bara för att se om det blir någon skillnad å sedan fylla på när jag får tag på en kompressor [citat]
Qwerty952: Ja man bör väl va försiktig med spola ned fett i avlopp, har börjat torka rent stekpannorna med papper innan disk efter att vi fick stopp i avloppet för några veckor sedan. När jag Renoverade köket så luktade de knappt illa om avloppet när de stog öppet , efter ett tag märkte jag att vattnet sjönk undan långsamt om man spolade mycket. Så jag testa spola med en nilfisk
Isakare: Om nån hänger upp sig på att gängtätningen är grön, så var det inte Loctite som jag skrev, utan Gluespec T2000, som är typ samma som Loctite 577.
JanniceF: Aha... ojoj- är manschetterna nu nåt jag borde klaga på också?
Rallle: [citat] TESYs beredare kunde producera hälften så mycket 40-gradigt som den bästa i testet, trots samma storlek. Dock verkar testet ha en stor nackdel - man använder sig av fabriksinställning gällande temperaturinställning vilket leder till att de olika beredarna värms till olika temperaturer och därav ger totalt olika resultat i hur mycket 40-gradigt vatten man får ur beredarns. Trots
KnockOnWood: [citat] Så har jag förstått det också. Den rätt fasta slamkakan sugs upp i spolbilen, centrifugeras tillsammans med vattnet och mycket slampartiklar spolas tillbaka, och kan flyta vidare till infiltrationsbädden. Här hos oss har de inte börjat med denna teknik än, men det kommer väl...
Raskus: Jisses. 22.5 timme. Det hade alltså tagit en ensam röris drygt en halv vecka att göra det för jobbet?
iskogen: Facit under annat användarnamn: I måndags var det dags igen, vattnet slutade rinna då diskvattnet skulle tappas upp. Kröp ned i källaren igen, tryckte på stopp på motorskyddet och sedan On. Hann inte mer än in i huset igen förrän ett smula bekant ljud kunde höras. Säkerhetsventilen öppnade och släppte ut övertryck. Senast jag hörde det var för typ 15 år sedan och då var det
Semiproffset: Är lådan där endast för de två rören så skulle jag överväga en omdrgning för att få ett större badrum, när du ändå river vill säga. Om jag förstått reglerna korrekt så skall det finnas en inspektionslucka samt tätskikt med skvallerrör i botten av lådan så att en eventuell läcka enkelt kan upptäckas. Skall dock inte ta gift på det och någon mer kunnig kan säkert svara
Squall Leonhart: Kanske dåligt förklarat men jag menade inte att bägge ändarna skulle vara presskoppling. Jag tänkte mer något i stil med dessa två ihopparade: https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/pressystem/pressystem-koppar/a-press-v-profil-koppar/1767840/ https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-rorkopplingar/plastrorskopplingar/prk/2435519/ Jämför med denna som går från
Nicke_S: [citat] Kan det vara så att det börjar bli fullt? Vissa tankar har som ett flöte, som täpper igen ventilationen på tanken för att det inte ska rinna över.
DejvidK: Och här kommer den rafflande upplösningen! ;) Det blev en röris som fick göra jobbet. Ville ha papper på detta för eventuella dispyter med försäkringsbolag i framtiden. Fick dock som jag ville en "nätt" lösning med en kort rörbit och ballofix istället för en skrymmande tappventil långt upp på väggen. Skulle vara OK lösning enligt röris även om det inte är den rekommenderade.
Stefan1972: Fast med dom längderna och förutsättningarna så tror jag det blir ett väldigt dyrt vatten. Det är ju liksom sämsta tänkbara förutsättningarna med tanke på att ledningen ligger fritt. Det framgår ju dock inte var det är nånstans?
corre: Det är rätt vanligt i torrare länder att ha en sprinkeranläggning som vattnar närområdet, hustak och fasadvid skogsbränder. Det är väl mest för att minska antändningsrisken vid glödflykt och strålvärme. Om man omsätter det till dig så är det som nämnt viktigt att minska mängden barrträd närmst huset, öka mängden lågt gräs och lövträd. Gärna låga lövträd. Om möjligt
fridde: Den är fast inkopplad (av elektriker), 1 fas. Hmm, får då ta och ringa Rinkaby för att se hur de vill gå vidare med att byta ut / felsöka termostaten. Tack för inputen!
HasseTeknik: [citat] Det är faktiskt bättre att testa funktionen, när den inte själv har öppnat. Funktionen är normalt så att den öppnar mer och mer fram till en punkt ( typ 0,5 varv) där den stänger tvärt med en liten smäll.
Krilleman: Jag har elfrözinkat 15mm på min egen anläggning. Har man ingen lufttork (som jag inte har!) så kan det vara fördel att köra kopparrör. Elförzinkningen sitter ju bra på utsidan. :thinking: Och 2m kopparrör finns ju på biltema. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/kopparror/kopparror-raa-2000018550