3 727 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Repipe:a avlopp?
Hej på er!
Jag är införstådd med att det finna många trådar med repipe där vissa hävdar att det är bluff och båg andra att det är kanonlösning.
Detta är ändå lite annorlunda tänkte jag. Hade varit intressant att få några tankar om detta.
Vårt hus är från 1952. Samma gäller avloppet där även dagvattnet rinner.
Dilemmat är att förr eller senare kommer det bli tvunget att byta ut avloppsröret och då måste vi separera dagvattnet till stenkistor då kommunen inte har dagvatten i gatan.
För att undvika detta vad säger ni om att repipe:a dagens avlopp mellan huset och gatan?
Då slipper man stenkistor, extra gräv för stenkistor och ev. stopp av rötter från 4 m höga, 1.5 m breda Thujor?
MVH.
Jag är införstådd med att det finna många trådar med repipe där vissa hävdar att det är bluff och båg andra att det är kanonlösning.
Detta är ändå lite annorlunda tänkte jag. Hade varit intressant att få några tankar om detta.
Vårt hus är från 1952. Samma gäller avloppet där även dagvattnet rinner.
Dilemmat är att förr eller senare kommer det bli tvunget att byta ut avloppsröret och då måste vi separera dagvattnet till stenkistor då kommunen inte har dagvatten i gatan.
För att undvika detta vad säger ni om att repipe:a dagens avlopp mellan huset och gatan?
Då slipper man stenkistor, extra gräv för stenkistor och ev. stopp av rötter från 4 m höga, 1.5 m breda Thujor?
MVH.
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Antar att det är relining? Då är det ett rätt bra sätt att förlänga livet på befintliga rör med 10-20 år men sen måste det bytas ändå.
Så frågan är ju hur länge du hade tänkt att bo kvar i huset.
Beroende på hur mycket du gör själv vid ett byte av rör kan relining också vara väldigt mycket dyrare.
Så frågan är ju hur länge du hade tänkt att bo kvar i huset.
Beroende på hur mycket du gör själv vid ett byte av rör kan relining också vara väldigt mycket dyrare.
Ställen kommunen krav på att ni ska koppla från dagvattnet om ni utför en renoveringåtgärd?
Det finns olika typer av relining. Sprutning av ett nytt ytskick anser jag inte vara mer än att sminka rören så att de ser bättre ut. Ska du relina bör det antingen vara nya rör av plast som sticks in i de gamla eller strumpinfodring. Strumpa är en fullgod lösning som korrekt utförd håller mer än 20 år.
Det finns olika typer av relining. Sprutning av ett nytt ytskick anser jag inte vara mer än att sminka rören så att de ser bättre ut. Ska du relina bör det antingen vara nya rör av plast som sticks in i de gamla eller strumpinfodring. Strumpa är en fullgod lösning som korrekt utförd håller mer än 20 år.
Precis, det gäller relining (Kärt barn många namn?)
Vi planerar att bo kvar i huset länge. Vi har redan planer för huset när barnen har flugit ur.
Vi är då 20 år fram i tiden.
Vi flyttade dock in för två år sedan så det är annat som är prio just nu.
Så det blir troligen struminfodring, bättre för plånboken just nu och det håller länge.
Kan man köra "strumpa på strumpa" efter 20 år?
Ärligt talat så har jag inte kollat upp vad kommunen säger.
Vi är en by på 15 000 invånare och två (2) gator har dagvatten i gatan.
Vi planerar att bo kvar i huset länge. Vi har redan planer för huset när barnen har flugit ur.
Så det blir troligen struminfodring, bättre för plånboken just nu och det håller länge.
Visst går det att göra en ny relining i ett rör som redan är relinat.S Stefan85 skrev:Precis, det gäller relining (Kärt barn många namn?)
Hur vet du att ni inte har ett kombinerat ledningsnät i gatan? Ett ledningsnät för både dagvatten- och spillvatten.
Den stora fördelen med att byta till nya rör är att du samtidigt kan separera dagvatten från spillvatten och om det är ett kombinerat ledningsnät kopplar du ihop ledningarna i tomtgränsen. Då behöver du inte göra något den dagen bestämmer sig för att separera ledningsnäten.
Jag skulle rekommendera dig att montera en backventil på din spillvattenledning, blir det stopp i ledningsnätet och det kommer ett skyfall fylls snabbt din källare.
Grannen skulle byta sina rör för något år sedan (samma ålder på huset) men fick som svar av kommunen att han skulle dela de båda ledningsnäten. Spillvattnet till gatan och dagvattnet till stekistor då bara spillvattennät fanns i gatan. Någon dagvattennät var inte planerat då bara två gator har det i byn.N NoOne2k skrev:Visst går det att göra en ny relining i ett rör som redan är relinat.
Hur vet du att ni inte har ett kombinerat ledningsnät i gatan? Ett ledningsnät för både dagvatten- och spillvatten.
Den stora fördelen med att byta till nya rör är att du samtidigt kan separera dagvatten från spillvatten och om det är ett kombinerat ledningsnät kopplar du ihop ledningarna i tomtgränsen. Då behöver du inte göra något den dagen bestämmer sig för att separera ledningsnäten.
Jag skulle rekommendera dig att montera en backventil på din spillvattenledning, blir det stopp i ledningsnätet och det kommer ett skyfall fylls snabbt din källare.
Jag litar på honom.
Fast jag hänger inte med. Du säger att jag ska förbereda med dagvattenrör till gatan, men kommunen säger att det inte blir något dagvattennät utan härnvisar till stenkistor. Eller det är andra förutsättningar nu?
Normalt sett är byte av avloppsrör inte anmälningspliktigt så kommunen brukar inte blandas in. Nyanslutning är anmälningspliktigt och då brukar kommunen ställa krav på utförandet av dagvattenhanteringen.
Sen har kommuner möjlighet att kräva anmälan för vissa åtgärder i vissa områden. Ring kommunen och fråga om det finns ett utökat krav på anmälan gällande något i området. Kan i vilket fall vara bra att veta om man bor i ett sådant annorlunda område.
Ett scenario är att dagvattnet för länge sedan anslutits helt felaktigt till avloppsnätet och kommunen bara inte känner till det och därmed inte har gått ut med krav på åtgärd.
Sen har kommuner möjlighet att kräva anmälan för vissa åtgärder i vissa områden. Ring kommunen och fråga om det finns ett utökat krav på anmälan gällande något i området. Kan i vilket fall vara bra att veta om man bor i ett sådant annorlunda område.
Ett scenario är att dagvattnet för länge sedan anslutits helt felaktigt till avloppsnätet och kommunen bara inte känner till det och därmed inte har gått ut med krav på åtgärd.
Produkter som diskuteras: "dagvattenhanteringen"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Tackar för svaret.
De 5 närmsta husen vårt är både dag och spillvatten anslutet till samma nät.
Men nu gäller inte frågan om när, var, hur som är anmälningspliktigt, hur det kan eller inte kan vara.
Snarare repipe/reline av gamla goda avloppsrör a la betong.
Mvh
De 5 närmsta husen vårt är både dag och spillvatten anslutet till samma nät.
Men nu gäller inte frågan om när, var, hur som är anmälningspliktigt, hur det kan eller inte kan vara.
Snarare repipe/reline av gamla goda avloppsrör a la betong.
Mvh
Det bästa är att göra som @Claes Sörmland skriver, tag själv kontakt med kommunen för att höra vad som gäller för din fastighet. Förutsättningarna för dagvattnet kan ha ändrats sedan din granne frågade. Det kan till och med vara så konstigt som att du har möjlighet att ansluta dagvatten medans grannen inte kan det.S Stefan85 skrev:Grannen skulle byta sina rör för något år sedan (samma ålder på huset) men fick som svar av kommunen att han skulle dela de båda ledningsnäten. Spillvattnet till gatan och dagvattnet till stekistor då bara spillvattennät fanns i gatan. Någon dagvattennät var inte planerat då bara två gator har det i byn.
Jag litar på honom.
Fast jag hänger inte med. Du säger att jag ska förbereda med dagvattenrör till gatan, men kommunen säger att det inte blir något dagvattennät utan härnvisar till stenkistor. Eller det är andra förutsättningar nu?
Mina herrar, jag uppskattar att ni tar er tiden att skriva till mig, verkligen.
Men om ni väljer att tar er tiden att skriva, svara gärna på de frågor jag eftersöker, jag vill veta mer om just relining/repipe av avlopp då jag har bättre fakta om vad som är och inte är i min gata än ni.
Byn hade 2017 två (2) gator de har dagvatten bredvid spillvatten. Inte min gata. Jag har då inte sett nyasfaltering på min gata, så jag är ganska säker på att jag inte har dagvatten.
MVH
Men om ni väljer att tar er tiden att skriva, svara gärna på de frågor jag eftersöker, jag vill veta mer om just relining/repipe av avlopp då jag har bättre fakta om vad som är och inte är i min gata än ni.
Byn hade 2017 två (2) gator de har dagvatten bredvid spillvatten. Inte min gata. Jag har då inte sett nyasfaltering på min gata, så jag är ganska säker på att jag inte har dagvatten.
MVH
Jag har just relinat delar av mitt avlopp med strumpa. Och jag är övertygad om att hållbarheten är bra.
Det är 4mm epoxidränkt glasfiberstrumpa.
Som blir helt självbärande.
Ser inte riktigt hur detta inte skulle hålla länge. Har en bortkapad bit som jag sparat just för när vänner frågar och alla blir lin imponerade.. glöm dock inte att detta är ett hantverk och kan skillja från aktör till aktör. Sök efter välrenomerade företag.dom brukar även ha provbitar dom kan visa om du är osäker.
Enda nackdelen är väl att det kostr en slant.
Ser inte riktigt hur detta inte skulle hålla länge. Har en bortkapad bit som jag sparat just för när vänner frågar och alla blir lin imponerade.. glöm dock inte att detta är ett hantverk och kan skillja från aktör till aktör. Sök efter välrenomerade företag.dom brukar även ha provbitar dom kan visa om du är osäker.
Tack snälla för svaret!Robblund skrev:
Jag har just relinat delar av mitt avlopp med strumpa. Och jag är övertygad om att hållbarheten är bra.
Mycket matnyttig information och jag blev rikigt intresserad!
Vad var det för företag som gjorde jobbet åt dig? Vad låg priset på?
Vill du inte ta det här går det bra med personligt meddelande.
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden