Hej!

Jag håller på att försöka hitta en lösning på mitt problem där vi har tänkt att ta bort vår ränndalsplattor som leder vattnet från stuprören ca 3-4 meter ut på gräsmattan. Idagsläget fungerar det bra och mattan känns inte speciellt blöt när det har regnat mycket.

Nu har vi tänkt gräva ner markrör (enbart för visuellt syfte). Underlaget idag består av ett tunt lager matjord, grus och sedan makadam. Kan jag helt enkelt ta bort ränndalsplattorna och sedan gräva ner en bit med rör och leda ut det i själva makadamet utan att göra en större stenkista? Vi upplever att underlaget på hela tomten är bra gjort i enlighet med LOD.

Att tilläggas är det ett hus från 2003 byggt av Skanska vi bor i.

Har jag tänkt rätt, kan det gå fel eller är det bättre att helt enkelt behålla ränndalsplattorna som hittills fungerat bra?

Änden på ett 110 rör är bara en kvadratdecimeter så då gäller det att makadammen kan ta emot vattnet.
Med plattor så kan det rinna ut på en större yta.
Mina nedgrävda rör mynnar ut i närmsta dike.

Protte

Vi grävde ner oranga 110 markrör vid varje stupränna. Sen ut 5 meter ut från grunden med två 45 graders böjar från stuprännan. En bit rakt rör med lövsil I mellan.
I änden grävde vi en lite grop kanske 50x50x50 som vi klädde med markduk samt kross. Svepte duken över röret. Rörändan i krosset. På 7 sådan ställen. Har fungerat bra i 6 år. Men obs marken består av postglacial sand med bra genomsläpplighet.

wildeside
gör perkolationsprov så vet du om omgivande marken kan ta emot vattnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.