Planerar att flytta en toalett jag har på övervåningen till ett annat rum. Detta ska inte vara något problem då avloppsstammen går i anslutning till det nya rummet.

Dock hade jag en hantverkare som var här och tittade på det och menade på att det gamla röret måste kapas precis i anslutning till stammen, dvs på undervåningen, för att det annars finns risk för regionellabakterier. En annan hantverkare menar på att det bara var att ta bort nuvarande golvbrunn och plugga avloppet.

Någon som vet vad bestämmelserna säger? Finns risk för bakterietillväxt om man inte stänger av vid inkoppling till stammen?

Legionella växer väl till i tappvatten som står still och har en viss temperatur, inte i avloppsrör?

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det är den uppfattningen som jag också har. I ett avloppsrör finns ju varken vatten eller höga temperaturer. Men jag kan ha fel.

Legionella har med stående ljummet varmvatten att göra, som man inte ska andas in ångan av när man duschar.

Antingen har din röris fått det hela om bakfoten eller så har du missuppfattat. Det han säger är riktigt, men det gäller bara på varmvattenstammen.

För övrigt så spelar det ju ingen roll om det växer lite legionella i avloppet? Dessa bakterier smittar bara genom aerosoler (vattendimma) t.ex. när man duschar. Så länge du inte duschar i avloppsvattnet är det ingen fara. OCh om du skulle göra det så är nog legionella det minsta problemet :).

Man ska inte skojja bort risken, men de som blir smittade har oftast nedsatt immunförsvar eller är rökare.

• Gilla
Robblund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med rörisen om att det inte är lämpligt att lämna blinda rör i tappvattensystemet p g a den låga vattenomsättningen.

Avloppet spelar som många redan utrett ingen roll.

Risken med att lämna avloppsstick kvar är att om de sitter på "fel plats" kan det fastna papper och sedan bygga på så det blir ett stopp, kanske inte så stor risk men det enda jag kan se som skulle påverka.

tommib
mexitegel mexitegel skrev:
Antingen har din röris fått det hela om bakfoten eller så har du missuppfattat. Det han säger är riktigt, men det gäller bara på varmvattenstammen.

För övrigt så spelar det ju ingen roll om det växer lite legionella i avloppet? Dessa bakterier smittar bara genom aerosoler (vattendimma) t.ex. när man duschar. Så länge du inte duschar i avloppsvattnet är det ingen fara. OCh om du skulle göra det så är nog legionella det minsta problemet :).

Man ska inte skojja bort risken, men de som blir smittade har oftast nedsatt immunförsvar eller är rökare.
Blinda stick är olämpliga även på kallvattenstammen, annars håller jag med om allt.

Fulkemisten
En blind gren på avloppet skulle väl också kunna bli en bra boplats för råttor?

Jag hoppas att det var vattenledningen rörkrökaren syftsde på och det här är ett missförstånd.

Oklart om han syftade till varmvattenstam. Men det kommer inte vara problemet. Den sitter nämligen där vi ska ha det nya badrummet, alltså kommer vi fortsätta använda den.

Man får ju hoppas att han helt enkelt tänkte fel..

Kallvattet är minst lika rellevant, vattet blir ju rumstempererat i blindröret oavsett vad det kommer ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.