Vattenpumpen tappar tryck utan att vatten används.
Flöde: Inkommande vatten -> vattenpump -> vattenfilter -> kulventil -> hydrotank ->...
Stänger jag av ventilen direkt efter vattenfiltret så är det samma fenomen. Så det är ingen läcka i huset. Vad kan detta bero på?
Ska jag byta ut något?
Kan jag felsöka på något sätt?
Vattenpump och anslutna rör samt ventiler i ett teknikrum, indikerar problem med vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk etikett på en grön vattenpump med specifikationer för flöde och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du kollat bottenventilen i brunnen?

Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Har du kollat bottenventilen i brunnen?
Ja den var ok och fjädrade bra.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…

Bästa svaret

kulle
Har du ingen läcka eller kran som är öppen så måste det trots allt vara backventilen i brunnen som inte håller tätt

I ivan82 skrev:
Ja den var ok och fjädrade bra.
Fjädrar bra ?? klart den fjädrar men är inte tät behövs bara ett litet sandkorn som sitter fast så läcker det , sätt dit en ny backventil

Ser ju ut för att vara en ganska stor läcka, såvida inte din hydrofor har alldeles för lite luft i sig. Ingen luft ger stor variation i tryck för enn litet läckage.

Edit: läste lite bättre ;) du har ju kopplat bort hydroforen och då gäller ju samma, som om den vore vattenfylld d.v.s. litet läckage ger stort utslag i vattentryck.

Har köpt backventil. Ska se om jag hinner byta ikväll. I slutet av videon så öppnar frun kranen så trycket faller snabbt, men annars faller trycket väldigt långsamt som i början av filmen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
du har ju kopplat bort hydroforen
Är det som HasseTeknik säger att du har kopplat kärlet så studsar pumpen, inget bra det måste vara ett kärl, i ditt fall minst 100L

Bytte backventilen idag och nu är trycket stabilt. Vilket tryck bör jag ha i systemet?
Vattnet pumpas från källaren till övervåningen höjdskillnad 3m. 3 bar är väl lite högt?

Normalt 2 bar luft i kärlet tomt på vatten sedan tryckströmbrytare start på ca 2,5 bar och stopp på 4,5 bar då finns det bra tryck i kranarna

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tack
J jonaserik skrev:
Normalt 2 bar luft i kärlet tomt på vatten sedan tryckströmbrytare start på ca 2,5 bar och stopp på 4,5 bar då finns det bra tryck i kranarna
Tack (y), ska justera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.