Kromad klämringskoppling med förminskning från 15 till 12 mm och stödhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en kromad klämringskoppling 90° 15mm. I ena änden ett kromat 12-rör med förminskning 15->12 och stödhylsa. Lyckas inte få den helt tät, droppar ca. 1 droppe/h. Röret bottnar i förminskningen, jag har smörjt gängan med unipac och dragit åt hårdare. Stödhylsan sitter där den ska. Har jag använt fel förminskning? Har använt en sån som på bild.

Rickard.
Har du dragit förminskningen enligt montagebeskrivningen? Dom ska dras till den klickar till och släpper lite (känns som den går sönder) sen dras åt igen.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du dragit förminskningen enligt montagebeskrivningen? Dom ska dras till den klickar till och släpper lite (känns som den går sönder) sen dras åt igen.
Ja. Dubbelkollade det även när jag tog isär för att kolla om jag glömt stödhylsan och förminskningen hade delat sig.

Hittade en kromad förminskning i mina gömmor. Den är något längre än den jag nu använt. Är det kanske dessa som bör användas till kromade klämringskopplingar eller ska man använda samma som till mässingsklämring?

Rickard.
Sålänge det är samma fabrikat tror jag inte det ska spela någon roll men man kan ha otur med måndagsexemplar både i kopplingen och förminskningen även om det är rätt ovanligt.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
S
Ett varv eller två med gängtape över kona med rör brukar hjälpa om det jävlas.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Ett varv eller två med gängtape över kona med rör brukar hjälpa om det jävlas.
Ok, det får jag testa. Tack för tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.