Tjenare! Tänkte byta tvättställ och blandare i badrummet och eventuellt toalett och skulle behöva veta om jag tänker rätt med vad jag ska köpa.
Har en del vana via jobbet med själv rörjobben, dra klämringskopplingar mm så jag tänker att detta är något jag borde kunna klara av. Det svåra är ju att veta vad man ska köpa.
Först tänkte jag kommod och tvättställ från IKEA och blandare tänkte jag mig en från FMM! Tvättstället fäster man vad jag förstår bara i 4 skruvar i väggen. Hur förankrar jag den bäst i väggen? Det är kakel, oklart vad det är i väggen. Försöker jag träffa regel? Men hur fäster jag den om jag inte hittar regel? Kan man köra någon form av molly i kakel så det fäster ordenligt på andra sidan väggen?
Sen blandaren FMM kan man ju beställa med 10mm slätända eller då G 3/8.
Väljer jag 10mm slätända så är det väl bara en vanligt rak klämringskoppling jag behöver? Med 10mm ena ändan och 12mm i andra ändan då röret jag har är 12mm.
Och väljer jag istället blandare med G 3/8 så ska det ju skruvas på. Och då behöver jag en rak koppling med 12 mm klämring i ena ändan och en G10/G3/8 i andra änden. Ex denna:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...amringskopplingar-forkromade-vatette/1947043/
Tänker jag rätt här? Och kör jag G 3/8 som jag tänker så är det packning i delen från blandaren och det räcker?
Sen då toaletten.
Jag tänker mig en IFÖ Sign och då är ju den kopplingen ut från den G 1/2 och då behöver jag från 12mm röret som kommer till toaletten först en kulventil som då är 12mm klämring i ena änden och G15/G1/2 i andra änden. Och från den sen kör jag en anslutningsslang softpex 15x15 som jag då skruvar fast dels i kulventilen och i kopplingen ut från toaletten.
Kulventil:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8547111/
Anslutningsslang:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...r/sanitetsarmatur/anslutningsslangar/8190392/
Men så ser jag att IFÖ har sin egen kulventil:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...-wc-stolar/reservdelar-wc-stolar-ifo/7925943/
Och den funkar på samma sätt? Eller monterar jag den direkt på kopplingen från toaletten? Och sen mont.slang vidare till då en vanligt rak koppling 12xG1/2.
Förlåt för långt meddelande men uppskattar all hjälp
Tack!
Har en del vana via jobbet med själv rörjobben, dra klämringskopplingar mm så jag tänker att detta är något jag borde kunna klara av. Det svåra är ju att veta vad man ska köpa.
Först tänkte jag kommod och tvättställ från IKEA och blandare tänkte jag mig en från FMM! Tvättstället fäster man vad jag förstår bara i 4 skruvar i väggen. Hur förankrar jag den bäst i väggen? Det är kakel, oklart vad det är i väggen. Försöker jag träffa regel? Men hur fäster jag den om jag inte hittar regel? Kan man köra någon form av molly i kakel så det fäster ordenligt på andra sidan väggen?
Väljer jag 10mm slätända så är det väl bara en vanligt rak klämringskoppling jag behöver? Med 10mm ena ändan och 12mm i andra ändan då röret jag har är 12mm.
Och väljer jag istället blandare med G 3/8 så ska det ju skruvas på. Och då behöver jag en rak koppling med 12 mm klämring i ena ändan och en G10/G3/8 i andra änden. Ex denna:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...amringskopplingar-forkromade-vatette/1947043/
Tänker jag rätt här? Och kör jag G 3/8 som jag tänker så är det packning i delen från blandaren och det räcker?
Sen då toaletten.
Jag tänker mig en IFÖ Sign och då är ju den kopplingen ut från den G 1/2 och då behöver jag från 12mm röret som kommer till toaletten först en kulventil som då är 12mm klämring i ena änden och G15/G1/2 i andra änden. Och från den sen kör jag en anslutningsslang softpex 15x15 som jag då skruvar fast dels i kulventilen och i kopplingen ut från toaletten.
Kulventil:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8547111/
Anslutningsslang:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...r/sanitetsarmatur/anslutningsslangar/8190392/
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...-wc-stolar/reservdelar-wc-stolar-ifo/7925943/
Och den funkar på samma sätt? Eller monterar jag den direkt på kopplingen från toaletten? Och sen mont.slang vidare till då en vanligt rak koppling 12xG1/2.
Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 257 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 257 inlägg
Enligt de regler som har gällt ett antal år nu så måste kommoder och annat fästas i regel, kortling, plywoodskiva eller liknande och inte bara i en gipsskiva eftersom hög belastning i skivan kan göra att den rör sig och då kan tätskiktet (vad för sort?) spricka.G MrGlad8 skrev:
Amatör här, men som skruvat ett del. Du tänker rätt ang kopplingarnas dimension.G MrGlad8 skrev:Tjenare! Tänkte byta tvättställ och blandare i badrummet och eventuellt toalett och skulle behöva veta om jag tänker rätt med vad jag ska köpa.
[länk]
Sen då toaletten.
Kulventil:
[länk]
Anslutningsslang:
[länk]
[länk]
Tack!
Ang IFÖ anslutningsventil behövs den inte då du sätter vanlig kulventil (12xG15 som du skriver och länkar till). Ifös modell är väl smidig om du redan hade G15 utvändig gänga att ansluta till, men du behöver ju klämringkoppling och då är det bara dumt att inte koppla på kulventil direkt.
Angående blandaren bör du absolut köra kulventil 12x10 istället för rak klämringskoppling 12x10 om det inte redan sitter en kulventil på röret. Underlättar livet framåt!
Om du kör blandare som avslutar med G10 räcker packningen. Du behöver inte täta mer
Tack till er båda! Och hur är det, om man ska dra lite längre rör, kan man då återanvända gammal mutter med ny klämring? Borde väl inte vara några problem?
Och kan man även använda gammal mutter o klämring på ny koppling? Kan ju vara så att det inte går o göra helt ny då kopplingen är satt precis utangör väggen där röret kommer ut?
Och kan man även använda gammal mutter o klämring på ny koppling? Kan ju vara så att det inte går o göra helt ny då kopplingen är satt precis utangör väggen där röret kommer ut?
Mutter och koppling hör ihop enligt mig. Det kan säkert fungera att byta till vinkel eller rak, men då bör det vara av samma märke.
Ett alternativ, beroende på hur det ser ut, är att ha kvar mutter och koppling på den gamla och bara kör säg 80mm lång rörstump till en ny koppling.
Klämringar går inte att ta bort och återanvända, hylsor ibland. Jag byter alltid
Ett alternativ, beroende på hur det ser ut, är att ha kvar mutter och koppling på den gamla och bara kör säg 80mm lång rörstump till en ny koppling.
Klämringar går inte att ta bort och återanvända, hylsor ibland. Jag byter alltid
Ja det går i allmänhet att göra så. Men det är inte helt rätt.G MrGlad8 skrev:Tack till er båda! Och hur är det, om man ska dra lite längre rör, kan man då återanvända gammal mutter med ny klämring? Borde väl inte vara några problem?
Så här ser det ut. Jag har ju nu gjort så att jag lossat blandaren 10mm rör och pluggat med 10mm mässingsplugg.J Jotsat skrev:Mutter och koppling hör ihop enligt mig. Det kan säkert fungera att byta till vinkel eller rak, men då bör det vara av samma märke.
Så den kopplingen överst är 12mm>10mm. Sen är det 12 mm rör under och sen kommer en vinkel då från väggen 12>12 antar jag.
Men frågan är för jag kommer få flytta nya kommoden en del till höger för att få plats med badkar. Och för avloppet blir det ju inget problem då IKEA kör slang och den borde räcka. Men rören måste jag ju förlänga. Så mitt förslag är att jag tar bort översta kopplingen och dom små rörstumparna men sparar då muttern till vinkeln. Och så bockar jag 2 st 12mm rör som böjer till höger då där jag då få tar ny klämring på den gamla vinkelkopplingen. Sen i andra änden av det bockade röret kör jag en koppling 12mm > 3/8 som blandaren sen kan skruvas fast på.
Funkar detta eller borde jag köra helt ny vinkel-koppling? Vet dock inte riktigt om röret räcker, kanske räcker precis om jag kapar precis bakom gammal klämring, men känns lite sådär
Det låter vettigt. När du ändå är igång kan du ta kulventiler i stället för en rak koppling.
Super, kör på det. Ta gärna kulventil istället för rak bara till framtidenG MrGlad8 skrev:Så här ser det ut. Jag har ju nu gjort så att jag lossat blandaren 10mm rör och pluggat med 10mm mässingsplugg.
Så den kopplingen överst är 12mm>10mm. Sen är det 12 mm rör under och sen kommer en vinkel då från väggen 12>12 antar jag.
Men frågan är för jag kommer få flytta nya kommoden en del till höger för att få plats med badkar. Och för avloppet blir det ju inget problem då IKEA kör slang och den borde räcka. Men rören måste jag ju förlänga. Så mitt förslag är att jag tar bort översta kopplingen och dom små rörstumparna men sparar då muttern till vinkeln. Och så bockar jag 2 st 12mm rör som böjer till höger då där jag då få tar ny klämring på den gamla vinkelkopplingen. Sen i andra änden av det bockade röret kör jag en koppling 12mm > 3/8 som blandaren sen kan skruvas fast på.
Funkar detta eller borde jag köra helt ny vinkel-koppling? Vet dock inte riktigt om röret räcker, kanske räcker precis om jag kapar precis bakom gammal klämring, men känns lite sådär![]()
Kanon, om jag kör på en blandare med 3/8 anslutning så kan jag väl använda denna:J Jotsat skrev:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8547110/
För då slipper jag väl några mer kopplingar mellan utan kopplar blandaren direkt på kulventilen?
Klicka här för att svara