Hej,
Jag har påbörjat en dränering av källaren runt huset och tänkte i samband med detta ta tag i hur takvattnet leds bort. Idag var stuprören kopplade direkt till ett dräneringsrör som dessutom är trasigt.
Måtten på de stuprör jag har är 90mm och jag vill alltså dra ner dessa en bit under mark och vad jag har förstått så är det 110mm markavloppsrör jag ska ha under mark.
Min fråga är, hur kopplar jag samman dessa rör? Trodde det skulle bli ett litet bekymmer men har googlat runt en hel del och verkar vara stora bekymmer att hitta någon 90mm till 110mm "rörböj" eller "skarv" så att säga.
Hur går man tillväga på enklaste sett här?
Eftersom det inte finns någon bra avledning för vattnet idag så tänkte jag satsa på att dra allting till en stenkista vilken jag kommer att ha frågor om senare, men börjar med detta.
Tacksam för svar!
/Sten
Jag har påbörjat en dränering av källaren runt huset och tänkte i samband med detta ta tag i hur takvattnet leds bort. Idag var stuprören kopplade direkt till ett dräneringsrör som dessutom är trasigt.
Måtten på de stuprör jag har är 90mm och jag vill alltså dra ner dessa en bit under mark och vad jag har förstått så är det 110mm markavloppsrör jag ska ha under mark.
Min fråga är, hur kopplar jag samman dessa rör? Trodde det skulle bli ett litet bekymmer men har googlat runt en hel del och verkar vara stora bekymmer att hitta någon 90mm till 110mm "rörböj" eller "skarv" så att säga.
Hur går man tillväga på enklaste sett här?
Eftersom det inte finns någon bra avledning för vattnet idag så tänkte jag satsa på att dra allting till en stenkista vilken jag kommer att ha frågor om senare, men börjar med detta.
Tacksam för svar!
/Sten
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar!
Dock talar du med en total amatör så vore tacksam om du kunde förtydliga lite.
Hur drar jag upp det ovan mark? Någon 90 graders koppling till mitt markavloppsrör? Eller hur menar du?
Lövsil är 110mm nedtill och 90mm upp? Fungerar som en skarv då så att säga?
Dock talar du med en total amatör så vore tacksam om du kunde förtydliga lite.
Hur drar jag upp det ovan mark? Någon 90 graders koppling till mitt markavloppsrör? Eller hur menar du?
Lövsil är 110mm nedtill och 90mm upp? Fungerar som en skarv då så att säga?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Du ska dra 110 rör rakt till stenkistan.
Inte blanda dränering och tak avvattningen i samma rör under mark.
Du vill ju ha bort vattnet från taket.
Inte att det ska läcka ut i dräneringsröret
Inte blanda dränering och tak avvattningen i samma rör under mark.
Du vill ju ha bort vattnet från taket.
Inte att det ska läcka ut i dräneringsröret
Tack Hallerudsbo men det är så jag har tänkt.
Ska skilja på dränering och takavvattning nu till skillnad från tidigare ägaren.
Hur skarvar jag mitt markavloppsrör som ligger under mark till lövsilen? Gråa böjar? Finns de? Är de godkända för utomhusbruk?
Kikat runt lite på Byggmax etc.
Ska skilja på dränering och takavvattning nu till skillnad från tidigare ägaren.
Hur skarvar jag mitt markavloppsrör som ligger under mark till lövsilen? Gråa böjar? Finns de? Är de godkända för utomhusbruk?
Kikat runt lite på Byggmax etc.
Du lägger 110mm markavloppsrör från stenkista till under stuprör sen en 90-graders böj, dessa kan vara orangea. Rakt upp under stupröret drar du ett grått 110mm-rör som du sedan sätter en lövsil på. Stupröret går rakt ner till lövsilen men behöver inte sitta fast i densamma på något sätt, bara avslutas rakt ovanför och så nära som möjligt.
Gråa rör funkar ovan mark, orangea är inte tänkta för ovan mark. De blir bleka och möjligen något spröda då, har jag nyss fått lära mig.
I övrigt har de samma mått och går bra att skarva ihop med varandra.
Gråa rör funkar ovan mark, orangea är inte tänkta för ovan mark. De blir bleka och möjligen något spröda då, har jag nyss fått lära mig.
Tack ToRy för utförligt svar.
Dock har jag en undran över vart man får tag på gråa rör för detta ändamål. De gråa rör jag ser när jag googlar runt är avsedda för inomhusbruk.
Hmm
Dock har jag en undran över vart man får tag på gråa rör för detta ändamål. De gråa rör jag ser när jag googlar runt är avsedda för inomhusbruk.
Hmm
Gråa rör = inomhusT TorparSten skrev:
Orange/rödbruna rör = utomhus
Men om du vill skydda det oranga röret mot att blekas så går det att måla dem.
Hade samma problem för en kort tid sedan. Svaret från forumet då blev att de gråa fungerar utmärkt utomhus. Annars går det att använda orangea också, det enda som händer är att de bleknar och eventuellt blir något sprödare (här är jag osäker) med åren.
Det är precis sådana gråa "inomhusavlopp" du avslutar med synligt.
Dra 110mm markavlopp och sätt av orange muff precis under marknivå. Sen ca 30cm synligt grått 110mm avlopp.
I dessa gråa avlopp sätter du "lövis" i samma färg som stupröret.
I "lövis" passar 110mm röret undertill och 90mm stupröret ovantill.
https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=lövis
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...53840-654419?gclid=CPr_0_vm3uICFcuUGAodoawJAA

Dra 110mm markavlopp och sätt av orange muff precis under marknivå. Sen ca 30cm synligt grått 110mm avlopp.
I dessa gråa avlopp sätter du "lövis" i samma färg som stupröret.
I "lövis" passar 110mm röret undertill och 90mm stupröret ovantill.
https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=lövis
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...53840-654419?gclid=CPr_0_vm3uICFcuUGAodoawJAA

Tack för svar Krilleman!
Dock, vad för typ av muff menar du? Verkar finnas en del olika muffar så att säga.
De gråa rören, sågar man av de själv så det blir cirka 30 cm? Risker med detta? Svårt att få de att passa in?
Lövis ser riktigt bra ut!
Dock, vad för typ av muff menar du? Verkar finnas en del olika muffar så att säga.
De gråa rören, sågar man av de själv så det blir cirka 30 cm? Risker med detta? Svårt att få de att passa in?
Lövis ser riktigt bra ut!
Har nyss införskaffat en Lövis på Byggmax. Dock så kändes det som att det inte riktigt passade in på vårat 90mm stuprör. Känslan var att ovanröret på Lövis var för stort och skulle passat bättre på ett 110mm rör.
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?
Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.
Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?
Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.
Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Antingen en vanlig dubbelmuff eller en böj där du har muffänden uppåt och trycker i det gråa röret. Jag brukar sätta i alla gråa rör runt huset och göra dom lite för långa. Sen går jag varvet och sågar av alla på samma höjd. Snyggt och enhetligt.T TorparSten skrev: