T TorparSten skrev:
Har nyss införskaffat en Lövis på Byggmax. Dock så kändes det som att det inte riktigt passade in på vårat 90mm stuprör. Känslan var att ovanröret på Lövis var för stort och skulle passat bättre på ett 110mm rör.
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?

Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.

Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Du har väl ett par spår i ovandelen som du sticker stupröret i?

Jag tycker att man brukar få ta i ganska bra för att få i lövsilen i 110-röret. Du ska alltså inte ha någon muffände där du fäster lövsilen utan direkt i ett kapat rör.
 
T TorparSten skrev:
Har nyss införskaffat en Lövis på Byggmax. Dock så kändes det som att det inte riktigt passade in på vårat 90mm stuprör. Känslan var att ovanröret på Lövis var för stort och skulle passat bättre på ett 110mm rör.
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?

Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.

Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Stupröret trycker du ner i spåret på lövis, så att det bara sitter fast på en sida. Det behöver inte vara tätt där.
 
G-83 G-83 skrev:
Du har väl ett par spår i ovandelen som du sticker stupröret i?

Jag tycker att man brukar få ta i ganska bra för att få i lövsilen i 110-röret. Du ska alltså inte ha någon muffände där du fäster lövsilen utan direkt i ett kapat rör.
Japp det finns två spår där men röret är fortfarande bra mycket mindre än öppningen så att säga. Blir ett skapligt glapp, men det kanske inte gör någonting? Det ser lustigt ut men jag tror inte att det är någon risk att det lossnar då det kommer att sitta desto hårdare nedtill.

OK, vi testade med en muffände nedtill ska gå ut och testa att köra direkt på 110 röret. Tack för tipset!
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Så här
Svart nedrör med möss/borrhålsskydd mot en röd vägg och vit sockel, eventuellt blekt från orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En delvis blekt dräneringsrör vid en röd husvägg bredvid en vit putsad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vita nertill har nog varit orange.

Protte
 
Eller kör med en brunnsutkastare.
 
  • Rostfri brunnsutkastare Lindab med reaetikett på 40% inom produktkategori för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är inte speciellt smart att inte ha lövsil på avvattning, det är ett bra sätt att förstöra systemet snabbt. Och dom dolda korgarna är värdelösa då max 1/100 kommer ihåg att rensa dom i tid innan det blir stopp.
 
Jag hade de äldre lövsilarna men en del blev fulla med barr och då rann det bara över.
De automatiska skvätter över lite hela tiden men det är bättre.

Protte
 
Rickard.
Det är absolut inget fel på vanliga lövsilar https://www.plannja.se/produkter/takavvattning/standard/takavvattning-standard/Renstratt-456_4890 likt denna om man monterar ett påskjutsrör så det inte skvätter och är lätt att rensa. På ställen av huset man inte ser eller vet av att man inte kommer ihåg att rensa är dom självrensande super.

https://www.plannja.se/produkter/ta...ng-standard/Sil-för-dagvattenledning-450_4866 denna tillsammans med en sådan som var länkad över tycker jag personligen att man inte välja om man inte vet att man är en supermänniska som kommer ihåg att rensa minst 2 gånger/år bara för att :)
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
Eller kör med en brunnsutkastare.
Jag är helt snurrig. Är ju en sådan jag har. Köpte först påskjutsröret jag länkade till, men upptäckte att det inte fungerade så bra. Köpte då en brunnsutkastare och det fungerade klockrent.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag är helt snurrig. Är ju en sådan jag har. Köpte först påskjutsröret jag länkade till, men upptäckte att det inte fungerade så bra. Köpte då en brunnsutkastare och det fungerade klockrent.
I mitt tycke helt klart den snyggaste lösningen.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Måttligt kul när den är full med löv och allt vatten rinner över.
Men om form går före funktion så är den helt rätt.

Protte
 
Ja den ersätter inte lövsilen alls. Se bifogad instruktion.
Skärmbild av en webbsida med text om montering och dimensioner för en brunnslösning, samt tabeller och länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.