Hej alla! Vi har en gammal varmvattenberedare i tvättstugan, nu upptäckte jag idag att den liksom viner, ett susande ljud, lite som när man spolar vatten, jag har hört det förut men det har gått i perioder, det läcker inget vatten under utan droppar från avrinningen, kan det hända något farligt eller kan jag bara köra på så länge den håller? Den är nog sen huset byggdes -87.

Det är sannolikt för att vattnet sjuder närmast värmeelementet. Det är helt normalt.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är sannolikt för att vattnet sjuder närmast värmeelementet. Det är helt normalt.
Tack för svar, har hört det förut men fått för mig att det låter mer nu när det är så varmt ute.

D Daniel 109 skrev:
Är det normalt att det är lite blött under kallvattenledningarna under, inget på varmvattenledningar, men det blir lite blött på golvet samt rinner i en liten tunn stråle i avrinningen fast ingen använt varmvatten under dagen. Verkar ha blivit nu när det är så sjukt varmt ute, 27 grader inomhus nu när vi kom hem. Blev livrädd när jag såg texten att den kan sprängas vid övertrycksventil som inte fungerar som den ska.

När det är så här varmt och fuktigt så bli det en hel del kondens på de kalla rören. Dock ska det inte rinna konstant ur säkerhetsventilen...

• Gilla
camsod
  • Laddar…
useless useless skrev:
När det är så här varmt och fuktigt så bli det en hel del kondens på de kalla rören. Dock ska det inte rinna konstant ur säkerhetsventilen...
Ok är det farligt att det rinnet hela tiden? Vad kan hända? Har varit så de varmaste dagarna.....

Exakt vart rinner det? Några bilder på installationen?

useless useless skrev:
Det är ett avrinningsrör som mynnar ut över avloppet.

useless useless skrev:

useless useless skrev:

• Värmesystemets kopparledningar och ventiler inne i ett värmeskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.