Byggahus.se

Bråkandevarmvattenberedare?

1. P
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Har en varmvattenberedare som strular.
    Det är en mindre NIBE 30 eller 50 liters troligen från 1989.
    Problemet är att varmvattnet reducerats kraftigt vid dusch efter 3 minuter, IBLAND! Väntar man en stund så kan kan man duscha färdigt utan problem.
    Varmvattnet försvinner på alla ställen i fritidshuset som för 2 veckor sedan används som permanentbostad. Har vart nästan obrukat i ett år under ombyggnad. Nytt badrum/toalett och inkoppling på kommunalt vatten/avlopp.

Utgående temp på beredaren är endast svagt ljummen innan blandningsventilen då detta sker, tidigare har jag kunnat duscha 12-14 min innan värmen långsamt minskar.

Förmodar att det år termostaten som strular, är de möjligt att byta den? Eller kanske bättre byta hela beredaren?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ett vanligt fel är att röret inuti beredaren som ska göra att varmvattnet tas från toppen rostar och går av. Då får man bara en skvätt varmvatten åt gången beroende på hur lång den kvarvarande rörstumpen är.
    Kommer det varmt vatten ur den när den har 'vilat' ett tag?

3. P
    Medlem Nivå 6
    Ja i de flesta fall.
    Har varit 4 gånger av 14 som detta inträffat.

Hade det varit detta fel så hade det vari hela tiden.
    Det är därför jag tror att det är termostaten som hänger sig i bland.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Är det värt besvär och pengar på att felsöka och byta termostat på en Så pass liten vvb som är 30 år gammal? Låter enklare och bättre att köpa en ny.

5. P
    Medlem Nivå 6
    Har dragit den slutsatsen att det är förmodligen billigare i längden att byta ut den. Ny skall beställas i morgon.

• Laddar…