Hej!

Jag har läst om flertalet personer som har haft en vattenmätare som sporadiskt indikerar på att vatten förbrukas någonstans trots att ingen använder vatten. T.ex. under tiden man är på arbetet eller under natten. Däremot slutar alla trådar innan man får reda på upplösningen. Hur har det gått för er? Vad var det för fel?

Vår vattenmätare har rört sig lite varje natt och nu har vi även mätt under två arbetsdagar då mätaren också rört sig. På nätterna har det rört sig om allt från en halv liter till 0,5 dl. På dagen har det varit 1-2 dl på en arbetsdag. Däremot står mätaren still i omgångar. Imorse kom jag upp och mätaren hade rört sig någon millimeter från 4-4,2 på 6 timmar. Under de fem minuterna jag står där rör sig mätaren till 5 (mätaren där ett varv indikerar en liter). Ingen annan än jag är uppe. Sedan är mätaren still efter det. Vad är det frågan om? Inatt hade vi tillförseln till toaletterna avstängda. Vi har även provat att sätta en hink under skvallerröret för VVB säkerhetsventil men där händer inget heller. Vi hittar heller inga droppande kranar förutom duschmunstycket som efterdroppar flera timmar efter dusch. Jag antar dock att detta vatten är sådant som redan är i slangen och alltså inte borde påverka vattenmätaren. Eller?

Jag blir snart tokig! Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp och tips!
/Annica

Kvarvarande vatten i slangen efter duschblandaren kan inte orsaka flera timmars droppande. Du har med all sannolikhet ett mindre läckage genom blandaren.
Det förklarar säkert åtminstone en del av förbrukningen, tryckförändringar i systemet orsakar också naturligt marginell förbrukning.

Har ni plattvärmeväxlare (tex när man har fjärrvärme) för varmvattnet?
Om man har plattvärmeväxlare på tappvarmvattnet så kommer trycket sjunka i varmvattenledningarna när varmvattnet sjunker och då ”sugs” det in kallvatten.

I/vid vattenmätaren så ska det numera sitta backventil som gör att vatten inte kan åka tillbaka till VA-nätet, detta medför att det numera bara kan bli positiv förbrukning.

Det kan bero på tryckförändringar i VA-nätet, om det är stor förbrukning i nätet så sjunker trycket, när förbrukningen minskar så ökar trycket.
VA-ägaren kan också styra upp pumparna innan beräknad ökande förbrukning.

Problemet med tryck-/volymskillnader borde vara minst lika stort om man har en förrådsberedare. iofs blir det inte lika stora temperaturskillnader (om man inte tappar upp ett bad eller nåt och tömmer beredaren), men det är ju mycket större vattenvolym.
Går spillröret från säkerhetsventilen direkt från ventilen till hinken, eller går det via nån spillkopp eller liknande? Om det sipprar ut väldigt långsamt kan man kanske tänka sig att det hinner dunsta innan det når hinken?

Om man har en förrådsberedare så blir det högre tryck/volym när det kalla vattnet värms än vad det blir lägre när varma vattnet kyls i rören, så totaltrycket i varmvattnet ökar
- Dels är det större tempdiff kallvatten-varmvatten än varmvatten-rumstemperatur.
- Dels tappar man mer varm vatten än vad som ryms i rören.

Om man har plattvärmeväxlare så värms inget vatten efter att man slutat tappa varmvatten så det finns inget kallt vatten att värma utan det finns bara varmt vatten som kyls av.

Vi mäter trycket (har vattenfelsbrytare) direkt efter vattenmätaren, om vi precis efter att vi har tappat varmvatten stänger av inkommande kallvatten så kommer trycket att sjunka från ca 3,4 bar till ca 1,5 bar på några timmar. Om vi däremot stänger av inkommande kallvatten utan att vi tagit något varmvatten på någon timme så sjunker inte trycket något.
Ja vi har plattvärmeväxlare (fjärrvärme).

Ska se om jag kan kolla av mer exakt i helgen, hur mycket trycket sjunker och hur mycket vatten det blir.
Vi behöver sätta ett expansionskärl på tappvattnet så att inte vattenfelsbrytaren larmar (nästan) varje gång vi kommer hem.

Det är väl så att säkerhetsventilen på varmvattenberedaren ofta öppnar och släpper ut lite när varmavatten värms upp. Sedan när det svalnar lite så dras det in nytt kallvatten. Det kan säkert vara någon dl per dygn.

Men jag håller med, en dusch som droppar i flera timmar låter som den läcker lite.

Om SÄVen öppnar eller inte beror dels på vad det är för inkommande vattentryck, dels vilket öppningstryck SÄVen har samt hur mycket varmvatten som har tappats.

Hur mycket temperaturen i beredaren pendlar beror på hysteresen på temperatursensorn.

Hur ofta ligger inkommande vattentryck nära SÄVens öppningstryck?

Om inkommande vattentryck är nära SÄVens öppningstryck och det tappats en del varmvatten och att SÄVen öppnat (och stängt) när temperaturen är på max så skulle det kunna hända att det strömmar in lite kallvatten när temperaturen sjunkit till lägsta hysterespunkten.

Hej!

Vi är ganska säkra på att det kan vara duschblandare trots allt. Kopplade loss slangen och placerade en hink under. Under en arbetsdag har vi fått 2-3 dl i hinken. På nätterna mindre vilket antagligen beror på att vi inte spolar vatten i någon annan kran i närheten (dvs inte lika mkt tryck antar jag). Detta stämmer ganska väl överens med den extra förbrukning som vi sett. Nu måste vi bara hitta reservdelar till vår duschkabin för att få blandaren tät. Ingen aning om hur man gör men det lär jag väl ta reda på :). Tack!
hscn hscn skrev:
Kvarvarande vatten i slangen efter duschblandaren kan inte orsaka flera timmars droppande. Du har med all sannolikhet ett mindre läckage genom blandaren.
Det förklarar säkert åtminstone en del av förbrukningen, tryckförändringar i systemet orsakar också naturligt marginell förbrukning.

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni plattvärmeväxlare (tex när man har fjärrvärme) för varmvattnet?
Om man har plattvärmeväxlare på tappvarmvattnet så kommer trycket sjunka i varmvattenledningarna när varmvattnet sjunker och då ”sugs” det in kallvatten.

I/vid vattenmätaren så ska det numera sitta backventil som gör att vatten inte kan åka tillbaka till VA-nätet, detta medför att det numera bara kan bli positiv förbrukning.

Det kan bero på tryckförändringar i VA-nätet, om det är stor förbrukning i nätet så sjunker trycket, när förbrukningen minskar så ökar trycket.
VA-ägaren kan också styra upp pumparna innan beräknad ökande förbrukning.
Ingen plattvärmeväxlare. Vi ringde vår servicefirma för bergvärmepumpen och VVB och de sa att de inte borde vara där felet ligger om det inte är så att säkerhetsventilen släpper ut vatten eller själva beredare läcker, vilket de inte gör. Nu känner vi oss dock rätt säkra på att det var duschen. Misstänkt den men iom att den inte droppat hela tiden utan snarare lite då och då. T.ex. när vi spolat i handfatet..så har jag inte tänkt att det kunnat vara den. Tänker jag rent logiskt så borde ju inte duschblandaren påverkas om jag spolar i handfatet om den vore helt tät. Lätt att vara efterklok och noja i två veckors tid istället för att lugna ner sig och felsöka mer noggrant på de enkla ställena.

Bild/tillverkare/modell på blandaren så kan vi hjälpa till

Demmpa Demmpa skrev:
Bild/tillverkare/modell på blandaren så kan vi hjälpa till
Vi har en sådan här "vacker" skapelse i form av duschkabin så därför vi är tveksamma till hur vi går tillväga.

• Duschkabinens kranar med synlig kalk och rost på väggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild av en utskriven manual och en diskussionstråd från forum, med en duschkabin i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Wannicat skrev:
Vi har en sådan här "vacker" skapelse i form av duschkabin så därför vi är tveksamma till hur vi går tillväga.
Det droppar alltså från ingången till duschslangen såväl som från själva på/avstängningsvredet.

Vad är det för tillverkare och modell på duschkabinen?

Står det något om blandaren i manualerna?

Hur ser blandaren ut på baksidan (bilder)?

Hej! Nu är det dags igen. Vi har fått ett liknande problem än en gång ett år efter att vi löste problemet med den läckande duschen. Vattenmätaren rör sig då och då. Inatt har det dragit 1 dl och då har toaletterna och det misstänkta badkaret varit avstängt. Jag kan sitta och titta på vattenmätaren i 10 minuter utan att den rör sig sedan helt plötsligt har det svarta kugghjulet rört sig iaf och det första röda kan indikera att 0,5 dl har dragits. Vi fattar ingenting. Kan vatten ta sig förbi avstängningsventilen på toaletten trots att den är avstängd? Det finns ingen som helst logik i detta. Tacksam för tips återigen!

/Annica

Säkerhetsventilen till varmvattenberedaren släpper ut en skvätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.