Hej,
Har fått en läckande kökskran och tänkte byta packning på blandaren. Har precis köpt ny lägenhet och då möttes jag av detta under diskhon. Är det en typ av ballofix som jag inte förstår mig på eller gäller det att stänga av vatten till hela huset för att bli av med vattenflödet? Tacksam för hjälp!

//Oliver

• Rörinstallation under diskho med blandare, avstängningsventiler och flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska tilläggas att köket är renoverat 2014 så borde ju vara ballofix installerat. Annars kan de ju ha latat sig iofs.

De 2 tunna som kommer ur golvet är inkommande varm/kall, det ser ut som du har avstängningar (du behöver en skiftnyckel för att stänga dessa) och var beredd på att de inte stänger helt då de ser gamla ut. Kranen till höger är för att stänga vatten till din diskmaskin så den hjälper dig inte.

Innan du gör detta, 2 regler.
1Vet man inte riiiiktigt vad man gör, så gör det inte på kvälls eller helgtid(eller efter 15.30 en vardag). Det kostar 3Xpengarna att joura ut någon då än vad det gör en tisdag kl 10....om ngt skiter sig dvs.
2 kolla var din huvudkran sitter och att den fungerar.
3 Tappa upp lite vatten i en spann, dels för att dricka ur, dels för att spola toaletten med för din fru imorgonbitti, annars kommer hon att dra till ett hotell och låta dig betala notan tills du fått ihop "kranhelvetet" och återbördat civilisationen till er gemensamma bostad Over and out)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Dina ventiler (nålventiler) är inte från 2014. Snarare från gissningsvis ca -70.

Någon röris hade dessa antagligen till övers från någon WC-installation och satte dom i ditt kök tråkigt nog...

Dra spindeln i botten. Dom bör täta, men det är ingen garanti.

Byte är på sin plats (till kulventiler) om du har möjlighet att stänga av i källaren! (y)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kulle och 3 till
  • Laddar…
Tror det smartaste i detta läget är att ringa rörmockare och be om hjälp för droppande kran + för att installera ballofixer så jag kan fixa kommande ”lätta” problem själv. Känner mig inte gedigen nog att göra detta på egen hand. Tack för era snabba och raka svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.