Undrar om det är svårt att byta packning själv på en takdusch eller om man ska ringa rörläggarn direkt. Det är packningen runt om plattan på takduschen. Bilden lägger sig åt sidan hur jag än gör.
 
  • Takdusch med synlig packning och vatten strilar ner, bild tagen åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lätt som en plätt! Men prova först att spänna fast den. De har en viss förmåga att lossa efter ett tag, om den inte har spänts fast ordentligt från början.
Hjälper inte det plocka isär den och ta med packningen till en rörfirma. De har säkert en ny som passar.
 
Jag har haft samma problem med mina tak-tallirkar.... Efter att ha bytt ut tre stycken så visade det sig att det räcker med att kalka av dom när dom blir sådär... Lägg i den i ättika i några timmar (jag brukar ha dom ett dygn) så är den som ny sen.
 
Härligt! Men hur tar man loss den överhuvudtaget?
 
B Blå baronen skrev:
Härligt! Men hur tar man loss den överhuvudtaget?
Nu vet jag inte om det var mig du ställde frågan till... Men du tar loss hela tallriken och lägger i ett lämpligt kärl med ättika.

Skruva motsols

Kalkbelagd duschhuvud med en röd-cirkelmarkerad skruv för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Joco_ Joco_ skrev:
Nu vet jag inte om det var mig du ställde frågan till... Men du tar loss hela tallriken och lägger i ett lämpligt kärl med ättika.

Skruva motsols

Jag frågar alla;). Grymt. Tack för svaret(y)

[bild]
 
förresten..går det med handkraft eller behöver jag någon tång?
 
B Blå baronen skrev:
förresten..går det med handkraft eller behöver jag någon tång?
Det beror väl på... Hur stark du är i nyporna och hur hårt den sitter ;)
Ta med en polygrip för säkerhets skull.
 
För att förtydliga så misstänker jag att TS skriver om "packningen" vid blå markering... inte den mellan rör och takstril.
Duschhuvud med röd markering kring packningen mellan duschhuvud och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Joco_ Joco_ skrev:
För att förtydliga så misstänker jag att TS skriver om "packningen" vid blå markering... inte den mellan rör och takstril.
[bild]
Jag är otydlig. Precis..Det är den blåa som läcker
 
Ah, jag kollade på den röda markeringen lite snabbt innan. Då drar jag tillbaka mitt svar om 1/2" packningen!
 
Kanske missade infon men hur byter man packningen på tallriken? Eller är det ättikan som gäller?
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Kolla om det går att skruva loss själva underdelen där vattnet kommer ut, du kanske kommer åt att rengöra eller ta ut packningen underifrån så att säga.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.