1 995 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Prisvärd värmekabel - frostskydd ?
ska installera en värmekabel i ett avloppsrör för vatten från garaget. Röret ligger inte tillräckligt djupt och behöver därför en värmekabel på vintern. Ska installera en 25m lång kabel och undrar vilken som är den mest prisvärda enligt er ?!
Tacksam för tips på märke, modell och återförsäljare.
Tacksam för tips på märke, modell och återförsäljare.
Jag vet inte om det är så stor skillnad på olika märken. Jag har märkt att det kan vara ganska märkbara mängder energi som går åt för att hålla slingorna igång. Kabeln brukar kallas självreglerande så att effekten avtar med ökande temperatur. Min erfarenhet är att man ändå kan vinna på att ha en termostat så att kabeln stängs av när den inte behövs. Detta gäller speciellt om kabeln är så lång som 25m.
Du skriver avlopp. Det skall normalt inte stå vatten i ett avlopp. Därför behövs det vanligen inga värmekablar där. Behövs det ändå är det ett tecken på att något är fel med avloppet. Antingen bakfall eller otillräcklig avrinning.
Du skriver avlopp. Det skall normalt inte stå vatten i ett avlopp. Därför behövs det vanligen inga värmekablar där. Behövs det ändå är det ett tecken på att något är fel med avloppet. Antingen bakfall eller otillräcklig avrinning.
Jag använder Jula's frostskyddskabel till kondensavloppet från värmepumparna ner till en stenkista på frostfritt djup under marken. Tror det är den som har lägst pris. En av dem slutade dock fungera efter några år så man bör kolla att de blir lite varma när man slår på elen till dem på hösten.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara