Hej alla,

Jag har en IVT värmepump som levererar varmvatten i kranarna men inget till elementen. Jag har luftat alla element samt ont på termostatventilerna men inget fel. Det känns som att det inte är någon cikrulation i rören.

Något säger mig att trycket i denna röda behållare ska vara högre. Hur fyller jag på den så att trycket går upp? Värmesystem med rör, ventiler och en röd expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl för värmesystem med manometer och kopparledningar.
Skapa konto

Värmesystem med röda expansionskärl, rör, ventiler och manometer i ett pannrum.
Skapa konto

Mvh
Richard

Trycket ska vara runt 1,0 bar.
Det ska finnas en påfyllningsventil nånstans. Vilken modell av pump har du?

• Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
En IVT Premiumline EQ C6.

Jag antar att det borde finnas en påfyllningsventil men jag hittar den inte. Här kommer bilder på allt.

Värmesystem med rör, ventiler och en röd expansionskärl etiketterad "Flexconsole".
Skapa konto
Tryckmätare på en expansionskärl med en röd påfyllningsventil och kopparledningar.
Skapa konto
Rörinstallation av en IVT Premiumline värmepump med mätare, ventiler och kopplingar.
Skapa konto
Komplex uppsättning av rör och ventiler för en IVT Premiumline EQ C6 värmepump, inklusive manometer och påfyllningsventil.
Skapa konto
Installation av IVT Premiumline värmepump med rörledningar, ventiler och mätare i ett pannrum.
Skapa konto
Koppar- och svartisolerade rör samt ventiler på en IVT Premiumline EQ C6 värmepump.
Skapa konto

Du får följa ledningarna till du hittar en kran som är i stängt läge. Den brukar vara i närheten utav mätaren så att man kan se trycket när mna fyller på. Du skall helt enkelt fylla på med nytt vatten i systemet.

VVS-installation med rör, ventiler och manometer, röd cirkel markerar specifik del.
Skapa konto

Gissningsvis där

radbug76 radbug76 skrev:
Något säger mig att trycket i denna röda behållare ska vara högre
Mätaren visar trycket i värmesystemet. Att den visar 0 tyder på att det är för lite vatten vilket gör det svårt att få ut någon värme. Särskilt till delar av systemet som ligger högre än mätaren.

alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
Gissningsvis där
Det ser ut som ventilen för returen och filtret, och den verkar vara öppen. När jag vred på den så hände iaf ingenting.
Rörinstallation med en öppen returventil och filter i ett värme- eller vattensystem.
Skapa konto

Ventil och filter på rörinstallation med röd spak i öppet läge.
Skapa konto

Fotar lite mer om någon har någon bra idé (det börjar bli rejält kallt i huset).

VVS-installation med rör och ventiler för husuppvärmning.
Skapa konto
Rörsystem med koppar- och galvaniserade rör, ventiler och termostat i ett hus.
Skapa konto
Koppar- och mässingsrör med ventiler i ett värmesystem, möjlig kylproblematsik.
Skapa konto
VVS-installation med kopparledningar och ventiler inne i ett hus.
Skapa konto
Isolerade rörledningar med synlig spricka i isoleringen som kan bidra till värmeförlust.
Skapa konto

useless useless skrev:
Mätaren visar trycket i värmesystemet. Att den visar 0 tyder på att det är för lite vatten vilket gör det svårt att få ut någon värme. Särskilt till delar av systemet som ligger högre än mätaren.
Jag är inne på samma sak men vet inte hur jag fyller på vatten?

VVS-installation med röda och silverfärgade rör och en markerad svart ventil i bakgrunden.
Skapa konto
Jag menade den svarta lilla ventilen man ser bakom

[bild] Jag menade den svarta lilla ventilen man ser bakom
Yeay, den var det. Jag la trycket på 1 bar. Nu hoppas vi på värme i huset.

Jag kan lägga till att vi hade cirka 0.5 bar igår men ingen värme så då testade vi att lufta elementen och tömde ut vatten, och då sjönk trycket till nästan 0. Nu är det på 1 bar. Om det inte hjälper, kan cirkulatuonspumpen vara trasig eller kan det vara filtret som är igensatt?

Ja, du kan ju kolla så cirkulationspumpen går. Det brukar höras, annars kan man prova att stänga den gröna ventilen sakta, då kan man höra vattnet susa förbi om det finns cirkulation.

Ja, du kan ju kolla så cirkulationspumpen går. Det brukar höras, annars kan man prova att stänga den gröna ventilen sakta, då kan man höra vattnet susa förbi om det finns cirkulation.
Dum fråga, men hur får jag bort fronten? Är det bara att släppa på de två skruvarna på ovansidan eller är det något annat?

Du kommer att behöva lufta och fylla på vatten flera gånger för att få ut all luft.
Om trycket stiger snabbt när du fyller på vatten är troligen förtrycket i det röda expansionskärlet borta och kärlet behöver förmodligen bytas.

prova att stänga den gröna ventilen sakta, då kan man höra vattnet susa förbi om det finns cirkulation.
Hörs ingenting när jag stänger den gröna ventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.