Hej alla,
Jag har en IVT värmepump som levererar varmvatten i kranarna men inget till elementen. Jag har luftat alla element samt ont på termostatventilerna men inget fel. Det känns som att det inte är någon cikrulation i rören.
Något säger mig att trycket i denna röda behållare ska vara högre. Hur fyller jag på den så att trycket går upp?
Mvh
Richard
Jag har en IVT värmepump som levererar varmvatten i kranarna men inget till elementen. Jag har luftat alla element samt ont på termostatventilerna men inget fel. Det känns som att det inte är någon cikrulation i rören.
Något säger mig att trycket i denna röda behållare ska vara högre. Hur fyller jag på den så att trycket går upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh
Richard
Trycket ska vara runt 1,0 bar.
Det ska finnas en påfyllningsventil nånstans. Vilken modell av pump har du?
Det ska finnas en påfyllningsventil nånstans. Vilken modell av pump har du?
En IVT Premiumline EQ C6.
Jag antar att det borde finnas en påfyllningsventil men jag hittar den inte. Här kommer bilder på allt.
Jag antar att det borde finnas en påfyllningsventil men jag hittar den inte. Här kommer bilder på allt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du får följa ledningarna till du hittar en kran som är i stängt läge. Den brukar vara i närheten utav mätaren så att man kan se trycket när mna fyller på. Du skall helt enkelt fylla på med nytt vatten i systemet.
Det ser ut som ventilen för returen och filtret, och den verkar vara öppen. När jag vred på den så hände iaf ingenting.Andreas La Motte skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fotar lite mer om någon har någon bra idé (det börjar bli rejält kallt i huset).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Yeay, den var det. Jag la trycket på 1 bar. Nu hoppas vi på värme i huset.Andreas La Motte skrev:
Jag kan lägga till att vi hade cirka 0.5 bar igår men ingen värme så då testade vi att lufta elementen och tömde ut vatten, och då sjönk trycket till nästan 0. Nu är det på 1 bar. Om det inte hjälper, kan cirkulatuonspumpen vara trasig eller kan det vara filtret som är igensatt?
Dum fråga, men hur får jag bort fronten? Är det bara att släppa på de två skruvarna på ovansidan eller är det något annat?Andreas La Motte skrev:
Du kommer att behöva lufta och fylla på vatten flera gånger för att få ut all luft.
Om trycket stiger snabbt när du fyller på vatten är troligen förtrycket i det röda expansionskärlet borta och kärlet behöver förmodligen bytas.
Om trycket stiger snabbt när du fyller på vatten är troligen förtrycket i det röda expansionskärlet borta och kärlet behöver förmodligen bytas.