Krilleman Krilleman skrev:
Vatette har vad jag vet det längsta insticksdjupet på snutten rör som passerar klämringen efter dragen koppling. Således blir det inte bra att byta tillverkare i det fallet heller.
[bild]
Du har säkert rätt, klart man skall följa monteringsanvisningarna. Jag är van att använda hopplock, ofta blandade märken och återanvänt. Med de förutsättningarna har ett litet glapp gett bäst resultat.. Säkert felaktigt gjort men tätt och måste jag välja så..

A
Om vi tittar på VSH's klämringar är de inte koniska utan rundade. De borde då fungera oavsett vinkel på konan. Det finns andra tillverkare med rundade klämringar. Vatette har plan vinkel.

Sen är ju frågan om man återanvänder en klämring som redan är fastklämd på röret så kanske röret inte bör bottna så att ringen inte kläms fullt mellan mutterns och kopplingens kona.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...mringskopplingar/vsh-super-d1481-1965292-1083

400

Krilleman
Frågan är ju inte om det fungerar, det är inte korrekt. Det är där det viktiga ligger i en försäkringsfråga.

Det går att få ihop det mesta med mixade klämringskopplingar.

Men varför göra så när vi vet facit redan? :thinking:

Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Men varför göra så när vi vet facit redan?
Därför att man tar det man redan har hemma. Skulle du själv åka till grossisten ifall du är på jobb och det råkar saknas en klämmring av rätt fabrikat. Skulle du inte rota i din skrotlåda och glatt fiska upp en annan, och använda den istället?

A
Fast i detta fallet satt väl ringen fast, och det är inte säkert att det är en enkel lösning att kapa röret och skarva på nya kopplingar. Kanske extra rör behövs och då blir det två nya kopplingar.

Har försäkringsbolag någonsin kontrollerat klämringens fabrikat?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att man tar det man redan har hemma. Skulle du själv åka till grossisten ifall du är på jobb och det råkar saknas en klämmring av rätt fabrikat. Skulle du inte rota i din skrotlåda och glatt fiska upp en annan, och använda den istället?
Har man så dåligt med prylar i "bussen" så bör man kanske åka och fylla på innan färd till kund sker.
Kallas även för kundservice att ha lite av det mesta med sig för jämnan!

Är det däremot något som sitter riktigt jävligt till så får man ju helt enkelt kommunicera med kunden och berätta förutsättningarna. Ibland är det inte motiverat att riva massor med installationer för att komma åt och byta en koppling av rätt fabrikat. Då blir det kunden som tar ansvaret och notis kan göras på pappersarbetet till kunden att X-koppling inte följer standarden på kunds inrådan.

Skruvar man själv hemma så är alltid inrådan att följa samma tillverkare. Och i TS fall verkar det inte vara en omöjlighet! (y)

janwide
Tack för alla svar. Det är alltid kul med mycket återkoppling. Det hamnade lite off-topic. Det har aldrig varit aktuellt att blanda märken. Jag kommer att kapa loss klämringskopplingar ur den gamla installationen och montera på nya rör. Såklart med nya klämringar av samma märke. Frågan gällde mest om materialet i de gamla klämringskopplingarna mattas ut eller liknande. Det är ganska dyrt med klämringskopplingar, så att återanvända är ju mumma (y)

Staffans2000
janwide janwide skrev:
Frågan gällde mest om materialet i de gamla klämringskopplingarna mattas ut eller liknande.
Nej.

Jag har en fråga som passar ganska bra i diskussionen. Det är så att jag tänkte byta två kulventiler då de är väldigt tröga. Av nyfikenhet kollade jag dessa och de var av fabrikat frese som nyligen verkar ha upphört. Finns det något som fabrikat som hade samma mått/design på klämringen? Annars får det bli en kompromiss för att kapa röret är inget alternativ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.