Vatten & Avlopp
111111: Ser att det är en gammal tråd. Men fortsätter på den då jag just håller på att undersöka var jag ska köpa rördelarna. Biltemas rör är ju BD märkta samt om jag förstår det, ett ok alternativt, men hur är det med deras förminsknings muffar i gummi. Är dem godkända att begrava under källargolvet
2stroke: Har nu mätt vattnet flera gånger och även under olika tider på dygnet. Vattnet ligger på 46°~48° vid tappstället efter 10 minuters spolning. :mad:
KnockOnWood: Det kan ju vara någon annan öppning ner till avloppet, som ligger inom kommunens område. Det kanske är svårt att identifiera varifrån lukten kommer/vid vilka vindriktningar den uppstår. Men det skulle ju kunna ge en fingervisning om var källan finns. En annan tanke är att du sätter upp en vakuumventil på er avluftning. En sådan gör att luft bara tas in, inte kan släppas ut. Sådan
KnockOnWood: [citat] Tack för tipset, men har studerat papperen fram- och baklänges. Men där är bara bilder, inga beskrivningar eller 1-, 2-, 3- instruktioner. Och jag har ju installerat två likadana kranar för 8 - 9 år sedan. Men nu på eftermiddagen kom en granne på besök, som med lite bättre fingerfärdighet lyckades slutföra installationen (y) Så nu får jag klippa hans häck som tack för
hajjen53: Om du tar bort det sista i golvbrunnen så ska du se att det finns ett utgående avlopp där under!
Yrrol: Clorin. Finns numera även i sprayform.
affepaffe: Mjae ingen manual till pump finnes. Får för mig att det är en slags nivåvakt vid pumpen och att den pumpar ut därefter. Är dock osäker. Jag kanske behöver kolla med de som installerade pumpen.
Pelleplutt78: Ska testa får vi se...vattnet kommer ut på undersidan o ingen annanstans vad jag kan se.
Sweedbanana: [citat] Tack för info! Det sitter 2st styrningar på rätt ställen. Ja det känns ju faktisk som att det är utkastardelen som sitter fel med tanke på det du beskrev. Ska kolla imorgon
ankan678: Ok. Ja vad jag fattar så ska en provhål grävas och efter det så får man se om det ska grävas upp helt och fyllas med olika matrial, eller om det finns grundvatten bli nån slags förhöjd historia.
etompau: Så här på distans låter det som ventilen inte stänger. Då är det nog inte mycket du göra själv just nu. Vattnet lär få stängas av till lägenheten och ventil (+toalettstol) bytas ut.
stugfar: Jag föreslår att du provar tryckning först. Har fått det gjort själv (och hos grannen) och det har ökat tillrinningen i vår från början mycket motsträviga 90m brunn. Grannen är också glad. I båda fallen så var det så att vid ett högt tryck under nedpumpning av vatten så kom ett hastigt tryckfall vilket tydligen indikerade att vattenvägarna i sprickorna därnere släppte upp,
GoC: [citat] Pumpen är 30 år gammal Japansk sak. Men specifikation och utseende är väl liknande denna https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-bensindriven-vattenpump-50-mm-anslutning-5-5-hk-p36509146?utm_content=EAIaIQobChMImIOar-Ke4wIVCqmaCh1YYAPMEAQYEiABEgI2-vD_BwE&gclid=EAIaIQobChMImIOar-Ke4wIVCqmaCh1YYAPMEAQYEiABEgI2-vD_BwE
Stegatorparn: Blir det ett hål i kopparskiktet, läcker vatten ut i stålbehållaren där rosten snabbt får fäste. Efter en längre tid, kanske år, har det rostat igenom stålplåten och det börjar läcka ut rostfärgat vatten. För att konstatera var vattnet kommer ifrån, får man frilägga vid elpatronens anslutning och kontrollera om det är där det läcker. Är det fuktigt högre upp, är
Forsa16: Jag var nog bara lite trött och tankspridd, en flexslang och rätt muff så var det snabbt löst! Varför krångla till det liksom
jonaserik: [citat] Är inte i beroende av dom men har servat VVB och EL-pannor i många år och det finns ingen skillnad på dessa i livslängd, avgörande är vattenkvaliten, som avgör om det ska vara patron i vattnet eller inte
Stegatorparn: Känner inte igen blandaren, men det är termostatvredet som läcker och troligen några o-ringar som är slitna.
corre: Jag tror rörgängan för upplyftet följer gängan som finns för vattenanslutning, mao finns flera storlekar beroende på vilken enkeladapter som nyttjas. Om du köper ett rör med R25 gänga och en bussning r25-r32 så klarar du dig isf, då går det att bygga hop en lösning oavsett.
NoOne2k: [citat] Där ser det ut som om du har hittat andra halvan av Prk-kopplingen. Jag är inte säker, någon annan kan säkerligen bekräfta det hela, men du ska inte behöva vrida speciellt mycket moturs (kvarts varv?) så ska det komma vatten ur ett av rören som går ut i den fria luften.
KTK: [citat] Å andra sidan kanske den ligger över grundvatten och du behöver inte ens tömma varje år
sevilla: Sagt och gjort, bytte håll på den. Funkar prima! Stort tack alla! Byggahus forum när det är som bäst
fredand44: Tackar, Gissar att "slitsen" är den slits som tex redan finns på denna: https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/isover-gullfiberisolering/ I mitt fall kan nog en och annan mus smaska på cellplast så kanske är det bättre att sikta in sig på gullfiber.
Robert-san01: Gardena har verktygslösa 25mm kopplingar som funkar med vänlig PEM.
Rickard.: Nä det är klart med dom flesta vanliga takmaterial är det en del jobb och stök med det förslaget även om jag håller fast vid att det är det klart bästa. Vid vilka temperaturer/årstider har du mest problem? Min tankebana är att din ventil läcker ut varm och fuktig luft som sedan kondenserar mot det kallare plastlocket på ventilen och sen hamnar på membranet. Nu vet jag inte exakt hur
Cancerman_777: [citat] Tanken ger ju precis som du säger ett jämnare flöde och lite längre gångtider i stöten för pumpen. Alla pumpautomater jag sett ser ut just så. Tas tanken bort så brukar det helt enkelt kallas pump. Du har inte missat något :)