Byggahus.se

Vilken varmvattenberedare ska vi välja?

  • Metro Therm modul E 200 L

    4 Röster 50,0%
  • Nibe Compact CU 200 L

    4 Röster 50,0%
  • Antal röster
    8
Hej!

Vi måste byta varmvattenberedaren och det lutar åt någon av dessa:


När vi har kikat på Metro så har de haft lägst förbrukning på 2677 kWh/år medan Nibe ligger på 4349 kWh/år - vad kan detta bero på?

Har ni någon rekommendation vad det gäller någon av dessa varmvattenberedare? Vi har fått en offert för inköp+installation för båda och prisskillnaden är 2600kr där Nibe är den som är dyrare. Vi vill gärna ha så lite värmeförlust samt energiförbrukning som möjligt.

Två varmvattenberedare, Metro Therm till vänster och Nibe Compact till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En elpatron avger i princip all energi som värme, 1 kWh ger samma mängd värme oavsett tillverkare av panna.
Det enda som kan rucka på detta är när man stoppar in någon värmepumpsfunktion i grejorna.

Oklart varför det diffar så pass mycket mellan dessa två pannor. Kanske har man optimerat sina mätprocesser på något sätt.
Båda har i alla fall energiklass C.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
E etompau skrev:
En elpatron avger i princip all energi som värme, 1 kWh ger samma mängd värme oavsett tillverkare av panna.
Det enda som kan rucka på detta är när man stoppar in någon värmepumpsfunktion i grejorna.

Oklart varför det diffar så pass mycket mellan dessa två pannor. Kanske har man optimerat sina mätprocesser på något sätt.
Båda har i alla fall energiklass C.

Sedan är Nibe en trefasberedare och Metro en enfas.
Tack för förklaringen :) Kan det möjligtvis vara så att Metro har beräknat utifrån enfas och Nibe trefas, och därmed blir det högre energiförbrukning på papper?
 
Nej det ska inte påverka. Värmeenergin som alstras bryr sig inte om det är en eller trefas. Strömmen blir större med enfas men effekten blir densamma.

En sån här panna är en enkel pryl, antar att det är något "trix" eller optimering med mätprocesser som gör att det diffar så här mycket.
Ser att pannorna har olika "belastningsprofiler", L resp. XL, kanske spelar detta in när det kommer till energiåtgång.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Både NIbe och Metro kan kopplas 1 fas eller 2 fas och inte 3 fas i dagens VVB , med 1 fas 230V så blir det ca 1,5 KW och 2 fas 400V blir det 3 KW, mig veterligt är det bara Focus som har 3 fas. I övrigt så är det bara volymen på VVB som bestämmer hur mycket VV som det går att ta ut
 
Hmm blir inte riktigt klok på detta. Då är kanske Metro ett bättre köp i det här fallet... speciellt när priset skiljer med några tusenlappar .
 
Redigerat:
R Kristy skrev:
Då är kanske Metro ett bättre köp i det här fallet
Nästan ingen VVB i dag har 3 fas anslutnin, är mest 1 eller 2 fas,det kostar "" så här mycket att värma vatten "" och energiförbrukningen är lika. Det är mycket avgörande vilken kvalitet du har på vattnet, en rostfri gillar inte kalk och då ska det vara en emaljerad modell
 
J jonaserik skrev:
Nästan ingen VVB i dag har 3 fas anslutnin, är mest 1 eller 2 fas,det kostar "" så här mycket att värma vatten "" och energiförbrukningen är lika. Det är mycket avgörande vilken kvalitet du har på vattnet, en rostfri gillar inte kalk och då ska det vara en emaljerad modell
Jag tror den från Nibe är i koppar och den från Metro i emalj. Har förstått att det är en mindre kostnad att byta en offeranod i den emaljerade efter några år pga mycket kalk.
 
Det viktigaste när det kommer till varmvattensberedare är att du får rätt korrosionsskydd till vattnet du har. Oftast fungerar koppar för kommunalt vatten, har du egen brunn rekommenderas ett vattenprov för att du ska får rätt skydd. Fel skydd förkortar livslängden rejält så det är bra för plånboken att kolla upp detta.
Jag vet att NIBE kan hjälpa till med att välja korrosionsskydd om du har en värdena på vattnet. Minns dock inte vilka parametrar det handlar om, men ring till dem och fråga.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
R Kristy skrev:
byta en offeranod
Ska kollas en gång om året , det går fort på slutet, hur är det, har du det minsta svavelväta i vattnet kommer det att lukta ruttna ägg om vattnet. med en magnesiumanod
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Det viktigaste när det kommer till varmvattensberedare är att du får rätt korrosionsskydd till vattnet du har. Oftast fungerar koppar för kommunalt vatten, har du egen brunn rekommenderas ett vattenprov för att du ska får rätt skydd. Fel skydd förkortar livslängden rejält så det är bra för plånboken att kolla upp detta.
Jag vet att NIBE kan hjälpa till med att välja korrosionsskydd om du har en värdena på vattnet. Minns dock inte vilka parametrar det handlar om, men ring till dem och fråga.
Jag hittade följande information på kommunens hemsida:
https://www.vasyd.se/-/media/Documents/Vattenrapporter/okt18-sep19/Malm-okt18-sep19_hemsidan.pdf

Jag tolkar det som att vi har medelhårt vatten med lite högre ph-värde och då borde både koppar och emailj fungera.
 
Nu vet jag inte hur man mäter årsförbrukningen, men det är inte så att man räknar med tomgångsförlusten? Det skulle kanske kunna förklara skillnaden.
 
R Kristy skrev:
Jag hittade följande information på kommunens hemsida:
[länk]

Jag tolkar det som att vi har medelhårt vatten med lite högre ph-värde och då borde både koppar och emailj fungera.
Nu vågar jag inte svara till 100%, men minns jag värdena rätt nu när jag såg vilka som fanns så är det en koppar som är bäst där. Finns ingen anledning att ta en emaljerad beredare. Det kanske kan påverka livslängden negativt, men är osäker på det. Metrotherm borde även de h koppar beredare så kolla runt och se om det finns
 
Claes Sörmland
Gör en liten sökning på "steatitelement" på forumet också.
 
Jag har själv kollat på varmvattenberedare med inbyggd värmepump. Då får du ner kostnaderna lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.