Finns det någon mer än jag här på forumet som installerat HOH Kalk-och korrosionsskydd eller liknande utrustning?
Det gäller för oss som har extremt hårt vatten.

Det tycks som om bara jag i detta forum kör med denna teknik...

Jag hittar inte produkten du länkar till.

Vi har en Princess midi som står i källaren som jag funderar på att dra igång, är det den typen av utrustning du tänker på?

Hur menar du? Är det ett korrosionsfilter (pH?) och en avhärdare du har?
Eller ett pH justerande filter med kalk i?

BWT AQA perla (jag har en äldre modell).
Vattnet mjukas via jontillägg. Det fungerar mycket bra och vattnet smakar tex väldigt gott.

När jag byggde hade jag ingen plats för konventionell saltanläggning. Denna utrustning är liten och hänger på väggen i mitt minimala teknikutrymme. Mitt hushåll klarar byte vart 3:e år.

Redigerat:
Ok, så laddar om massan med salt vart tredje år?

M mogge_73 skrev:
Ok, så laddar om massan med salt vart tredje år?
Nu är jag ingen kemist så jag fattar inte systemet fullt ut. Fattar ändå att joner slår sönder kalken. Det tillförs inget salt.
"Jonbehållaren" byts enkelt ut beroende på hur mycket vatten som passerat utrustningen och displayen talar om när byte bör ske. Jag har den placerad så att trädgårdsbevattningen inte avhärdas. Och jag slipper kånka på saltsäckar.

Någon gång har jag missat byte och vattnet blir vedervärdigt - diskmaskinen klarar inte av att diska rent, kalkavlagringar i dusch och kranar bäckar igen. Efter byte rensas rören automatiskt och efter någon dag eller två är vattnet mjukt och fint.

Redigerat:
Ja, en jonbytare laddas med Natrium (salt). När kalcium och magnesium passerar filtermassan byter kalc/magne plats med natriumjonen (jonbyte sker). När alla joner är bytt måste man tillföra natrium (salt) igen för att då släppa ut kalken i avloppet. Detta sker oftast ca 1gg i veckan. Det finns mindre system där man helt enkelt kastar tuben/massan och sätter ditt en ny som redan är laddad. Dessa används ofta där man har små vattenuttag ex. Inom resturang, ångugnar diskmaskiner.

M mogge_73 skrev:
Ja, en jonbytare laddas med Natrium (salt). När kalcium och magnesium passerar filtermassan byter kalc/magne plats med natriumjonen (jonbyte sker). När alla joner är bytt måste man tillföra natrium (salt) igen för att då släppa ut kalken i avloppet. Detta sker oftast ca 1gg i veckan. Det finns mindre system där man helt enkelt kastar tuben/massan och sätter ditt en ny som redan är laddad. Dessa används ofta där man har små vattenuttag ex. Inom resturang, ångugnar diskmaskiner.
Tack för lite bättre förklaring för en som egentligen fattar nada men som är väldigt nöjd med sin anläggning! Jag ser att andra trådar mest handlar om de som har eget vatten och inte som för mig, som har kommunalt. Jag är ändå lite förvånad över att alla i mitt nybyggeområde kör med vanlig (ful&platskrävande) saltanläggning.

Vill man få bort all kalk så är det nog så som dina grannar gör som gäller. Men jag skulle nog säga (beroende mängden massa) att är det bara kalk så klarar sig nog en jonbytare hyfsat upp till ett år. Men redan efter någon månad så börjar den släppa kalk, lite i taget tills man tycker att nu är det dags att åtgärda.
Men huvudsaken är att detta fungerar för dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.