Hej,
Vi lät nyligen bygga ett nytt hus från Vårgårda. Tyvärr så beslutade vi att sälja huset efter att det blev färdigbyggt p.g.a. ändrad situation inom familjen.
På tomten stod det tidigare ett förfallet fritidshus. Det fanns också en djupborrad brunn på 55m. De tidigare ägarna (av tomten) sa att det var bra vattentillförsel på brunnen så vi valde att spola ren den och installera en ny djup-pump till en kostnad på 33.000 kr.
Vi flyttade aldrig in i huset utan det stod tomt fram till försäljning. Vi kände inte heller av någon lukt av svavelväte när vi var i huset. Vi har spolat vatten utomhus via vattenutkasten men då har vi inte känns någon lukt. Däremot så har vi inte duschat, spolat stora mängder i köket osv. Vi har inte ens använt toaletterna i huset.
Tanken var ju så klart att vi skulle bo där så vi lät även göra (det dyraste) vattenprovet så fort rörmockaren var klar med rördragning inomhus. (provet togs ur vattenkran) och det kom tillbaka utan anmärkning. Bifogar resultatet här.
Köparna önskar att vi står för kostnaden att åtgärda lukten ifrån svavelvätet. De säger själva att det luktar "ibland", dvs inte alltid.
Vems ansvar är det att åtgärda lukten?
Köparna vill att vi ska stå för åtgärden men jag tycker att vi gjort allt vi kan. Kan man tolka det som ett "dolt fel" ? Köparna känner till området väldigt väl sedan tidigare och samtliga hushåll i området har egna brunnar. (finns inget kommunalt vatten)
Tack på förhand!
Vi lät nyligen bygga ett nytt hus från Vårgårda. Tyvärr så beslutade vi att sälja huset efter att det blev färdigbyggt p.g.a. ändrad situation inom familjen.
På tomten stod det tidigare ett förfallet fritidshus. Det fanns också en djupborrad brunn på 55m. De tidigare ägarna (av tomten) sa att det var bra vattentillförsel på brunnen så vi valde att spola ren den och installera en ny djup-pump till en kostnad på 33.000 kr.
Vi flyttade aldrig in i huset utan det stod tomt fram till försäljning. Vi kände inte heller av någon lukt av svavelväte när vi var i huset. Vi har spolat vatten utomhus via vattenutkasten men då har vi inte känns någon lukt. Däremot så har vi inte duschat, spolat stora mängder i köket osv. Vi har inte ens använt toaletterna i huset.
Tanken var ju så klart att vi skulle bo där så vi lät även göra (det dyraste) vattenprovet så fort rörmockaren var klar med rördragning inomhus. (provet togs ur vattenkran) och det kom tillbaka utan anmärkning. Bifogar resultatet här.
Köparna önskar att vi står för kostnaden att åtgärda lukten ifrån svavelvätet. De säger själva att det luktar "ibland", dvs inte alltid.
Vems ansvar är det att åtgärda lukten?
Köparna vill att vi ska stå för åtgärden men jag tycker att vi gjort allt vi kan. Kan man tolka det som ett "dolt fel" ? Köparna känner till området väldigt väl sedan tidigare och samtliga hushåll i området har egna brunnar. (finns inget kommunalt vatten)
Tack på förhand!
Redigerat:
Lite pragmatiskt skulle jag vilja säga att den som vill bli av med doften får väl åtgärda den?
D v s de nya ägarna.
Är det svavel i er brunn är det säkerligen svavel i alla andra brunnar i närheten också. Jag skulle inte se detta som ett fel.
D v s de nya ägarna.
Är det svavel i er brunn är det säkerligen svavel i alla andra brunnar i närheten också. Jag skulle inte se detta som ett fel.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Fanns pappret på svaret på vattenprovet med bland alla papper till huset när dom köpte det så är de väl inget dolt fel? Bör väl lösas med något vattenfilter.
Ansvaret är köparens och ingen annans. Om det inte finns andra fel på vattnet än svavelväte, är det inte så svårt att åtgärda. Någon form av luftning borde räcka. Då tillförs syre. Köparen bör begära offert från flera vattenreningsföretag. (Svavelväte brukar inte framgå av vattenanalysen. Det är en gas/lukt som inte låter sig fångas i ett vattenprov.)
Redigerat:
Tack för svaren!
Resulat av vattenprovet fanns tillgängligt under försäljningen. Vattnet är det inget fel på.
Rörmockaren som installerade pump, hydropress nämnde heller aldrig något. Han om någon borde ju berättat.
Nu spekulerar jag men .... kanske att mängden svavelväte skiljer sig beroende på årstid, mängd grundvatten osv. Det är ju ändå en råvara från naturen.
Resulat av vattenprovet fanns tillgängligt under försäljningen. Vattnet är det inget fel på.
Rörmockaren som installerade pump, hydropress nämnde heller aldrig något. Han om någon borde ju berättat.
Nu spekulerar jag men .... kanske att mängden svavelväte skiljer sig beroende på årstid, mängd grundvatten osv. Det är ju ändå en råvara från naturen.
Har själv tendens till svaveiväte i vattnet, tydligast vid första tappstället efter hydropressen. Min borra är 100 m, och ibland är det mer, ibland mindre eller ingenting.
Helt ofarligt och inget att haka upp sig på.
Mike
Helt ofarligt och inget att haka upp sig på.
Mike
Hade också problem för två år sedan i fritidshuset, fick spola extremt länge innan lukten försvann, finns säkert många fina och dyra filter för detta, jag löste det med en elektrisk ventil som spolar ned en skvätt vatten tillbaks i brunnshålet i ca. 5 sekunder en gång i timmen (Har en PLC som jag programmerade att styra ventilen men går ju även att lösa med två stycken timers lämpliga för detta.)
Lukten försvann direkt!
Edit: Var ju inte riktigt svar på frågan utan mera en lösning, däremot verkar problemet inte vara bestående utan är nog yttre faktorer som styr det, förra sommaren upplevde vi ingen lukt och behövde inte aktivera återspolningen överhuvudtaget.
Lukten försvann direkt!
Edit: Var ju inte riktigt svar på frågan utan mera en lösning, däremot verkar problemet inte vara bestående utan är nog yttre faktorer som styr det, förra sommaren upplevde vi ingen lukt och behövde inte aktivera återspolningen överhuvudtaget.
Redigerat:
Tack för alla svar.
Jag kontaktade även 2 st jurister för att vara på säkra sidan. Båda juristerna upprepade precis det som sagts här i tråden.
En jurist nämnde tom att situationen hade varit detsamma även om vi hade känt till svavelvätet innan försäljningen. Anledningen är just eftersom köparna har en undersökningsplikt. I detta fall tas vattnet dessutom ifrån en enskild brunn och då finns det anledning att undersöka extra noga.
Nu är vi absolut inte snåla på något sätt. Jag hade gärna hjälpt dem men vi sålde huset med en enorm förlust. Så köparna har verkligen fått ett fint nytt hus till ett väldigt bra pris. Därför känner vi att köparna får åtgärda detta själva. Och det är jag glad för! För precis som Jonathan79 skriver så har köparna nu även börjat ifrågasätta vattenprovet som helhet och tycker att det är för höga Radon värden...
Jag kontaktade även 2 st jurister för att vara på säkra sidan. Båda juristerna upprepade precis det som sagts här i tråden.
En jurist nämnde tom att situationen hade varit detsamma även om vi hade känt till svavelvätet innan försäljningen. Anledningen är just eftersom köparna har en undersökningsplikt. I detta fall tas vattnet dessutom ifrån en enskild brunn och då finns det anledning att undersöka extra noga.
Nu är vi absolut inte snåla på något sätt. Jag hade gärna hjälpt dem men vi sålde huset med en enorm förlust. Så köparna har verkligen fått ett fint nytt hus till ett väldigt bra pris. Därför känner vi att köparna får åtgärda detta själva. Och det är jag glad för! För precis som Jonathan79 skriver så har köparna nu även börjat ifrågasätta vattenprovet som helhet och tycker att det är för höga Radon värden...
Klicka här för att svara


