Hej,
Har en IFÖ toalett som plötsligt började sprutade ut vatten i "skarven" på klosetten. Har öppnat den och ser då att vatten sprutar rakt horisontellt mot "skarven" från insidan. Det verkar som att det är något slags läckage i ledningen inne i klosetten, närmare bestämt kommer vattnet från en plastdetalj som sitter ovanför flottören. Vet inte om detta går att förstå, eller om någon kan hjälpa mig?! Tack på förhand!!
Har en IFÖ toalett som plötsligt började sprutade ut vatten i "skarven" på klosetten. Har öppnat den och ser då att vatten sprutar rakt horisontellt mot "skarven" från insidan. Det verkar som att det är något slags läckage i ledningen inne i klosetten, närmare bestämt kommer vattnet från en plastdetalj som sitter ovanför flottören. Vet inte om detta går att förstå, eller om någon kan hjälpa mig?! Tack på förhand!!
Ja, jag förstår att detta inte är så lätt att förstå... Det läcker när tanken fylls. Något är trasigt inne i själva klosetten. Det sprutar vatten rakt ut åt sidan från en plastkomponent (vet ej vad den kan kallas) som sitter ovanför flottören. Denna sitter så att då tanken fylls sprutar det rakt mot skarven och då läcker vatten ut på golvet. Blev det bättre beskrivet?
Gah! Jag klarar inte att vrida den. Menar du att jag ska vrida "hela paketet" med flottör och allt? Eller bara den gula "proppen" som sitter där vattnet sprutar ut? Själva plastgrejen sitter fast i en slags ställning som sitter ihop med flottören. Tacksam för tips!!
Förmodar att du har någon av dessa modeller.
http://www.ifo.se/public/mb_files/14/4397/11-01.pdf
http://www.ifo.se/public/mb_files/14/4397/11-01.pdf
Undrar om det inte är en IFÖ Aqua du har. Sitter det en tunn plastslang ansluten där det läcker?
I så fall är det antingen slangen som läcker, eller en o-ring på den lilla kolven som sitter i anslutningen. Men jag kan ju gissa fel på modell iofs..
Kan du lägga upp en bild på problemet så är det lättare att se
I så fall är det antingen slangen som läcker, eller en o-ring på den lilla kolven som sitter i anslutningen. Men jag kan ju gissa fel på modell iofs..
Kan du lägga upp en bild på problemet så är det lättare att se
Redigerat:
Jag har så mycket järn i vattnet,så det har under åren kladdat igen små hål som går ner på utsidan av "silen".
Jag tog en liten bit av en trimmertråd och petade ner i springan där vattnet skall ner.Min sprutade också ibland ut genom springan till locket.Om du har vattnet på och reglerar flottören med handen,så ser du hur vattnet skall spruta.
Nu läckte bottenproppen också så att det blev bruna ränder i stolen.Jag köpte en likadan stol på Bauhaus för 1395kr så nu är det en just stol igen.
Jag tog en liten bit av en trimmertråd och petade ner i springan där vattnet skall ner.Min sprutade också ibland ut genom springan till locket.Om du har vattnet på och reglerar flottören med handen,så ser du hur vattnet skall spruta.
Nu läckte bottenproppen också så att det blev bruna ränder i stolen.Jag köpte en likadan stol på Bauhaus för 1395kr så nu är det en just stol igen.