Enligt vattenverkets uppgift ska vattnet hålla 4-6 dh ändå får jag, vad jag tycker ser ut som kalkutfällningar som täpper till silarna i blandarna och i bland till och med de smala ledningarna vid blandarnas anslutningar. Detta är skörden från en genomgång av fem blandare i huset efter ett halvår:
P1000211.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakgrunden ska vara vit så bilden är lite för gul.
Högen är cirka 3cm bred och den största klumpen är cirka en cm, den stoppade nästan helt varmvattenflödet till köksblandaren. Jag tycker det ser ut som kalk men jag är inte säker, vad kan det annars vara? Det finns bara i varmvattnet och det fastnar inget alls i silen före pannan. Jag har pelletspanna med plattvärmeväxlare som matar varmvatten till en 200L elektrisk VVB. (Sommartid är pannan avstängd.)

Är det kalk? Om inte, vad är det då?
Om det är kalk, hur kan det bli så mycket fällningar från så mjukt vatten att det sätter igen blandarna på ett halvår? Jag har inga problem med kalkutfällningar på något annat.

Det är ju hopplöst att avgöra vad det är när inte färgen är den rätta. Har du din VVB tömd (lite blir alltid kvar) när den inte används så är det troligtvis rostutfällning antingen på grund av att vattnet innehåller mycket järn eller för att vvb rostar invändigt nästan tom vvb är förödande den skall vara fylld. Kalk avlagringar är nästan helt vit, har nog aldrig sett så stora klumpar.

Innan installation av avhärdare hade vi 18 dH, och visst massor med avlagringar. Men den där högen hade jag inte kunnat skrapa ihop.

Kan det vara andra saker som salter osv?

Vad har du för vatten?

Vill minnas att det finns nått som kallas "pannsten" se om du kan hitta nån info om det.

Kommunalt vatten från Norsborgsverket i Stockholm. Här är officiella vattenanalysen: http://www.stockholmvatten.se/commo...t/Kval-dekl-Nor-2012-med logga-2013-10-24.pdf

Färgen är beige, lätta att bryta sönder, lite som jordnötter fast smuligare.. VVB'n är rostfri och alltid inkopplad och igång. Det är definitivt ingen rost. Pannans varmvattenkrets är kopplad i serie med VVB'n. För att pannsten ska bildas krävs minst 100 grader och så varmt blir det inte i min panna. Då skulle den koka. Nytt försök med en annan bild:
P1000214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev lite bättre färg. Högen ligger på ett vitt skrivarpapper.

"Kalciumkarbonat, eller populärt uttryckt”pannsten”, kan bildas i kokkärl och varmvattenberedare
om det inte råder ett jämviktsförhållande
mellan kalciumkarbonat och kolsyra,
CO2.
För att förhindra att kalciumkarbonat fälls
ut som pannsten krävs en viss mängd s.k. fri
kolsyra.
Åt vilket håll denna jämviktsreaktion är
förskjuten är avgörande för vattnets egenskaper
vad beträffar aggressivitet (korrosivitet) eller
kalkutfällning.
Av avgörande betydelse för denna jämviktsreaktion
är också temperaturen. Ett vatten som
vid rumstemperatur befinner sig i jämvikt, kan
bli kalkfällande då man värmer det. Jämför vad
som händer i kaffebryggaren!"

Kopierat från: http://www.kemira.com/regions/swede...ndkurs/Documents/Grundkurskemiskfällning2.pdf

Står inget om att det måste upp i över 100 grader men även det kan ju förekomma lokalt närmast ytorna i en panna eller vid ytan på elpatronerna utan att vatenmassan kokar. Det är väl därför det gärna väser om motorvärmare, elpatroner eller en het vedpanna. :confused:

Jag tycker nog det ser ut som kalk.
Jag har sett diskmaskinsvärmare på kommunalt vatten som sett värre ut efter ett år.

Kan vara ett du ligger sist på kommun slingan eller vid någon avstickare där det samlas och släpper från huvudledningen.

Tycker det ser ut som kalk med lite järn. Jag har själv starkt kalkhaltigt vatten med järn, och det brukar se ut så där.

Kan det vara så att ditt kommunala vatten är avhärdat kalkrikt vatten, och att avhärdningen inte tar bort kalken utan gör den "harmlös" så att den inte ska fastna utan spolas rätt igenom?
Kan det vara så¨att det tidigare varit kalkhaltigt vatten och att det nu är "bytt" mot avhärdat som löser upp gamla kalkavlagringar i dina rör?

Jag har en saltpatron + magnet som ska göra att kalken i vattnet inte fastnar lika lätt, utan ska huvudsakligen åka rätt igenom systemet. När jag installerade den så hävdade säljaren att den skulle komma att få gammalt kalk i rören, VVBn etc att lossna. Har inte kollat i rören, vare sig före el efter, så om det är sant vet jag inte, men jag märker stor skillnad i diskmaskinen mellan gammal utsliten avhärdningssaltpatron och ny dito. Även i WCn - när det börjar läcka/rinna vatten konstant, dvs att bottentätningen i vattencisternen inte håller tätt (pga kalkavlagringar), då vet jag att det är dags att byta till en ny patron. Efter ett par veckor med den nya patronen slutar det rinna i toan.

När vi bytte den gamla VVBn så var den spiralformade värmeslingan "helt ingjuten" i kalkavlagringar. Färgen var cafe au lait, dvs ungefär som den du har. Spiralslingan var homogen som en Puckstång el Piggelin (glassar).

Vattnet är från Mälaren. Det är mjukt. Problemet uppstod när jag bytte panna och VVB för drygt två år sedan. Jag hade inga sådana problem alls innan.

E Eld skrev:
Enligt vattenverkets uppgift ska vattnet hålla 4-6 dh ändå får jag, vad jag tycker ser ut som kalkutfällningar som täpper till silarna i blandarna och i bland till och med de smala ledningarna vid blandarnas anslutningar. Detta är skörden från en genomgång av fem blandare i huset efter ett halvår:
[bild]Bakgrunden ska vara vit så bilden är lite för gul.
Högen är cirka 3cm bred och den största klumpen är cirka en cm, den stoppade nästan helt varmvattenflödet till köksblandaren. Jag tycker det ser ut som kalk men jag är inte säker, vad kan det annars vara? Det finns bara i varmvattnet och det fastnar inget alls i silen före pannan. Jag har pelletspanna med plattvärmeväxlare som matar varmvatten till en 200L elektrisk VVB. (Sommartid är pannan avstängd.)

Är det kalk? Om inte, vad är det då?
Om det är kalk, hur kan det bli så mycket fällningar från så mjukt vatten att det sätter igen blandarna på ett halvår? Jag har inga problem med kalkutfällningar på något annat.
Hej!
Vi har motsvarande fel hos oss efter pannbyte. Vi har inte fått hjälp av vvs-firman som installerade pannan. Det vore väldigt intressant att höra hur du löste dina problem? Tacksam för svar! Mvh Liljan26

Liljan26 Liljan26 skrev:
Hej!
Vi har motsvarande fel hos oss efter pannbyte. Vi har inte fått hjälp av vvs-firman som installerade pannan. Det vore väldigt intressant att höra hur du löste dina problem? Tacksam för svar! Mvh Liljan26
Jag monterade en sil på varmvattenledningen direkt efter varmvattenberedaren. Den rymmer mycket mer bös än silarna i blandarna. Resultatet är att jag bara behöver rensa en sil och mycket mer sällan än tidigare. Jag tror dessutom att hela problemet minskat med åren.

Tack för svaret ska kolla om det skulle fungera hos också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.