Vi har precis renoverat vårt badrum hemma. Plastmatta har bytts ut om kakel och klinker osv. Alla rör har i samband med detta dragits om inne i väggen (det fanns flera kopplingar på de gamla rören i väggen, var väl kanske OK med lödda sådana när huset byggdes på 60-talet?).

Hantverkaren vi anlitade förklarade att dagens "plaströr" som används kräver mer plats i väggen och att han därför var därför tvungen att regla ut väggen med en 45 mm regel i varje vägg. Som jag förstår det krävdes det för att plaströren skulle få plats att böjas inne i väggen när de skulle anslutas t.ex. till duschblandaren, eller blandaren i handfatet. Jag tänkte inte så mycket på det när han sa det, tänkte att då är det väl så då. Men följden blev ju såklart att badrummet krympte nästan en dm. Det var redan ett ganska litet badrum och när allt var klart så insåg vi att den saknade decimetern gjorde att våra duschväggar som vi beställt (Macro Skagen U) helt enkelt blev för stora. Vi tar oss nu nästan inte in till duschen, och vi måste nu köpa en mindre variant av samma duschväggar.

Min fråga till forumet är om det verkligen var "nödvändigt" att regla ut väggarna så att de där plaströren skulle få plats? Är det någon slags byggstandard som man inte avviker från nuförtiden? Hade man inte kunnat ha kopparrör i väggen precis som förut (fast utan skarvar och kopplingar) så att väggarna kunde vara som förut, eller hade man varit tvungen att dra rören utanpå väggen då?

Hantverkaren framställde det för mig som att det var så man gör nu förtiden, och anvisade inga alternativ. Jag är inte särskilt byggkunnig och ställde därför inte heller någon fråga om det, jag utgick från att han hade rätt. Och i det läget tänkte jag ju inte heller på att den saknade decimetern skulle få så stor betydelse som den fick.

Jag är lite besviken på hantverkaren gällande detta, om det nu är så att det faktiskt fanns andra alternativ som inte innebar att väggarna behövde flyttas in, som alltså innebar att ett redan litet rum krympte ytterligare.

Oss kostar det ca 8000 kr till för en ny duschvägg (vi kan inte lämna tillbaka den gamla, vi får försöka sälja den privat).

Frågan alltså: Var det nödvändigt att regla ut för att få plats med plaströr i väggen?

Excel
Fattar inte med att regla ut, finns ju fixturer endast kräver 45 mm tjocka väggar.

• Två blå fixturer för installation i tunna väggar, med flexibla anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Väggdosa kräver endast 45mm regel som nämnts ovan. Helt godkänt enligt dagens regler med säkervatten och dylikt.

Ska du använda väggbockfixtur = minimum 70mm regel.
(likaså säkervattenväggen = minimum 45x70 regel)

Vad ska du har för ytskikt? Kakel kräver 75mm regel för styvheten i väggkonstruktionen. Men jag är tveksam till att 45+45 är godkänt som samma sak som 70-regel om du ska kakla.

• Gilla
bip...bip
  • Laddar…
Finns det ens 45x75 reglar? Jag har bara sett 70 regel i alla anvisningar. Stål eller träregel 70mm.

Krilleman
Såklart jag menade 70-regel. Tryckfelsnisse som varit framme.

säkervattenväggen är rätt väg att gå om det är möjligt! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.