Jag har en värmeväxlare som förvärmer kallvattnet in i varmvattenberedaren. Det såg ut så när vi köpte vårt hus, jag är oskyldig 
När man tappar varmvatten startar en cirkulationspump via en flödesgivare på kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Pumpen tar (varmt) vatten från ackumulatortanken (som värms av en luft-vatten värmepump) och pumpar den genom den lilla värmeväxlaren som värmer kallvattnet innan det går in i varmvattenberedaren.
Värmeväxlaren, pumpen och lite av rören är helt oisolerade, (se bild) speciellt när man bara tappar varmvatten en kort tid känns det som om man bara kör ut värme i värmeväxlaren rören och pumpen och sen får det stå och svalna, dvs det blir mycket förluster, värmeväxlaren funkar ju nu delvis som ett litet element/radiator. Jag behöver inte det värmetillskottet i rummet i fråga.
Är det ok att klä in värmeväxlaren med någon form av isolationsmaterial?
När man tappar varmvatten startar en cirkulationspump via en flödesgivare på kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Pumpen tar (varmt) vatten från ackumulatortanken (som värms av en luft-vatten värmepump) och pumpar den genom den lilla värmeväxlaren som värmer kallvattnet innan det går in i varmvattenberedaren.
Värmeväxlaren, pumpen och lite av rören är helt oisolerade, (se bild) speciellt när man bara tappar varmvatten en kort tid känns det som om man bara kör ut värme i värmeväxlaren rören och pumpen och sen får det stå och svalna, dvs det blir mycket förluster, värmeväxlaren funkar ju nu delvis som ett litet element/radiator. Jag behöver inte det värmetillskottet i rummet i fråga.
Är det ok att klä in värmeväxlaren med någon form av isolationsmaterial?
Ja finns färdiga isoleringar att köpa till många växlare. Vet du modell och antal plattor så är det bara att leta.
Typ sådan här.
https://www.energishop.se/product/isolering-for-22kw
Typ sådan här.
https://www.energishop.se/product/isolering-for-22kw
Tack så mycket för svaret, tyvärr hittar jag inget som passar till min modell på Energishoppen, inte någon annanstans heller och de är ganska dyra på andra ställen typ över 700 kronor. Tror att jag bygger ett isolerskal själv av ett liggunderlag, de är billiga,
Är lite hembygge för att acktanken inte har någon VV-slinga som kan förvärma VV innan VVB, eftersom det värms vid tappning så har det inte så stor betydelse att isolera, allt kallnar ner mellan tappningarna ändå, tar bara liiiite längre tid.
Alltihopa är hemmabygge, jag har rensat ut en hel del onödigt och förenklat det hela, det såg ut som generatorkylningen på Forsmark 1 och 2, fast det är kanske ingen allmän referens...J jonaserik skrev:
Och ja, det är kanske inte lönt att isolera, o andra sidan om det inte kostar något så varför inte?
Redigerat:
Klicka här för att svara

