Jag har en värmeväxlare som förvärmer kallvattnet in i varmvattenberedaren. Det såg ut så när vi köpte vårt hus, jag är oskyldig ;)

När man tappar varmvatten startar en cirkulationspump via en flödesgivare på kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Pumpen tar (varmt) vatten från ackumulatortanken (som värms av en luft-vatten värmepump) och pumpar den genom den lilla värmeväxlaren som värmer kallvattnet innan det går in i varmvattenberedaren.

Värmeväxlaren, pumpen och lite av rören är helt oisolerade, (se bild) speciellt när man bara tappar varmvatten en kort tid känns det som om man bara kör ut värme i värmeväxlaren rören och pumpen och sen får det stå och svalna, dvs det blir mycket förluster, värmeväxlaren funkar ju nu delvis som ett litet element/radiator. Jag behöver inte det värmetillskottet i rummet i fråga.

Är det ok att klä in värmeväxlaren med någon form av isolationsmaterial?

• Oisolerad värmepumpsinstallation med värmeväxlare, rör, och cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för svaret, tyvärr hittar jag inget som passar till min modell på Energishoppen, inte någon annanstans heller och de är ganska dyra på andra ställen typ över 700 kronor. Tror att jag bygger ett isolerskal själv av ett liggunderlag, de är billiga,

• Gilla
Cyberhamster och 1 till
  • Laddar…
Är lite hembygge för att acktanken inte har någon VV-slinga som kan förvärma VV innan VVB, eftersom det värms vid tappning så har det inte så stor betydelse att isolera, allt kallnar ner mellan tappningarna ändå, tar bara liiiite längre tid.

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är lite hembygge för att acktanken inte har någon VV-slinga som kan förvärma VV innan VVB, eftersom det värms vid tappning så har det inte så stor betydelse att isolera, allt kallnar ner mellan tappningarna ändå, tar bara liiiite längre tid.
Alltihopa är hemmabygge, jag har rensat ut en hel del onödigt och förenklat det hela, det såg ut som generatorkylningen på Forsmark 1 och 2, fast det är kanske ingen allmän referens... ;)

Och ja, det är kanske inte lönt att isolera, o andra sidan om det inte kostar något så varför inte?

Redigerat:
För att det ska vara någon mening med att isolera så ska det vara en formpressad sak i orginal , ska du bygga något själv så kommer det att bli klumpigt med annan typ, bry dig inte, kostar tid/pengar till liten nytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.