Jag köpte hus förra året, en villa i sten från 1925. Allt VVS är utbytt av en rörmokare, har kostat skjortan. På hans inrådan satte jag även en pump i källaren. Där fanns en gammal brunn, mer ett hål i golvet, där det stod vatten en bit ner, troligen grundvatten. Han har satt i ett plaströr (tror det var makadam och sånt också) och i brunnen finns nu en pump som startar om vattnet stiger. Vi pratade om att den även skulle funka som översvämningsskydd.

Nu har jag fått översvämning i källaren och vattnet rinner så klart inte ner eftersom röret är typ 8 cm över golvnivå. Översvämningen orsakas av att yttertaket håller på att bytas, över hela taket ligger nu presenningar som täcker hängrännorna. Samtidigt har det kommit riktiga skyfall. Allt elände på en gång...

Rörmokaren menar att han inte gjort något fel, vad säger ni? Jag tycker spontant att st känns som en skitdålig lösning med en hög brunn, är nästan arg på mig själv för att jag inte tänkt på det innan. Men jag är i princip aldrig i källaren och har haft lite annat att tänka på.

Och vad säger ni om takläggaren, går det verkligen inte att låta presenningen gå ner i hängrännorna? De menar att det är så här man gör.

Vilken väg tog vattnet? Från presenningarna längs husväggen i marken och hur kom det sedan in i källaren?
Om det har stigit upp genom brunnen så spelar den höga kanten på röret ingen roll. Men om det har kommit in någon annanstans då hade en slätare brunn kanske förhindrat det. Hur högt stod vattnet i källaren?
Oavsett vilket tycker jag att en pumpgrop borde inte ha någon krage. Den där pumpen, vart pumpar den vattnet? Kanske där finns en flaskhals.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken väg tog vattnet? Från presenningarna längs husväggen i marken och hur kom det sedan in i källaren?
Om det har stigit upp genom brunnen så spelar den höga kanten på röret ingen roll. Men om det har kommit in någon annanstans då hade en slätare brunn kanske förhindrat det. Hur högt stod vattnet i källaren?
Oavsett vilket tycker jag att en pumpgrop borde inte ha någon krage. Den där pumpen, vart pumpar den vattnet? Kanske där finns en flaskhals.
Vattnet pumpas ut i avloppsledningen så det är inget problem. Och det står inget vatten i brunnen, det har inte kommit den vägen. Håller med dig om att det borde vara lägre kant till brunnen.

I väggen sitter ett gammalt vattenrör som inte är blomberat. Det rinner ut ur det röret. Förmodligen från taket ner till marken, via marken (som är sumpvåt nu, normalt sett är hängrännorna anslutna till en dagvattenledning) och in genom röret. Jag har ställt ett skohorn under och ner i brunnen så nu rinner vattnet ner där.

Här mynnar röret ut

• Ett rör som kommer ut ur ett hål i en betongvägg med kablar löpande bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
twistandshout
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rörmokaren har rätt, en pumpbrunn är inte en golvbrunn. Du skulle ha installerat en separat golvbrunn i källaren särskilt eftersom det står en VVB där.

Sen kan kan man ju inte bygga för att någon aktivt leder ned dagvatten i källaren. Stoppa flödet av vatten in i källaren!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rörmokaren har rätt, en pumpbrunn är inte en golvbrunn. Du skulle ha installerat en separat golvbrunn i källaren särskilt eftersom det står en VVB där.

Sen kan kan man ju inte bygga för att någon aktivt leder ned dagvatten i källaren. Stoppa flödet av vatten in i källaren!
Jo, men när han rekommenderade mig att sätta in pumpen var det bland annat för att den skulle hjälpa om t ex varmvattenberedaren gick sönder. Det var han som installerade varmvattenberedaren så om inte annat borde han ha rekommenderat en annan lösning, kan jag tycka.

Claes Sörmland
annaafmalmo annaafmalmo skrev:
Jo, men när han rekommenderade mig att sätta in pumpen var det bland annat för att den skulle hjälpa om t ex varmvattenberedaren gick sönder. Det var han som installerade varmvattenberedaren så om inte annat borde han ha rekommenderat en annan lösning, kan jag tycka.
Jag vet inte hur rörmokaren tänkte men på bilden i parallelltråden tycks han ha kopplat varmvattenberedarens säkerhetsventil till pumpbrunnen. Om jag var du skulle jag installera en golvbrunn i detta utrymme och ansluta den till ditt avlopp.

Kan det vara så att din avloppsstam ligger högre än golvet i källaren? I så fall kan det förklara rörmokarens pumpbrunn och frånvaron av golvavlopp. Då skulle jag överväga att ansluta en spygatt (en golvbrunn utan vattenlås) i golvet till pumpbrunnen. Men notera, det är olagligt att släppa ut avloppsvatten orenat så se till att pumpbrunnen i så fall pumpar till ordinarie avlopp.

Utöver att det vore bra att plombera det röret så undrar man var det där stålröret kommer från.
Jag antar att det är gammal vattenledningen in in till huset? Grävd vattenkälla och brunn som tar in regnvatten? Källans nivå i förhållande till inkommande rör?

• Gilla
Slirkan
  • Laddar…
Jag vet inte hur rörmokaren tänkte men på bilden i parallelltråden tycks han ha kopplat varmvattenberedarens säkerhetsventil till pumpbrunnen. Om jag var du skulle jag installera en golvbrunn i detta utrymme och ansluta den till ditt avlopp.

Kan det vara så att din avloppsstam ligger högre än golvet i källaren? I så fall kan det förklara rörmokarens pumpbrunn och frånvaron av golvavlopp. Då skulle jag överväga att ansluta en spygatt (en golvbrunn utan vattenlås) i golvet till pumpbrunnen. Men notera, det är olagligt att släppa ut avloppsvatten orenat så se till att pumpbrunnen i så fall pumpar till ordinarie avlopp.
Ja, säkerhetsventilen leder ner i brunnen. Och som jag skrev leds allt som pumpas upp ut i avloppet. Avloppsstammen ligger högre. Som sagt, jag har dragit om exakt allt VA och det var rörmokaren som rekommenderade den här lösningen. Jag tycker det är konstigt med så hög kant men är det okej så är det. Jag kommer inte att sätta in någon golvbrunn, det är en oinredd matkällare och krypgrund.

Slumdog Slumdog skrev:
Utöver att det vore bra att plombera det röret så undrar man var det där stålröret kommer från.
Jag antar att det är gammal vattenledningen in in till huset? Grävd vattenkälla och brunn som tar in regnvatten? Källans nivå i förhållande till inkommande rör?
Röret är en gammal vattenledning som har lett ut vatten till uthuset. Den är bortkopplad och det går en ny ledning ut nu, tror det är en PEM-slang numera.

Huset är snart hundra år gammalt och har vad jag vet aldrig drabbats av översvämning. Och besiktning gav grönt ljus, behöver inte ens dränera. Det är enbart takbytet och presenningarna som täckte över hängrännorna som ställt till det, det kom kraftiga regn i flera dagar så det är mycket vatten som hamnat precis vid grunden. Bara att hålla tummarna att jag inte får fler problem av det här. :-/

annaafmalmo annaafmalmo skrev:
Röret är en gammal vattenledning som har lett ut vatten till uthuset. Den är bortkopplad och det går en ny ledning ut nu, tror det är en PEM-slang numera.

Huset är snart hundra år gammalt och har vad jag vet aldrig drabbats av översvämning. Och besiktning gav grönt ljus, behöver inte ens dränera. Det är enbart takbytet och presenningarna som täckte över hängrännorna som ställt till det, det kom kraftiga regn i flera dagar så det är mycket vatten som hamnat precis vid grunden. Bara att hålla tummarna att jag inte får fler problem av det här. :-/

Kolla då om ni behöver bättra på fallet på marken från huset. Lite konstigt att så mycket vatten hittar in via den gamla vattenledningen ändå...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Slumdog Slumdog skrev:
Kolla då om ni behöver bättra på fallet på marken från huset. Lite konstigt att så mycket vatten hittar in via den gamla vattenledningen ändå...
Nä, inte alls konstigt. Det hade kommit flera skyfall. Hängrännorna var täckta med presenning pga takbytet. Det är normalt sett aldrig så mycket vatten på marken här. Hängrännorna är kopplade till stuprör rakt ner till dagvattenledningar så dränering är inte ett problem

Okej, om inte konstigt så i alla fall felaktigt att man inte satte en plugg utvändigt eller tog bort genomföringen helt på när man gick ut med pemslangen.

• Gilla
Päronträd
  • Laddar…
Slumdog Slumdog skrev:
Okej, om inte konstigt så i alla fall felaktigt att man inte satte en plugg utvändigt eller tog bort genomföringen helt på när man gick ut med pemslangen.
Kan bara hålla med. Dock var det förra ägarna som gjorde just det. De har hittat på en massa annat tokigt också. Jag får väl åtgärda det här till våren, gräva upp det gamla röret utifrån och täta fasaden.

Vad menas med spygatt i golvet till pumpbrunnen? Om nu pumpbrunnen ligger under husets avloppsstam? Hur gör man?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.