En fundering som jag tänkt på när jag står i duschen efter en lång skiddag i Trysil.

Hotellet jag bor på har väl säkert 200 rum/lgh.

Hur i hela friden fixar de allt varmvatten? Vad har man för utrustning?

Krokben
Fjärrvärme? Alternativt riktigt stor VVB men tror mer på det sistnämnda.

Fjärrvärme och en stor värmeväxlare?

Cheesen
N Noseone skrev:
En fundering som jag tänkt på när jag står i duschen efter en lång skiddag i Trysil.

Hotellet jag bor på har väl säkert 200 rum/lgh.

Hur i hela friden fixar de allt varmvatten? Vad har man för utrustning?
En intressantare fundering är hur avloppet är konstruerat.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Rickard.
Nu vet jag såklart inget om detta hotell men pillade för ett antal år sen i en värmeväxlare till ett hus med 60-80 lägenheter och varmvattenväxlaren var ungefär lika stor som en resväska med isolering.

Mikael_L
Värmeväxlare för fjärrvärme är löjligt små.
Jag blir ofta förvånad, eller kanske imponerad ... ;)

Men det finns dock inte fjärrvärme överallt, så då tror jag att det istället sitter några ordentliga värmepumpar och acctankar.

Jag var i en undercentral häromveckan som försörjde 4 st 4-våningshus, den hade 4 st värmepumpar (1 master, 3 slav) lite större än kylskåp, och typ lika många acctankar på säg 2 m3 styck, gissar jag.
En hotellanläggning av rätt rejäla mått borde klara sig med samma värmepumpar men borde dock ha någon fler (eller större) acctank, ty jag tror att vv-förbrukningen är mer intensivt koncentrerad till vissa tidpunkter där, medan i bostäder är det nog lite mer utspritt.
Fjärrvärmen var kvar också, lite typ backup samt stöttning vid de kallaste dagarna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Värmeväxlare för fjärrvärme är löjligt små.
Jag blir ofta förvånad, eller kanske imponerad ... ;)

Men det finns dock inte fjärrvärme överallt, så då tror jag att det istället sitter några ordentliga värmepumpar och acctankar.

Jag var i en undercentral häromveckan som försörjde 4 st 4-våningshus, den hade 4 st värmepumpar (1 master, 3 slav) lite större än kylskåp, och typ lika många acctankar på säg 2 m3 styck, gissar jag.
En hotellanläggning av rätt rejäla mått borde klara sig med samma värmepumpar men borde dock ha någon fler (eller större) acctank, ty jag tror att vv-förbrukningen är mer intensivt koncentrerad till vissa tidpunkter där, medan i bostäder är det nog lite mer utspritt.
Fjärrvärmen var kvar också, lite typ backup samt stöttning vid de kallaste dagarna.
Precis, på ett skidhotell får ju de flesta samma rutiner som styrs av när liftar öppnar och stänger.

Är det kvällsskidåkning så skjuts ju behovet ut lite.

Krokben
Menade givetvis förstnämnda, inte sistnämnda i mitt inlägg :crysmile:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.