Byggahus.se

Funderingar dimensioner kulvert+VVB

1. U
    Medlem · 58 inlägg

ulfalf

Medlem
    Håller på att dimensionera vatten ut till ett attefallshus och skulle gärna få kommentarer på hur jag har tänkt mig.

Attefallshuset kommer få egen VVB. Kopplar på tappvatten på en befintlig 15cu (som bara matar ett vattenutkast) som i sin tur sitter direkt på inkommande vatten (typ 40 mm PEM). Ut genom väggen går en 22 pex genom kulvert (ca 20 meter, Maxitherm) i marken till stugan. Sedan till fördelare till VVB och i princip direkt till kranar i stugan (1 dusch, ett pentry, ev. ett vattenutkast). Vad jag funderar på är om kopplingen 15cu till 22pex kommer ge för litet tryck för att orka ge vettigt kall- och varmvattenflöde i stugan 20 meter bort? Den 15cu jag tänkte koppla på (med t-koppling) är bara några dm lång så jag tänker att flödet nog kan bli tillräckligt ändå? Alternativet är att gå på direkt inkommande men jag vet inte om jag är så sugen på att ställa mig och såga i inkommande PEM. Kommer jag också t om kanske behöva en grövre kulvert för att få vettigt tryck i duschen i stugan? Kan nämnas att vi har egen brunn så trycket är inte jättehögt men absolut tillräckligt i resten av systemet för vanligt bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.