Hej

Planerar inför kommanda badrumsrenovering som jag tänkte ge mig på nu till sommaren.
Det moment där jag kliar mig mest i huvudet för är just rördragningen av tappvatten.
Bor i villa från -65, 1-plan med källare, betongbjälklag, bergvärme och rör för tappvatten är i koppar.

Jag har inte börjat riva ännu så vet inte riktigt hur rören går. Men jag har inga synliga rör i källartaket.
Inkommande vatten sticker ner i källargolvet samt upp i betongbjälklaget. Så jag antar att rören går under golvet på ovanvåningen och inte är ingjutna i bjälklaget.

När jag väl renoverar så vill jag ju gärna ha nya rör i just badrummet. Tänkte först att det kan väl inte vara så svårt. Jag tänkte kröka upp inkommande vv/kv-rör i väggen till badrummet. Och därifrån koppla på med R-i-R PEX för att dra till de olika tappställena i ett fördelarskåp. Så alltså behålla de gamla kopparrören i övriga huset, och endast ha nya rör i badrummet. För det känns bättre att ha nytt under tätskikt etc.

I samband med renoveringen ska jag ta bort garderober i hallen för att förstora toaletten då den är ganska liten.

Då till mitt dilemma:
Det verkar som inkommande vatten från källaren kommer upp precis under den vägg jag tänkte riva i badrummet. Misstänker då att det är skarvat där för att gå vidare till de olika tappställena i badrummet.

Ritning av husplan med markerade vattenledningar och planerad rördragning för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krysset är inkommande KV genom bjälklag.

Jag vill ju inte ha några skarvar under mitt badrumsgolv. Om jag inte vill ha det så antar jag att inkommande vatten från källaren måste dras om. Och om jag ändå ska hålla på med detta så är det väl enklare att byta alla rör för tappvatten i huset då det bör ligga skarvar lite här och var dolt i golvet.

Jag tänkte alltså dra upp nytt hål i bjälklaget för KV till ett fördelarskåp på väggen mellan hall och badrum så jag inte kommer upp under badrummet. Därifrån gå till alla tappställen och till värmepumpen. Från värmepumpen drar jag direkt rör till köket, och ett andra rör till fördelarskåpet och sedan vidare till tappställen i badrummet.

Ritning över en bostad med markerade rördragningar och planerat fördelarskåp för en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kryss är genomgång av bjälklag.

Jag har lite andra tappställen i källare och garage. Men detta kan jag ju lägga i taket i källaren.
Jag ska renovera hallen samtidigt, och golvet i vardagsrummet bör inte vara så svårt att plocka upp för att få ner rören.

Ser detta vettigt ut? Eller har ni någon annan smart idé där jag inte behöver byta alla rör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.