Hej! Flyttat till ett hus från 1968 för ett tag sedan. Utanför källardörren finns det, vad jag fick förklarat av den förra ägaren, en pumpgrop som var där redan när han flyttade in.

Av honom fick jag förklarat att det är pga av hög grundvattennivå i området och att det via slangen pumpas ut i det kommunala dagvattensystemet.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

3.jpg
Skapa konto

Hålet utanför källardörren som ni ser har stenbotten och där står alltid vatten(kolla reflektionen i bild nr3), som stiger samtidigt som vattennivån i pumpgropen stiger och sjunker undan när jag pumpar bort vattnet i gropen. Har testat att inte köra pumpen på några dagar och då stiger vattennivån endast till en viss gräns, aldrig mer. Tänker mig att det då rinner undan av sig självt. Varför behövs då pumpen?

Funderar också på om det vattnet som alltid står där är avskärmat som i en tunnel under betongen eller ligger det an mot t.ex bottenplattan?

Precis innanför källardörren (ca en meter från gropen) sitter det en brunn, ca 15cm djup, med ett inlopp från gropen och vad som ser ut att vara ett utlopp rätt ner i marken(står alltid vatten där när jag kollat).

4.jpg
Skapa konto

Vad tror ni om detta? Är det grundvatten i gropen eller dagvatten? Är det ihopkopplat med dräneringen? Hur hänger det ihop och vad bör jag göra/inte göra?

Redigerat:
Det ser ut som du har en spygatt utanför dörren (brunn utan vattenlås) som är kopplad till golvbrunnen innanför.

Att det står vatten i brunnen inne beror på att den har ett vattenlås och utloppet finns i riktningen mot rensskruven.

Som du säger borde vattnet rinna bort av sig självt om det tränger upp i brunnen ute men man vill kanske hålla det på en lägre nivå med hjälp av pumpen.

• Gilla
Kentjesus
  • Laddar…
Med tanke på gjutskägget i pumpgropen så ser den ut att vara äldre, antingen från bygget av huset, eller från någon omgjutning av trappavsatsen.
Iom att den ser så välbyggd ut med tegelstenarna så tror jag det är ett bra syfte med den.
Kan du se om det rinner till i något telgelrör i sidan efter att du pumpat en stund?
Det kan ju ligga tegelrör under plattan för att dränera till den gropen.

Om man höftar lite så ligger grundvattennivån i pumpgropen precis under husets platta, ca 20-25cm ned från avsatsen.
Kanske gör man en grundvattensnmkning till ytterligare lite under den nivån för att plattan inte ska suga så mycket?

Tack för svar!

Ok ja jag antar eftersom dom gjort jobbet från början så är det nog bäst att vara noga med att pumpa bort vattnet!

Blir det någonsin torrt i gropen?

corre skrev:
Blir det någonsin torrt i gropen?
Nej aldrig, rinner till året runt.

Har en vattentunna på 200l som jag kopplar pumpen till på somrarna för att vattna med. Och den går att fylla nästan 3 gånger från tidig morgon till sen kväll, så skulle gissa att det rinner till ca 800l per dygn.

Redigerat:
Låter som den behövs så :P Eller så finns det någon läcka på inkommande matning till huset.

Hur har grannarna det? Dom borde märka av högt grundvatten också.

corre skrev:
Låter som den behövs så :P Eller så finns det någon läcka på inkommande matning till huset.

Hur har grannarna det? Dom borde märka av högt grundvatten också.
Ja området är känt för att ha hög grundvattennivå, många som sagt att det aldrig skulle byggts källare här. Alla har inte pumpgrop dock, men många som har problem med väldigt fuktiga källare vilket jag faktiskt inte har. Så som du säger behövs den nog :p

Redigerat:
Kom på att jag gjorde den här tråden för några år sedan. Pumpar fortfarande bort vattnet men börjar bli trött på det. Vibrationerna fortplantar sig i grunden och man känner av det var man än är i huset. Har även bytt pumpar flera gånger för att de går sönder eller fungerar dåligt med att stängas av automatiskt så de kan stå och pumpa torrt i flera minuter.

Har frågat flera vvs-kunniga men ingen kan svara på om pumpen verkligen behövs för att tömma gropen eller om det räcker att det rinner bort av sig självt när det nått en viss nivå.

Någon som har fler idéer hur jag kan göra?

Jag har samma lösning. Undrar om ni fått någon lösning/svar på om man gör brunnen/gropen djupare om det hjälper att hålla bottenplattan på huset torrare?

Hhhhh Hhhhh skrev:
Jag har samma lösning. Undrar om ni fått någon lösning/svar på om man gör brunnen/gropen djupare om det hjälper att hålla bottenplattan på huset torrare?
Nej har faktiskt inte undersökt det närmre. Vet inte riktigt vilken yrkesgrupp som skulle kunna svara definitivt på det.

Men jag kör fortfarande pumpen och har bra klimat i källaren, legat på 55% luftfuktighet genom hela denna blöta vintern trots originaldränering från -68. Så det kanske gör någon skillnad?

Ja, jag undrar om någon vet hur dessa lösningar fungerar, och hur man gjorde på 30-talet. Man har nog inte exakt samma lösning idag. Vill ju veta hur det ser ut bakom och under gropen......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.