Vatten & Avlopp
Alexstobe: Det här är min tanke från befintliga varm/kallvatten 15mm kopparrör. T-koppling från dessa 2 kopparrör till 1,5 meter 15 pex in i "pannrummet" som är vägg i vägg med badrummet. Bryta av med ballofixer innan fördelare för att sedan gå ut i badrummet med 3 kalla och 2 varma 15 pex. Är det någon som kan hjälpa mig med en shoppinglista för detta?
Matscb: Har exakt samma problem. Hittade du någon leverantör?
Fotografen: Med varmvattencirkulation slipper man spolandet, men det går åt en aning mer med ström. Annars är det en avvägning plats/installationskostnad/driftkostnad.
TechChad: Det här är nog första gången jag ser någon citera sig själv i forat!(y)
Josth: Finns nya ersättningstermostater att köpa: https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2990/
bobman: [citat] Okej. Det är nog tyvärr samma jobb när man än gör det. Dock kan det väl kännas bättre att göra det nu och se att allt är ok, än att börja greja med rören under nyrenoverat badrum. Men slarvas det inte med fastsättning av rör så borde det inte vara något problem.
sven-göran lindmark: När det gäller golvbrunnar så bör sådana bytas som är äldre än 1990 enl GVK (Golvbranschen) oavsett gjutjärn eller plast. Försäkringsbolagen lutar sig på branschkompetensen. När man pratar om brunnsbyten och ledningsbyten är det viktigt att direkt ange om golvet är utfört i betong / platta på mark eller ett träbjälklag ovan krypgrund. Detta oavsett om brunn och ledning är i
KristoferL: [citat] bra idé!! Tänkte inte ens att sån också kan funka! Tack!
Alexunden: Jag tänker 20mm på grund av avståndet. Men folk säger att det kan ta lång tid att få fram varmvatten. Vad är lång tid tror ni?
Demmpa: Hur ser resten av avloppet ut? Det finns lite olika adaptrar, tex https://www.purus.se/produkter/produkt/adapter-universal-131620/ Eller tex, https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/tillbehor-inomhusavlopp/purus-3003053982-anslutningssats-for-disk-och-tvattmaskinsavlopp-2360286 samt en liten grövre slangbit.
Glad @mator: Tack för tipset, skall kolla upp det, 2 komponentslim då eller? Annars ringde jag en kompis som kommer med en elsvets imorgon, tror det är effektivast att lägga en svetsfog över.
Raggarn84: Någon som vet om pipelife stilla 2.0 https://www.pipelife.se/bygg/vvs/stilla.html Är godkänd i pannrum? Det står något om brandklassad el60 men kan inte sånt..
jim_b: Tack för tipsen om silarna! De var så igensatta så det är ett mirakel att något vatten öht tog sig igenom, haha! Efter en ordentlig rengöring är det bättre tryck i duschen, det är i alla fall jämnt tryck mellan kallt och varmt. Misstänker att om jag ska få ännu bättre tryck måste jag nog byta blandaren, framförallt mtp. hur smutsiga silarna var.
Hobby Bob: [citat] Hur gick det med det här, fick du till det? Har ev en liknande utarmning framför mig:rolleyes:
_Julius: Perfekt, var lite orolig då diskmaskinerna endast har extra utrymme nertill så att det kanske var den enda normala praxisen att man drog allt undertill. Tack så mycket för svaren allihopa, skönt att veta att man kan gå vidare utan några konstigheter, håller tummarna för att besiktningen går bra och att Ikea någonsin får in några fler lådfronter så att allt slutar se halvklart ut.
Kegel: Tack för kloka svar! Rören är ju lagom långa så jag är inte så sugen på att såga av dem. Det står conex på den befintliga klämringskopplingen, men på den på nya blandarens mutter står ingenting. De har ju samma utseende, så det kan ju vara samma. Borde jag klara mig med en conex-förminskning i så fall?
Tompafix: [citat] Om du tar bilder och mått så kan du garanterat få hjälp här på forumet med det :D. Lite verktyg har du väl kanske.
Anonymiserad 168520: Är andra sidan av väggen också inomhus eller är det bara denna sidan som ska fixas? Det ser ut som att röret kapades väldigt långt in i väggen och skarven då är i väggen. Det är inte bra att dölja skarvar. För att föra det lättare för framtida behov skulle jag använt en https://www.clasohlson.com/se/Rörisolering/p/Pr441375012 Runt röret och tryck in så långt i hålet som det
Jonit: [citat] Det kan jag förstå att även de enklaste problem kan vara ett jätte problem som man helt enkelt förbiser pga. Rådande situation, och ett till synes litet problem gjorde så att fler kan felsöka sina avlopp med hjälp av alla här inne som verkligen har lagt manken till och delat med sig av saker som en annan aldrig ens skulle tänka på. Tur att det va ett minimalt problem för att
Satsuki: Så det är alltså inga problem med inkommande vatten, utan problemet tycks finnas i huset. Innan ni börjar beställa analyser hade jag pratat med den som gjort rörinstallationerna och pratat med evt grannar. Be också bekanta komma över och prova vattnet och beskriva lukt/smak för att få ett mer objektivt utlåtande.
Åsa Lund: En vaktmästare inom allmännyttan där jag jobbade innan rådde hyresgästerna att diska med Yes. Det gjorde stor skillnad på mängden stopp enligt honom. Plus att torka ut stekpannan med hushållspapper först innan den diskas
SimonAM: Vi har en garderob i hallen där det tidigare varit en toalett. Avloppet till WC är nu igengyllt med någon typ av betongliknande material. Tror ni detta avloppet kommer gå att "öppna" och använda igen? Anledningen till att jag vill veta är att vi ska fixa till garderoben (som fortfarande ska vara garderob), måla om, lägga nytt flytspackelgolv, nya hyllor osv. Om det inte går att använda
SebastianA: [citat] Status såhär 1,5 år senare. Står huset kvar? :rofl: Har precis haft håltagare på besök som gjort två 225mm hål för genomdragning av ventilation från källare till krypvind via markplan. Fick sån jäkla magknip när det slog mig att bärigheten såklart kan ta skada. Enligt elektrikern som var på plats för att fixa om elen sa att det var ett gediget jobb på bygget med
Samleh: Hej, Vi är i startgroparna och skall bygga hus. Vi kommer ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp. Hur länge har ni fått vänta från ansökan till besked? Samt hur länge har ni fått vänta från ansökan tills allt är inkopplat o klart?
DrKron: Tack för alla kloka råd! En avstängningsventil låter som en bra idé. Precis, helst så undviker jag både den första och sista gången :-)