J
jonaserik: Lägg en massa isolering, gamla mattor och annat samt mycket snö på det på marken där slangen går ut minst 1 - 1,5 meter ut, strax utanför lilla huset. Du kan ha fläkten på lågfart och inte max värme , kanske på en skala 1 - 10 ca 4 så räcker det säkert, värmen går då ut genom marken och vattnet i slangen innan det dyker till djupare nejder.
24 svar · 4,2k läst
·
H
Hallerudsbo: Beror på hur det ser ut med. Går den helt oisolerad? För att ordna det så kanske isolering av slang eller rör vore bra? Hjälper det ju på med värmekabel med.
5 svar · 1,9k läst
A
A14: [citat] Tack för länken. Där fanns all info, och mycket mer!
5 svar · 4,0k läst
·
Z
Zachtionman: Vi har en borrad vattenbrunn i ett uthus. Gammal pump som säkert är 40-50 år nu. För två dagar sedan så stod en dörr vidöppen över natten och det var -15°C så frostvakten pallade inte med kylan och ledningarna frös. Igår lyckades vi få hit en VVSare som tinade upp ledningarna med ånga och vi fick åter vatten i husets alla kranar. Bara en timma efter de åkte iväg så gick
0 svar · 1,6k läst
Danfro
Danfro: Hej, Jag har en annan tråd om vårt avloppsrör som har sjunkit på mitten under plattan. Istället för att posta denna fråga i den tråden (riskerar att försvinna i mängden) gör jag det här. Finna det någon tjänst att hyra in som kan analyserar utrymmet under plattan, typ röntgen, ultraljud eller liknande? Jag skulle villja se om det finns något utrymme mellan platta och avloppsrör.
0 svar · 777 läst
F
falkn: Alla produkter kan ju gå sönder. Har själv aldrig haft problem med några tapwell blandare och har haft flera stycken i många år. Även den modellen du haft fast min var svart. Ett generellt tips är att montera avstängningsventiler under diskbänken och kanske även investera i en vattenfelsbrytare för att undvika stora skador vid läckage.
1 svar · 8,2k läst
A
arasmus: Vi har inte gjuten platta, tror jag, utan betongelement som det är gjutet ett lager ovanpå. På det stor hela tveksam kvalitet på de här husen :) Är det ändå en bra idé att bila bort hela golvet?
3 svar · 4,2k läst
janwide
janwide: Men, som någon redan sagt, leta upp en renslucka nedströms i systemet, så att du spolar bort skiten nerifrån från och uppåt. Annars blir det nog väldigt svårt.
8 svar · 9,2k läst
P
Anonymiserad 255302: Tack, kollade lite på det o nu en andra gång och lutar nog åt Vattete, verkar enkelt, smidigt och flexibelt. En grej bara, där de monterar med enkelgipsskiva i filmen, monterar man kopplingen innan man montersr skivan på vägg? Man vill väl först montera allt i väggen, sedan sätta gipsen?
12 svar · 8,5k läst
J
Jensberglund: [citat] Ja! Visst kan det vara så i den här kylan. Men hur felsöka var den isproppen sitter? Eftersom det inte åker ut vatten till höger till trädgårdsslangen men tryck i hydroforen så finns det ju inte så lång sträcka det kan ha bildats en ispropp i? [citat]
2 svar · 1,7k läst
·
J
Jeppson: Det är 160cc. det där kan vara nåt som passar, tack
2 svar · 1,8k läst
·
T
Thermacell: Jag kontaktade Purus och fick detta svar: Hej, ''Den första är Jafo brunn. Den andra är på en P/50 L, RSK nr 7113716. Utgången från vårt system. Den tredje bilden är på en Purus Delta Nova, RSK nr 7113601.'' Skriver det här utifall att det är någon annan som söker svar.
1 svar · 2,4k läst
·
T
tergo: [citat] borde gå att hänga upp med strips + krok eller tex BYGEL FÖR AVLOPPSSLANG (bauhaus.se) orsaken till att slangen skall hängas upp är att om det blir stopp i vattenlåset så är risken att vattnet rinner ut genom diskmaskinen
14 svar · 3,9k läst
·
T
tanaris: [citat] Jag hade en tvättställsblandare av samma modell, väldigt trög och det hjälpte inte att smörja. Efter byte av insats blev det hur bra som helst. Tror inte det är konstruktionen du ska gnälla på, utan underhållet.
6 svar · 1,5k läst
·
S
Stego1: [citat] Jag vet att det går att relina avloppsrör, men det kanske bara gäller stålrör.
20 svar · 44,6k läst
·
L
Lars-olov Jonsson: Det finns att införskaffa, har sökt efter tsk nummer men det finns, ta med pipen till en rörfirma så fixar dom en ny till dej
10 svar · 6,7k läst
·
P
Patzie: Tjena, en fråga till er som kan. Är det standard mått på skålar till väggfixturer? Exempel kan man ha en skål från ifö på en geberit fixtur eller är de märkes specifikt? Mvh Patrik
0 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Kul att det passade :D
8 svar · 3,0k läst
·
A
ACJ1966: [citat] Ja tack för tips, får prova det.
21 svar · 6,6k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Nej, man sätter en bygel istället för två proppar så att man inte bryter slingan.
26 svar · 6,0k läst
·
Belmlu
Belmlu: Förstår att svaret på rubriken blir ett ”det beror på..” men hoppas kanske kunna få en fingervisning om det är värt som total novis läsa in sig på för göra egen åtgärd eller ta hjälp av VVSare. Är det packning som är lite sliten eller kanske något annat som gör att det droppar? Bara Garderna-adaptern som behöver bytas? Droppandet har tilltagit med sjunkande temperaturer.
0 svar · 1,4k läst
·
R
Raggarn84: Är det någon som vet ifall Pipelife Stilla 2.0 är godkända att ha i pannrum? Har gjutjärn hemma med en onaturlig böj (mer än 90graders) och med jämna mellanrum så blir det stopp där. Har en plan att någon gång i framtiden så bila upp golvet i pannrummet och byta (röret kommer upp i pannrummet och går bak pannan utanpå, så går ej att gipsa trumma). Men har förstått att man inte
0 svar · 531 läst
G
Gabbe1: Gammal tråd jag vet. Men om man monterar skåpet i ett badrum som har 15 plywood + 13mm gips + 1mm våtrumsmatta så bör det alltså bli snyggare att frångå LK:s instruktioner och montera skåpet 14mm framför reglarna? Då kommer luckan ligga tätt mot skåpet (luckan bygger 15mm inåt).
7 svar · 6,8k läst
·
A
Ateljeduvan: Som jag har läst, så får inte inkommande vattenrör komma upp från golv och inte skarvas dålda i vägg. Min fråga är nu, hur jag på enkelt sätt kan få ett snyggt slutresultat? Kan jag ändra om så rören i stället kommer ut från vägg? Som ni ser är de nya rören inte så långa. Huset är byggt 1945 och har stomme av trä. Så finns inget "hålrum" bakom träplanken i väggen, för
0 svar · 1,8k läst
·
P
PochM: [citat] Ah, tack för svaret. Det blir ju väldigt mycket billigare och inte hela världen om man vill göra om om några år. Elen i ladugården är nydragen med nya kablar, uttag och elcentral. Elcentralen är på andra sidan ytterväggen.
4 svar · 1,6k läst
J
johnhenriksson: [citat] ja funderade på det också, är iaf en kortsiktig lösning!
3 svar · 3,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Riktigt cool gammal kran, den skulle jag vilja ha. Du kanske ska ta hjälp, jag gissar att det kan skilja på gängor och storlek, och har man då stängt av vattnet och inte får ihop det är det ju inte kul. Men kan du stänga av detta separat utan konsekvenser ta med den till en butik så får du rätt saker med hem.
1 svar · 1,2k läst
·
T
TDHERSTAD: Hej! Det är för att det gjordes idag. Jag får be firman att ta fram ytterrören och antingen skarva på en bit ytterrör och återställa taket eller knacka bort så mycket som behövs vilket skulle göra taket mindre plant. Tack för alla bra svar! /Tomas
5 svar · 4,8k läst
·
A.Forsberg
A.Forsberg: [citat] Tack för tipset med gängtejpen! Jag testade att sätta på ett färskt exemplar av konan ( det som ska sitta i röret antar jag, agerar som klämring + stödhylsa i ett? ), och utan gängtejp på pluggen. Funkar toppen! Sitter tätt än så länge i alla fall. Ska kolla baljan imorgon och se om det håller innan jag klamrar fast röret :) Detta var lösningen på problemet alltså:
16 svar · 5,4k läst
·
H
HEA240: Två år senare har jag samma fundering men har då hittat följande lösningsförslag. Kulventil för kopparrör och plasthylsor för kompatibilitet mot PEM-slang. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/pem-system/pem-koppling/plasthylsa-vatette-1217-pe/p-821438-821441 https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ventiler/kulventil/kulventil-vatette-fullflode/p-1022607-1022611 Detta verkar vara
8 svar · 11,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.