Hej! Vi köpte huset för strax över ett år sen och då såg vi inga såna här lagringar (misstänker att dom skrubbat bort det). Men min fråga är: varför blir det så här? Vad kan vi göra åt det? Och tillägg är att badrummet blev renoverat för 5 år sen, är det något som täcks på garantin från firman på jobbet de utförde? Känns som att det uppstår från läckage? Med vänlig hälsning, Rebecca
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Läckande koppling(ar). Om det är korrekt utfört så borde det gå att dra åt muttrarna och få stopp på läckaget. Men har ni otur är det rör som egentligen kräver stödhylsor, och dessa utelämnats, då blir det bara värre om man rör i kopplingarna. I så fall måste man byta rören också. Been there, done that...
Microläckor, kanske det inte finns stödhylsor i dom kromade rören och ev rätt mängd med lin på gängade delarna, det som är på väggen, kommer det från kopplingarna mellan blandare och väggfäste. I bland går det att dra muttrarna 1/8 dels varv till, annars isärtagning och montera om.
Kan man kolla om där är stödhylsor i? Utan att förvärra situationen?J jonaserik skrev:
om man bara drar åt lite till, blir det en situation att det börjar läcka mycket då eller att man bara ser att det inte hjälpte och att man då bytar rören? Eller finns det risk att det kommer börja sippra/forsa?H hakfre skrev:Läckande koppling(ar). Om det är korrekt utfört så borde det gå att dra åt muttrarna och få stopp på läckaget. Men har ni otur är det rör som egentligen kräver stödhylsor, och dessa utelämnats, då blir det bara värre om man rör i kopplingarna. I så fall måste man byta rören också. Been there, done that...
Inge risk att det börjar forsa men fortsätta att puttra lite, att se om det finns hylsor i. blir till att stänga av vattnet och lossa en mutter, brukar synas om det har blivit en stor midja på röret ( ihopklämt ) med hylsa i så blir det inte mer än liten midja. Syns det inte så måste man koppla bort allt som är på rören och kika i röret, då syns om det sitter en hysla i.. Prova med att dra 1/8 dels varv så kanske det blir tätt. Det gröna på rören får ni bort med en skotte från diskbänken. På vägg vet jag inte
Tack för svaret! Ska testa imon och se hur det ser ut! Vad menar du med skotte?J jonaserik skrev:Inge risk att det börjar forsa men fortsätta att puttra lite, att se om det finns hylsor i. blir till att stänga av vattnet och lossa en mutter, brukar synas om det har blivit en stor midja på röret ( ihopklämt ) med hylsa i så blir det inte mer än liten midja. Syns det inte så måste man koppla bort allt som är på rören och kika i röret, då syns om det sitter en hysla i.. Prova med att dra 1/8 dels varv så kanske det blir tätt. Det gröna på rören får ni bort med en skotte från diskbänken. På vägg vet jag inte
tack! Ska testa imorgon och se vart det läcker, men kan man se om stödhylsa fattas genom vart det tränger ut vatten?HasseTeknik skrev:
då förstår jag, kommer skriva svar här imon om hur det ser ut, vart exakt det läcker ifrån, frågan är dock om det inte bara är att de har spänt dåligt. För när jag tittar runt så är det på fler ställen längs med rören där det finns denna missfärgningen. Dock inte lika kraftigt då det inte har runnit utan blivit lite grönt/blått runt kopplingarna. Tänker att man kan väl inte missa att sätta stödhylsa på minst 6 ställen?HasseTeknik skrev:
ska kolla med pappret så att vi ser vart det kommer ifrån och prova att spänna. Hjälper inte det så får vi montera loss och kolla hylsan. Återkopplar imon om hur det går.J jonaserik skrev: