S
Samleh: Hej, Vi är i startgroparna och skall bygga hus. Vi kommer ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp. Hur länge har ni fått vänta från ansökan till besked? Samt hur länge har ni fått vänta från ansökan tills allt är inkopplat o klart?
0 svar · 913 läst
DrKron
DrKron: Tack för alla kloka råd! En avstängningsventil låter som en bra idé. Precis, helst så undviker jag både den första och sista gången :-)
7 svar · 3,7k läst
·
T
Tottomannen: Jag har ett par 12mm Vatette-kopplingar från tidigt 80-tal som jag vill proppa. Har de bytt dimensioner någon gång under årens lopp eller funkar det med en sådan här tillsammans med nya muttrar? [bild]
0 svar · 811 läst
·
F
fuentes: [citat] ja alltså det är mycket järn i vattnet. Har inget filter.. så egentligen känns det som att jag bör sätta in ett filter, byta VVB, och byta varmvattenledning efter VVB. Total stamrenovering känns det inte ekonomiskt läge för ;) tack för svaren hittills!
4 svar · 9,0k läst
·
S
StorBagaren: [citat] Såg att Bauhaus hade sammalika, ska åka och kika imorrn! Inte helt omöjligt med den större ringen kanske, ska ju täta 118mm. Om min nu är 130 yttermått känns ju inte 125 innermått allt för avlägset, och 7mm kanske ringarna sväljer... ;) Återkommer imorgon om det löste problemet, så kanske en framtida hemmapulare kan ha nytta av samma!
6 svar · 5,0k läst
·
P
proffsrik: Jag vågade mig på biltemas kopplingar. De tillverkas av allgain och känns rejäla. http://www.allgain.com.tw/product/13357.html Det är ju klart att det blir en liten kant, men det borde väl bli samma för fernco. Ställ upp dina WC på full spolning även på lilla knappen så är du tryggare. Vi har gott om vatten på de flesta håll i Sverige.
11 svar · 3,5k läst
·
Erik-R
Erik-R: [citat] Nej tyvärr är det ett T rör. Borde kanske varit en bättre vinkel
17 svar · 4,0k läst
·
K
Krux: Det blev en Metro therm emalj . Är lite anti nibe . Har en luft luft pump från nibe som bara strulat och bemötandet från nibe har varit extremt dåligt
6 svar · 1,8k läst
P
petlin90: [citat] Tvättstuga.
4 svar · 1,5k läst
·
M
Matheus11: [citat] Kanske bättre att ta bort böjen och gå rakt upp istället? Frågar mig varför man gjorde en böj egentligen.
2 svar · 949 läst
·
Kris_Ande
Kris_Ande: Bumpar tråden och hoppas på svar. Kan förtydliga att jag letat runt och hittat exempelvis järnfilter på jula, men undrar alltså om jag behöver ha ett speciellt märke till just det här huset?
1 svar · 980 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag föreslår att du läser branschreglerna som du hittar på Säker vatten och GVK.
1 svar · 1,5k läst
·
I
ImseVimse: Jag har problem med partiklar i dräneringen från en syrepressare (syreaktivator, luftpelare, luftblandare). Det är en Emwa SP-66 syrepressare som är installerad mellan ejektorpump och hydrofor. Den är installerad enligt Fig 2 i bifogat info-blad med en skillnad - dräneringsslangen (11) är ansluten till den nedre 1"-anslutningen på syrepressaren och ej den nedre. Det problem som jag har
0 svar · 2,6k läst
·
M
Markku74: [citat] Ja, det ser så ut. Det är lika bra att dra nytt när man ändå river upp golvet, 2 av rören ska ändå bort då dom använts till en gammal bidé. Tack för input.
2 svar · 1,8k läst
·
S
SteffeM: Hej, En uppdatering, efter ha pratat med leverantören av kalkmassan så sa dom att det kan lukta lite "akvarier" en stund då det är malda musselskal. Så efter ytligare någon dag så försvann lukten, pH ligger på ca 8 så det verkar funka bra. Nästa gång skall jag ringa innan jag plockar ner och rengör en extra gång :) Nu har det varit i drift i ca en månad och ännu ingen
5 svar · 2,5k läst
·
C
CHUL: [citat] Jo, där är jag med på. Har redan diskvalificerat den typen av isolering.
7 svar · 2,9k läst
T
Tompafix: Det ska finnas en insektsskruv under omkastarknappen som du först skruvar av.
3 svar · 2,2k läst
·
L
lostinsweden: [citat] https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-universal
5 svar · 7,6k läst
·
J
jonaserik: [citat] Eftersom det fordras en backventil, så är frågan då behäftat med ett svar. Kommer självtrycket att öppna upp fullt på den. Ingen kan svara på det förrän det monterats, Det är inget avancerat bara ett sätt att få det att fungera med eller utan pump. Och det avgör TS som frågat efter en lösning för sitt duschande.
12 svar · 5,6k läst
·
Elmgrenen
Elmgrenen: [citat] Ja det var precis detta! Kaliumpergmagnat, han hade lämnat en handskriven lapp i massa dokument vi fick. 30g till 10L vatten. Kanske blandade ihop att det var först när vattennivån nått 10L men fyllde på enligt instruktioner och nu är järnsmaken borta. Stort tack för engagemanget och all hjälp jag fått :)
6 svar · 9,5k läst
·
H
Herrgiden: Hej! Jag har nyligen dränerat och har nu ett avloppsrör i plast som går ut genom resterna av ett gjutjärnsrör i källarenväggen, ut vidare i trädgården och på kommunala avloppet eftersom vi i samband med dräneringen bytte avlopp och inkommande vatten. Killen som grävde sa att man kan täta med betong i genomföringen och rörisen säger fogskum, jag tror inte det finns någon manschett
0 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Ska vi göra en liten utvikning på ämnet morronfika så är tiden 9-0930 icke-arbetstid i byggsvängen, den sk byggfrukosten.
19 svar · 10,6k läst
·
vvsavlopp
vvsavlopp: [citat] Var lite extra noggrann att kolla efter eventuellt läckage på dom där 16x15 delen. Ibland tycker jag dom är lite väl känsliga och det kan krypa igenom nån liten droppe efter ett tag. Fastän man är precis lika nogrann och förutsättningarna är likadana som dom tidigare gångerna.
9 svar · 4,0k läst
·
Z
zoureen: [citat] Antar att du menar en sån här: https://www.lkarmatur.se/sv/produkter/backventiler/528-patronbackventil-_66660104.aspx
4 svar · 1,1k läst
S
Sorker: Okej, tack ska ni ha nu kan jag andas ut!! :)
8 svar · 1,4k läst
·
P
P-son83: Tack!! Allt annat jag hittat har varit M28x1.5 men denna var M28x1.0 enligt spec på annan sida. Så den och en 90 graders vinkel är beställt, så ska vi nog kunna duscha tjejens hund till nästa helg Det har varit ett stort bekymmer att jag saknar handhållen duschslang
14 svar · 4,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du har nog en WC-stos som sticker upp ur golvet, det var standard förr. Köp en passande gummimuff som passar på den så ska det nog gå att peta i en stump vanligt 110 mm rör som din exceterstosen passar i. Eller kanske enklare, köp en ny excenterstos som passar i en WC-stos. Denna t ex anges passa:
1 svar · 2,3k läst
·
J
Jockeh90: Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet med min sambo. Direkt när vi flyttade in så luktade det avlopp i badrummet varav det visade sig att vattenlåset var gammalt och behövdes byta. Under tiden jag höll på med detta så upptäckte jag konstigheter i brunnens konstruktion som jag vill stämma av med er som har lite koll. Har laddat upp lite bilder och har egentligen följande frågor:
0 svar · 878 läst
·
B
ByggareBåb: [citat] Jag har inte möjlighet att brotscha så om någon har tips på billiga köksblandare som passar (med eller utan z-rörskruvar) så är jag fortfarande intresserad av tips.
9 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.