Byggahus.se

Dagens loser - fogskum i avloppet

1. D
    Medlem Nivå 4
    110mm skjutmuff och lite rör är det du behöver.
    Möjligtvis köper du 2 muffar alternativt att röret du köper har en muff i endan.

Om du är osäker vart du ska kapa så kapa tröret i mitten. Ta bort det sen tror jag det ger sig själv hur du ska koppla. Smörj bara ordentligt med siliconspray så du får lossa grejerna om det blir fel och rengör väl från ev sand. Kommer det sand mellan gummiringarna och röret kan de sitta väldigt hårt om du ska loss med någon del.

Viktigt är att skjutmuffen monteras rätt!

Redigerat 4 nov 19:01
  2. UffePlåtis
    Medlem Nivå 1
    Är ingen rörmokare men det finns muffar utan stopp i mitten som går att trä på röret å sedan dra tillbaka över skarven på röret. T-korset är nog bara att såga sönder med fogsvansen eller nåt å det verkar vara muff/nippel i båda ändar så en rörstump å en muff. ta isär så ser du vad som går åt.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 4
    Muff utan stopp= skjutmuff
    Jag är rörmockare! ;-)

4. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle nog inte ta fler "tips" i forumet om jag råkat ut för samma sak. :)

5. M
    Medlem · Nivå 9
    Imponerad över vilken avslappnad attityd du har inför problemet. Själv hade jag.......blivit arg. Jag har en del att lära av din copingförmåga.(y)

• Laddar…
  6. G
    Medlem Nivå 5
    Med tanke på att detta skall ligga ingjutet i (antagligen) många decennier och jag har ingen aning om hur avloppsrör kopplas kommer jag ringa en rörmokare. Dessutom funkar ju avloppet just nu, och jag kan diska... Rätt bra som ensamstående pappa med två ungar som förbrukar ett oboy-glas i kvarten. Det är säkert väldigt enkelt att koppla, men jag blev lite skrämd av VVS för tillfället :)

Tänker be rörmokaren ta bort tre radiatorer i källaren och satsa på en luftvärmepumpslösning istället (att ha på fjärrvärme där nere är inte försvarbart). Då kostar nog inte den T-kopplingen många kronor att byta ut.

Mockaren får byta ut gjutjärnsbrunnen i tvättstugan också innan jag lägger klinkers. Om jag bilar ut innan så borde det inte bli så dyrt hoppas jag. Jag kör med Biltemas bilningsmaskin, funkar kanon (har inget annat att jämföra med dock)

• Laddar…
  7. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Jag tror att jag just sett bevis på att det finns folk som gillar fogskum mer än jag...

• Laddar…
  8. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Det där lagar du snabbt med fogskum ;)

Bara att be om råd och inse dina begränsningar är ju en stor början. Och att erkänna att felet var ditt och inte Byggahus
    Ta hjälp med VVS och el så ska du kunna klara av resten av dina husprojekt galant :)

9. B
    Medlem · Nivå 9
    Så går det till att bli mannen som gör det han ska!
    Klokt och du lärde dig att aldrig använda skum eller fogmassa o betong utan att veta hur du säkrar att det inte läcker eller lossnar!

När man håller på med skum måste man veta hur det fäster och hur det härdar så att det inte droppar rinner innan det härdar!
    Vanligaste problemet är fel temperatur inte skakat burken blandad rätt

Ett bra knep är nät och skruv för att se till att skum hamnar där det ska
    Bottenlist när fogmassa silicon ska bli mekaniskt formad o placerad rätt
    Ordentligt byggd och hållfast tät form för betong

Nu dags Göra klart projektet... tack för ett bra exempel på verkligt projekt

• Laddar…
  10. D
    Medlem Nivå 2
    Vilken skatt! Har missat den. Tack för tipset! Läser nu och skrattar högt. :rofl:

• Laddar…