Hej,

Har följande vattenpump i vårt fritidshus.
Efter att vi varit i huset en dag eller så slår strömmen ifrån. Den slog bort imorse, och efter jag satte igång den slog den bort igen efter ca. 30 minuter.
Det ser ut att vara någon sorts beläggning på kablarna (se bild) kan det ha med detta att göra? Eller troligen något annat?

Väldigt novis på allt som har med vattenpumpar att göra...

• En nergången vattenpump i ett fritidshus med synlig rost och beläggningar på kablar och metallytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk komponent till vattenpump med beläggning på kablar i ett fritidshus.
    Skapa konto
  • Vattenpump med elanslutningar och beläggning på kablar i ett fritidshus, tecken på eventuella elektriska problem.
    Skapa konto
Vad menar du med " slog bort"? Var det tryckströmbrytaren, ev. motorskydd, säkringen eller jordfelsbrytaren, som slog ifrån? Hur fungerar pumpanläggningen för övrigt? Slår pumpen av vid uppnått Maxtryck eller går den hela tiden? Om den går väldigt mycket, så kan det tyda på att något är igensatt. Om den slår till och från för ofta, så tyder det på att det fattas luft i hydroforen.

Det var tryckströmbrytaren (strömbrytaren till pumpen som finns på väggen). Vi har inte varit här så mycket så vet inte hur den brukar göra normalt... men det verkar som den slås av med jämna mellanrum. Om det sker vid maxtryck eller ej vet jag ej. Men den verkar nå maxtryck, vattnet fungerar ett tag och sen slås strömmen av. Hjälper det med fler bilder? Detta är tyvärr helt nytt för mig så vet inte om jag förklarar rätt.

Om vi då till en början gissar på att det är ett motorskydd.
Prova att vara vid pumpen och kolla hur länge den går efter tillslag ( öppna en kran och låt trycket sjunka tills den startar och stäng sedan kranen). Om den går en mycket kort tid och bryts av tryckströmbrytaren ( på bilden), så har du säkert för lite luft.
Många korta start/stopp ger överlast och motorskyddet löser ur.

S
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Prova att vara vid pumpen och kolla hur länge den går efter tillslag ( öppna en kran och låt trycket sjunka tills den startar och stäng sedan kranen). Om den går en mycket kort tid och bryts av tryckströmbrytaren ( på bilden), så har du säkert för lite luft.
Vilket överkast tänkte du på? Sängöverkastet? (Skojade bara)

S
J sandyoh skrev:
Det var tryckströmbrytaren (strömbrytaren till pumpen som finns på väggen). Vi har inte varit här så mycket så vet inte hur den brukar göra normalt... men det verkar som den slås av med jämna mellanrum. Om det sker vid maxtryck eller ej vet jag ej. Men den verkar nå maxtryck, vattnet fungerar ett tag och sen slås strömmen av. Hjälper det med fler bilder? Detta är tyvärr helt nytt för mig så vet inte om jag förklarar rätt.
Vilket trycka har du i hydrofortanken? Om systemrtvatit tömt under vintern behöver man ju fylla på luft.

J sandyoh skrev:
Detta är tyvärr helt nytt för mig
Ok - en kort sammanfattning av funktionen:
1.Pump suger vatten från källa t.ex. en brunn.
2. Vattnet trycks in i en större behållare innehållande en luftkudde.
3. Trycket ökar genom att mer vatten pumpas in och luften komprimeras.
4. Det inställda frånslagstrycket uppnås och tryckströmbrytaren bryter strömmen till pumpen.
5. Vatten förbrukas och luften trycker ut vattnet ut i rören.
6. Vattentrycket ( och lufttrycket) sjunker ner till nivån, som är inställd som tillslagstryck i tryckströmbrytaren, som slår till strömmen till pumpen, som startar om processen från punkt 1.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag vet nog inte riktigt hur jag ska veta om det är tryckströmbrytaren som slår av den. Men jag gjorde som du sa och pumpen gick väl i ungefär 20 sekunder, men den funkar ju ändå nu (alltså jag behöver inte slå till strömmen på nytt). Det låter dock rimligt att många korta start och stopp är utlösande, händer bara när vi varit på plats ett tag och främst på kvällen när hela familjen löser av varandra i badrummet.

Bifogar en bild på där jag behöver slå på strömmen när den stängs av.

• En gammal ASEA tryckströmbrytare monterad på en vägg med kablar anslutna.
    Skapa konto
S Stego1 skrev:
Vilket trycka har du i hydrofortanken? Om systemrtvatit tömt under vintern behöver man ju fylla på luft.
Här är trycket, den har dock inte varit tömd under vintern. kan det vara luften ändå?

J sandyoh skrev:
Här är trycket, den har dock inte varit tömd under vintern. kan det vara luften ändå?
Här är bilden...

• Tryckmätare med skalor i kilogram per kvadratcentimeter mot en suddig betongvägg.
    Skapa konto
Ok - en kort sammanfattning av funktionen:
1.Pump suger vatten från källa t.ex. en brunn.
2. Vattnet trycks in i en större behållare innehållande en luftkudde.
3. Trycket ökar genom att mer vatten pumpas in och luften komprimeras.
4. Det inställda frånslagstrycket uppnås och tryckströmbrytaren bryter strömmen till pumpen.
5. Vatten förbrukas och luften trycker ut vattnet ut i rören.
6. Vattentrycket ( och lufttrycket) sjunker ner till nivån, som är inställd som tillslagstryck i tryckströmbrytaren, som slår till strömmen till pumpen, som startar om processen från punkt 1.
tack så himla mycket för denna pedagogiska förklaring, nu förstår jag i alla fall hur det hänger ihop.

Ser ut att vara ett motorskydd. Prova nu att tappa ur tills pumpen startar och kolla hur länge den pumpar innan den stoppar och hur trycket beter sig. Om trycket stiger mycket snabbt, så fattas det luft.

Ser ut att vara ett motorskydd. Prova nu att tappa ur tills pumpen startar och kolla hur länge den pumpar innan den stoppar och hur trycket beter sig. Om trycket stiger mycket snabbt, så fattas det luft.
Jag skulle väl säga att det stiger mycket snabbt, 15-20 sekunder. Men jag vet inte vad ”normalt” är. Vågar man sig på att fixa detta med luften själv eller för komplicerat?

S
J sandyoh skrev:
Det ser ok ut.

15-20 sekunder, ja, det är nog lite väl snabbt eller så har du en mycket bra pump.
Jag skulle nog prova att stänga av pumpen, stänga kranen för utgående vatten eller alternativt öppna en kallvattenkran. När trycket sjunkit till 0, så tömmer man hela hydroforen på vatten och släpper in luft i hela tanken. Stänger till allt och startar upp pumpen igen och ser sedan om det har blivit bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.