Vatten & Avlopp
PochM: [citat] Ah, tack för svaret. Det blir ju väldigt mycket billigare och inte hela världen om man vill göra om om några år. Elen i ladugården är nydragen med nya kablar, uttag och elcentral. Elcentralen är på andra sidan ytterväggen.
johnhenriksson: [citat] ja funderade på det också, är iaf en kortsiktig lösning!
Workingclasshero: Riktigt cool gammal kran, den skulle jag vilja ha. Du kanske ska ta hjälp, jag gissar att det kan skilja på gängor och storlek, och har man då stängt av vattnet och inte får ihop det är det ju inte kul. Men kan du stänga av detta separat utan konsekvenser ta med den till en butik så får du rätt saker med hem.
TDHERSTAD: Hej! Det är för att det gjordes idag. Jag får be firman att ta fram ytterrören och antingen skarva på en bit ytterrör och återställa taket eller knacka bort så mycket som behövs vilket skulle göra taket mindre plant. Tack för alla bra svar! /Tomas
A.Forsberg: [citat] Tack för tipset med gängtejpen! Jag testade att sätta på ett färskt exemplar av konan ( det som ska sitta i röret antar jag, agerar som klämring + stödhylsa i ett? ), och utan gängtejp på pluggen. Funkar toppen! Sitter tätt än så länge i alla fall. Ska kolla baljan imorgon och se om det håller innan jag klamrar fast röret :) Detta var lösningen på problemet alltså:
HEA240: Två år senare har jag samma fundering men har då hittat följande lösningsförslag. Kulventil för kopparrör och plasthylsor för kompatibilitet mot PEM-slang. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/pem-system/pem-koppling/plasthylsa-vatette-1217-pe/p-821438-821441 https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ventiler/kulventil/kulventil-vatette-fullflode/p-1022607-1022611 Detta verkar vara
Krypstocken: Tack Bytte termostat och ”kranöverdel” på lunchen idag. K
LnsLnsLns: [citat] Tack! Men tydligen var jag helt fel ute, för insatsen som ska passa Gustavsberg-kranen var helt fel. Istället ser jag att insatsen som sitter där heter DH02BD. Det leder mig hit: https://www.yoycart.com/Product/19522006596/ Det stämmer bra med hur den ser ut, men hittar absolut ingenting i Sverige om den. Vad är det för märklig blandare jag har? :)
hurru: Så jag sågade upp väggen lite och kommer åt röret. Det andra sitter kvar i blandarfästet. Nu måste jag förlänga det trasiga röret. Men hur? Har köpt flexibel slang men vet inte hur jag ska gå vidare.
Fyrre: Så här blev det: Fem meter värmekabel som skjutits in 2,5 m in i röret. Hittills har det fungerat. Testade innan utan värmekabel för några veckor sedan. Frös direkt och det började bildas en plugg.
Derbyboy: Jag kommer sätta 90-graders från liggande till stående. Kan inte se att det då skulle vara bättre med 2x45. Jag hade satt rakt ut och sedan eventuellt en box. Det beror dock såklart lite på förutsättningar, tex var i landet det ligger. Hur mycket isolering du har i trossbotten. Det är mer jobb om du ska gå igenom golvreglar för att sedan dra ut avloppet längre bort. I mitt fall hade
hydrolift: [citat] Tack, det var bra info med PEL. Får se om man vågar sig på en koppling utan stödhylsa då. Hittade med googling på PEL detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/koppling-till-pel-34-4-6mm-o-djupvattenpump.316590/#post-2977129 och då fanns ju även denna PDF från Beulco: https://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD%2001%206601%20Plastrorskoppling.pdf Fanns
Åsa Lund: Köp en modernare, begagnad, blandare. Med diskmaskinsavstängning till och med kanske?
snoooze: Så här såg det ut i den gamla. [bild] [bild] Verkar som impellern släppt från axeln.
oskar.valta: [citat] Lite tankar kring dina frågeställningar. - Bör inte vara några problem att gå ned bakom TM/TT med rören. Jag har mina bakom och det är inga problem. - Det finns möjlighet att ansluta badkarsblandare uppifrån. - Jag skulle inte vara orolig att dra kall- och varmvattenrören genom väggen oisolerade. Är det bara en tegelvägg kan inte den lilla fukten göra nån större skada. -
frbr: [citat] Tack så mycket! Ja, jag förstår att styrelsen behöver involveras. Jag var bara nyfiken på om det faktiskt går :)
useless: Sen är det väl kanske lite som Aftonbladet eller Expressen... Att jag valde Uponors rör beror helt enkelt på att LK's kostar nästan dubbelt så mycket. Valet av kopplingsdetaljer är mer en känsla jag har. Det är enklare att få tag på Vatette i de dimensioner jag behöver och det känns bäst att hålla sig till ett fabrikat... Jag kör även med Vatettes bockstöd, väggenomföringar
Håbbe01: [citat] Hej, Låter som en backventil pajat. Pump måste då pumpa allt hela vägen igen varje gång
Hennke85: [citat] Skulle inte rekomendera att sätta dit luftinjekror bara av den anledningen. Man förlorar en del i vattenflöde och tryck när man har en sådan. Vi var tvugna på grund av svavelväte i vattnet som dessutom gjorde att vattenfiltret för arsenik blev mättat i förtid. Luftinjektorn ska sitta mellan pump och hydrofor för att vattnet ska fortsätta att syresättas i hydroforen och
Leif i Skåne: Antingen läcker det under konan eller mellan fast del och konans yttre yta, troligen av det ”som varnades för” i installation anvisningen att man fått längsgående repor. Och i detta fallet är den kopplingen gammal. Jag har haft något gång samma problem och att man inte har grejer med sig för att kapa röret och sätta ny koppling. Två gånger har jag tätat hopplösa fall genom att
Mats-S: Kan inte exakta reglerna för VVS, men är det inte enklast att göra ett "blindutrymme" på väggen med alla rören. Det utrymmet måste givetvis vara åtkomligt för avläsning av vattenmätaren, men även för inspektion av rören. Kanske 2 spegeldörrar från IKEA som "inspektionsluckor" ? https://www.ikea.com/se/sv/p/vikedal-doerr-spegelglas-30023321/ Jag tror att det här blir en snyggare
tergo: troligen jag hittade denna passar blandare från 1/5-2010 > Köp Gustavsberg överstycke mängd-sidan - VVS home.se (vvsobadrum.se)
apcinso: [citat] https://www.byggmax.se/t%C3%A4tningstejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-sp-p21601
Pinglan_47: Åh, där ser man. Värt att testa det här oxå då. Tack för att du tog dig tid att svara!
mhoglund: [citat] Ja det säger min fru också. Så det stämmer nog. Men ändå blir jag lika kallsvettig när elräkningen kommer på vintern :D tack för svar! Blir att satsa på t.ex energiglas för att spara värme, och isolera golvet bättre mot grunden. Sedan uppdatera mot bätte värmepumpar när dessa lägger av
Zunken: Hej! Är dessa s.k blårör som är extra ljudisolerade även bättre isololerade mot kyla?
Anonymiserad 255302: Gammal tråd, men vad är det för planeringsverktyg du använt dig av där ovan @ankaon ? Någon annan som har något förslag på VVS-planeringsverktyg för att få fram en materialspec.?
Leif i Skåne: Kan du ta ett foto av pumpen och trycktanken så man kan se rördragningen, helst på en bild. En annan idé, du får detta fenomen om där är en ventil som är stängd på ledningen till trycktanken, Den finns där för att man skall kunna serva/byta tanken, men oftast så har man monterat bort handtaget för att den inte skall stängas av misstag och då lägger man kanske inte märkte till
jim_b: Inte konstigt att vi inte kunde få ljummet vatten, den var uppställd på max (vvb inställd på 75 grader). Nu står den på ca 20% och vi kan få ljummet vatten om vi vill men även hett. Tack!
Alexstobe: Det här är min tanke från befintliga varm/kallvatten 15mm kopparrör. T-koppling från dessa 2 kopparrör till 1,5 meter 15 pex in i "pannrummet" som är vägg i vägg med badrummet. Bryta av med ballofixer innan fördelare för att sedan gå ut i badrummet med 3 kalla och 2 varma 15 pex. Är det någon som kan hjälpa mig med en shoppinglista för detta?