Byggahus.se

Dagens loser - fogskum i avloppet

1. G
    Medlem Nivå 5
    Jag vinner troligtvis priset som dagens VVS-loser.

Skulle sätta igen fyra avlopp i källaren så jag satte pluggar av fogskum i varje vattenlås och fyllde dem sen med betong.

Efter denna operation var det nästan totalstopp i avloppet i det röret som kommer från köket. Eftersom jag inte hade en aning om hur rören gick i källaren så började jag bila upp vattenlås på vattenlås. Såklart var det det sista vattenlåset jag bilade upp som satt direkt på stammen (och där fogskummet hade gått in i röret.). Fick isär röret och plockade bort de jag kunde, men jag nådde inte allt med fingrarna. En del gled bara längre och längre in...

Och nu har jag totalstopp på riktigt och en fogskumspropp någonstans långt in i röret. Nu tar jag en öl och klappar mej på axeln för ett riktigt väl utfört arbete :seenoevil:

Vad gör jag nu egentligen?

2. Bösahus
    Medlem Nivå 6
    :D
    Måste ändå kunna klassas som ett dolt fel, va?

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  4. G
    Medlem Nivå 5
    Det var en blunder, men jag faktiskt rådet här på forumet att sätta igen med fogskum. En bit isolering hade varit mycket bättre!

Nu är det kanske inte jättevanligt att ett vattenlås sitter direkt anslutet till stammen, annars funkar ju rådet.

5. G
    Medlem Nivå 5
    Har insett att jag har två alternativ, spola ut det med högtryck eller bila upp hela källaren. Börjar med högtryckstaktiken. Finns en slang på Biltema som passar min högtryckstvätt

6. A
    Medlem · Nivå 9
    En rensmaskin med stålfjäder borde kunna äta sig genom lite fogskum.
    Finns kanske att hyra?

7. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Når du att spruta på det så har biltema ett medel för att tvätta fogskumspistoler det löser upp härdat skum sen är det nog en större mängd varmvatten som gäller

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Funkar det bra?

9. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Ta dit en spolbil så ”löser” dom problemet åt dig.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Fogskumsrengöringen funkar inte på härdat skum.

11. L
    Medlem Nivå 3
    Ta dit en spolfirma , så rensar dom röret till dig med kedja , problem löst :)

12. G
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 12
    Du skrev att det åkte längre och längre in, om det är rörligt så kör med dammsugarn :)

14. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    En dunk aceton? ;) Fogskumsrengöring brukar vara just aceton.

15. G
    Medlem Nivå 5
    Har tänkt tanken!