Hej hallå allihopa i denna förbannade coronatid...

jag har fått ett ryck att renovera köket ( efter musproblem i köket specifikt) och har valt med sambon att renovera halva köket till en början (så man fortfarande kan laga mat.)

however, jag har upptäckt och stört mig på detta rör som går som ett kontur-L kan man säga från diskhoskåp till det gamla handduksskåpet... vad ÄR det för nått?

detta är ett hus byggt på 60-talet men som nybliven vvsutbildad (ej lärling än i VVS tyvärr men söker febrilt) så är jag nyfiken på vad detta kan vara..

Min granne (som också är tidigare ägare av vårt hus) tror ev att det kan vara vattenkranen som sitter på utsidan men det tror jag knappast på med tanke på att den är varm (dvs VV) samt att tappen för den utomhus sitter mer åt höger sida ( i linje med fönstret som jag har ca 40 cm till höger).

vårt pannrum dock ligger närmre om man ser det så men fortfarande inte någon logik där heller då 1) ingen dragning in till pannrummet syns 2) dragnnigen i helhet?!

det som förbryllar mig mest är att den har en typ radiatorventil mitt på röret och en ratt (troligen avstängning ventil) sitter längst in i skåpet på röret...

någon som vet vad detta rör är till för om ens det är det? så jag vet hur jag ska gå tillväga med denna när väl renoveringen kommer på plats vid diskhon.
Gamla rostiga rör med en radiatorventil och ratt i ett köksskåp, misstänkt kopplat till varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet skåp under diskbänk med synliga rörledningar, inklusive ett L-format rör med ventil.
Skapa konto
Gammalt rör med kontur i form av ett "L" under diskbänk, med avstängningsventil och anslutningar, i ett 60-talshus.
Skapa konto

MultiMan
Är det inte en elementslinga för att värma skåpen/avlopp/vattenrör?

Mitt hus är så dåligt isolerat just där så om det är mer än -20C ute så fryser diskmedlet i bänkskåpet (men vatten/avlopp är omgjort och separat isolerat så inga rör fryser numera).

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
kan vara men den kommer försvinna oavsett och så får jag lösa isf frysproblemen senare.. däremot... vi bor i tegelhus (detta ligger dessutom mot den "varmaste" sidan av huset) så har svårt å se att det skulle vara för det.. men tackar för ditt svar!

hade du något liknande innan rören isolerades eller?

MultiMan
Troligen inte eftersom huset inte har element på vanligt sätt utan en kökspanna med 3 centrala element med självcirkulation, samt kakelugnar. VVS i kök och toalett var omgjort när jag köpte huset och jag kommer inte ändra förrän det ska bli nytt kök. Har samma gamla skåptyp som dina.

Edit: Så jag gissar, aldrig sett något liknande innan, men tycker det ser väldigt värmeslingeaktigt ut.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Troligen inte eftersom huset inte har element på vanligt sätt utan en kökspanna med 3 centrala element med självcirkulation, samt kakelugnar. VVS i kök och toalett var omgjort när jag köpte huset och jag kommer inte ändra förrän det ska bli nytt kök. Har samma gamla skåptyp som dina.

Edit: Så jag gissar, aldrig sett något liknande innan, men tycker det ser väldigt värmeslingeaktigt ut.
okej! men tack för dina svar!

Staffans2000
VVSNörden VVSNörden skrev:
okej! men tack för dina svar!
Jag har heller aldrig sett något liknande, men MultiMan har säkert rätt. Det kan inte vara något annat än en värmeslinga. Det finns såväl returventil som luftnippel.

Staffan

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är ett smalt skåp, har sett i gamla hus att man hängt handdukar i ett litet skåp.
Kanske en form av handduks tork då man förr diskade och torkade disk med handdukar???

• Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
A Argastesnickaren skrev:
Det är ett smalt skåp, har sett i gamla hus att man hängt handdukar i ett litet skåp.
Kanske en form av handduks tork då man förr diskade och torkade disk med handdukar???
Det förklarar de borrade hålen i framkant för ventilation på det smala skåpet.

Jag torkar med handdukar fortfarande, men har en hängare på väggen för ändamålet. ;)

Staffans2000
Nu tittade jag noggrannare och ser då också en tilloppsventil, om än oortodox. Så gissningsvis med tanke på ventilens inknödda position har det hängt ett element på väggen från början. Men efter en äldre köksrenovering blev det såhär som nödlösning. Snyggt bockat, hur som helst.

Staffan

Jag har ytterst begränsad kompetens i denna frågan, men jag har sett en liknande hos mina svärföräldrar. Men då i en garderob i entrehallen, explicit för att torka stövlar och skor på.

Ser ut som en värmeslinga för att höja temeraturen och driva fukten ur skåpen.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.