9 475 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
Blå/gröna lagringar i duschen
Ni bör nog kontrollera er grävda brunn, man vet aldrig hur det ser ut. Hur djup är den, vad ha ni för vattendjup, hur ser botten då den kan behöva rensas/rengöras, etc. Och samtidigt kontrollera er pumputrustning, sitter det något filter, läcker det, etc.
Det är en hydropress vi har och där är inget filter i närheten av den. Inget läcker där. Men vi tänker att när vi får resultatet på vattenprovet så kontaktar vi företag om filter där. Vet ni om de företagen även tar en titt ner i brunnen då hur skicket är där i? Eller är det någon annan typ av firma man måste kontakta då?A AndersS skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
När ni får svaret på vattenprover och det visar att vattnet har för lågt pH-värde, tömmer du som sagt i en säck snäckskal i brunnen. Snäckskal är uppbyggda av kalk, som höjer pH-värdet. Diverse filter och doseringspumpar gör samma sak, men till en helt annan peng...
Är det inte tillräckligt med snäckskal, häv i en säck till! Räcker inte det kan du börja fundera på filter och grejer.
För att lära dig mer om brunnens skick, prata med någon äldre granne och visa brunnen. Gamla människor på landet har koll på sånt! Säger hen att det är problem med brunnen, vet hen säkert vad som behöver göras också.
Är det inte tillräckligt med snäckskal, häv i en säck till! Räcker inte det kan du börja fundera på filter och grejer.
För att lära dig mer om brunnens skick, prata med någon äldre granne och visa brunnen. Gamla människor på landet har koll på sånt! Säger hen att det är problem med brunnen, vet hen säkert vad som behöver göras också.
men snäckskalen, kommer de lösas upp och förmultna där i? Eller kommer det bygga på så att brunnen blir mindre för varje år? Om du förstår vad jag menarSågspånPappspikEternit skrev:
När ni får svaret på vattenprover och det visar att vattnet har för lågt pH-värde, tömmer du som sagt i en säck snäckskal i brunnen. Snäckskal är uppbyggda av kalk, som höjer pH-värdet. Diverse filter och doseringspumpar gör samma sak, men till en helt annan peng...
Är det inte tillräckligt med snäckskal, häv i en säck till! Räcker inte det kan du börja fundera på filter och grejer.
För att lära dig mer om brunnens skick, prata med någon äldre granne och visa brunnen. Gamla människor på landet har koll på sånt! Säger hen att det är problem med brunnen, vet hen säkert vad som behöver göras också.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Snäckskalen löser upp sig mycket långsamt och verkar därför länge. Du behöver inte oroa dig för att brunnen ska bli full med tiden, en säck är väldigt lite i förhållande till en hel brunn.R Rebecca.N skrev:
Jag vet inte hur exakta pH-testerna för akvarier är, men det går ju att testa. Helt klart prisvärt iaf, att lämna ständiga prover till labb eller köpa en elektronisk pH-mätare blir dyrt.
Man gör ett vattenprov enligt tidigare inlägg om det inte finns något något dokumenterat, ni är nyligen inflyttad och vatten smakar illa. Börja inte mixtra med ert dricksvatten utan fakta.
Ett grundläggande vattenprov kan sedan också ge indikationer på att göra utökade prov.
Har gjort det efter borrning vid fritidshuset och ett exempel nedan från den kommunen där huset finns, jag gjorde de två översta och hämtade/lämnade provflaskorna hos kommunen.:
Priser för vattenanalyser
Mikrobiologisk: 284
Kemisk: 600
Radon: 272
Uran, arsenik och bly: 468
Om du enbart beställer en metall så blir priset 350 kronor.
Priserna gäller vattenanalyser via kommun som har avtal med Eurofins. Alla priser är inklusive moms.
Och en länk till den firman som gjorde våra provar https://www.eurofins.se/tjaenster/miljoe-och-vatten/
Så kan du läsa på mera.
Ett grundläggande vattenprov kan sedan också ge indikationer på att göra utökade prov.
Har gjort det efter borrning vid fritidshuset och ett exempel nedan från den kommunen där huset finns, jag gjorde de två översta och hämtade/lämnade provflaskorna hos kommunen.:
Priser för vattenanalyser
Mikrobiologisk: 284
Kemisk: 600
Radon: 272
Uran, arsenik och bly: 468
Om du enbart beställer en metall så blir priset 350 kronor.
Priserna gäller vattenanalyser via kommun som har avtal med Eurofins. Alla priser är inklusive moms.
Och en länk till den firman som gjorde våra provar https://www.eurofins.se/tjaenster/miljoe-och-vatten/
Så kan du läsa på mera.
QUOTE="AndersS, post: 4107366, member: 11987"]Man gör ett vattenprov enligt tidigare inlägg om det inte finns något något dokumenterat, ni är nyligen inflyttad och vatten smakar illa. Börja inte mixtra med ert dricksvatten utan fakta.
Ett grundläggande vattenprov kan sedan också ge indikationer på att göra utökade prov.
Har gjort det efter borrning vid fritidshuset och ett exempel nedan från den kommunen där huset finns, jag gjorde de två översta och hämtade/lämnade provflaskorna hos kommunen.:
Priser för vattenanalyser
Mikrobiologisk: 284
Kemisk: 600
Radon: 272
Uran, arsenik och bly: 468
Om du enbart beställer en metall så blir priset 350 kronor.
Priserna gäller vattenanalyser via kommun som har avtal med Eurofins. Alla priser är inklusive moms.
Och en länk till den firman som gjorde våra provar https://www.eurofins.se/tjaenster/miljoe-och-vatten/
Så kan du läsa på mera.
[/QUOTE]
vi valde mellan att beställa från dom och synlab och valde synlab då provtagningsmaterial var inräknat i priset. Där kommer de testa dessa ämnena:
Tänker att jag först vill ha svar på proverna så att vi vet vad som måste åtgärdas. Tänker att där kan vara fler fel än bara pH
Kommunen rekommenderade dom två provtagningsställena.
Ett grundläggande vattenprov kan sedan också ge indikationer på att göra utökade prov.
Har gjort det efter borrning vid fritidshuset och ett exempel nedan från den kommunen där huset finns, jag gjorde de två översta och hämtade/lämnade provflaskorna hos kommunen.:
Priser för vattenanalyser
Mikrobiologisk: 284
Kemisk: 600
Radon: 272
Uran, arsenik och bly: 468
Om du enbart beställer en metall så blir priset 350 kronor.
Priserna gäller vattenanalyser via kommun som har avtal med Eurofins. Alla priser är inklusive moms.
Och en länk till den firman som gjorde våra provar https://www.eurofins.se/tjaenster/miljoe-och-vatten/
Så kan du läsa på mera.
[/QUOTE]
vi valde mellan att beställa från dom och synlab och valde synlab då provtagningsmaterial var inräknat i priset. Där kommer de testa dessa ämnena:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag först vill ha svar på proverna så att vi vet vad som måste åtgärdas. Tänker att där kan vara fler fel än bara pH
Kommunen rekommenderade dom två provtagningsställena.
okej, tänker när svaren kommer att om det bara är fel på pH så kan man testa. Annars så behövs det kanske ett filter för att även ta andra saker. Men kommer ta ett tag att få svaret då vi inte kommer kunna lämna proverna förens nästa vecka o sen tog analysen ca 10 dagar. Så får se vad dom säger. Har provat att spänna rören och det läcker fortfarande. Så ska ha hit en VVS:are som kan titta närmre på kopplingarna.SågspånPappspikEternit skrev:
Snäckskalen löser upp sig mycket långsamt och verkar därför länge. Du behöver inte oroa dig för att brunnen ska bli full med tiden, en säck är väldigt lite i förhållande till en hel brunn.
Jag vet inte hur exakta pH-testerna för akvarier är, men det går ju att testa. Helt klart prisvärt iaf, att lämna ständiga prover till labb eller köpa en elektronisk pH-mätare blir dyrt.
Provsvaret har kommit. PH på 6.1 och marginellt förhöjd koppar men det beror antagligen på lågt pH. Ska ta tag i att fixa det. Har provat att spänna rören och vi har fått den under vasken att sluta läcka. Men det läcker tyvärr från typ alla andra kopplingar så vi ska ta in VVS till det. Och även kolla runt efter filter för att få mer stabilt till att hålla vattnet vid rätt pH. Då vi ska koppla in nytt vattenburet värmesystem så vill vi inte missa och att pH förstör de nya rören... tack för all er hjälp!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Då misstänkte jag rätt. Bra att ni tar tag i det!
Värmesystemet är dock ett slutet system där samma gamla vatten cirkulerar, ett friskt system behöver fyllas på ytterst sällan. De delar av värmesystemet som är i kontakt med brunnsvattnet, främst varmvattenberedaren, kan däremot vara utsatta om vattnet är surt.
Värmesystemet är dock ett slutet system där samma gamla vatten cirkulerar, ett friskt system behöver fyllas på ytterst sällan. De delar av värmesystemet som är i kontakt med brunnsvattnet, främst varmvattenberedaren, kan däremot vara utsatta om vattnet är surt.
då vi ska ha luft/vatten så är det ju inte helt slutet system då vi kommer få vårat varmvatten från samma tank som skickar ut varmt vatten i systemet. Men det kan förklara varför varmvattenberedaren la av i höstas. Men vi ska ändå inte behålla den som sattes in då så det borde vara lugnt.SågspånPappspikEternit skrev:
Då misstänkte jag rätt. Bra att ni tar tag i det!
Värmesystemet är dock ett slutet system där samma gamla vatten cirkulerar, ett friskt system behöver fyllas på ytterst sällan. De delar av värmesystemet som är i kontakt med brunnsvattnet, främst varmvattenberedaren, kan däremot vara utsatta om vattnet är surt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Surt vatten är säkert boven i dramat med er trasiga varmvattenberedare!R Rebecca.N skrev:
Men ursäkta att jag tjatar, värmesystemet är slutet, varmvattnet du spolar ut i duschen och kranarna värms indirekt av en rörslinga i tanken med hett vatten från pannan. Vattnet i värmesystemet brukar se rätt äckligt ut, det vill en inte duscha eller diska i.
ahh, förstår nu vad du menar. Har funderat på just den delen hur tanken är att det ska göra både och. VVS och liknande är verkligen inte min grej, har dålig koll på hur det funkarSågspånPappspikEternit skrev:
Surt vatten är säkert boven i dramat med er trasiga varmvattenberedare!
Men ursäkta att jag tjatar, värmesystemet är slutet, varmvattnet du spolar ut i duschen och kranarna värms indirekt av en rörslinga i tanken med hett vatten från pannan. Vattnet i värmesystemet brukar se rätt äckligt ut, det vill en inte duscha eller diska i.
Klicka här för att svara